Hjem » Klær & mote »  Realiserer gründerdrømmen på Bekkestua

Realiserer gründerdrømmen på Bekkestua

Etter ti år i næringslivet, var tiden inne. Da de to barndomsvenninnene fra Ålesund fant lokalet på Bekkestua, tenkte de: «Det er nå eller aldri».

– Vi tenkte at nå er tiden kommet. Vi ville leve ut gründerdrømmen og kjente at timingen var god, forteller Gjertrud Sæter Stavseng. 
I mars i år ble drømmen virkelighet. Sammen med Kristin Judit Enerhaug startet hun den elegante klesbutikken Bekk på Bekkestua
– Etter femten år i Oslo flyttet vi begge ut i Bærum og barna begynte å bli eldre. Etter over ti år i næringslivet var vi klare for å starte for seg selv. Vi ville finne ut om vi kunne få det til. 
Lidenskapen for klær har de to akademikerne hatt hele livet, men det var likevel ikke gitt at det var klesbutikk de skulle åpne. 
– Vi vurderte å starte med rådgivning innenfor fagområdene våre, men vi kjente at vi hadde mest lyst til å bruke den kreative og praktiske siden av oss, sier Gjertrud. 
Selv startet hun å jobbe i en klesbutikk allerede som 15-åring.

Har gründergener

Gjertrud og Kristin jobbet grundig med å utvikle butikkens profil. De rådførte seg med mange i området, og undersøkte hvilke behov som fantes på Bekkestua.
– Og da vi kom over lokalet her på Bekkestua, måtte vi rett og slett bestemme oss. Vi sa til hverandre: Nå hopper vi i det!
Selv om de bestemte seg raskt for å overta lokalet på torget på Bekkestua hadde de lenge hatt gründerdrømmen. Ja, det er fristende å hevde at de er arvelig betinget i den retningen.
– Vi kommer fra gründerfamilier begge to. Oldemødrene våre var faktisk søstre på Sunnmøre, så vi er firmenninger, sier Kristin. 
– Det gjør at vi har sterke felles røtter og historie. 
Gjertrud og Kristin vokste opp mellom Nordvestlandets fjell og fjord, og naturen er en viktig inspirasjon for de to 
– Det er derfor butikken heter Bekk, sier Gjertrud.
– Mange tror at det bare har med Bekkestua-navnet å gjøre. For oss er det mer symbolsk; vi er inspirert av vann som renner, at du finner nye veier og at du kan vokse til noe større.

Fokus på skandinavisk design

Kristin og Gjertrud hadde det hele tiden klart for seg at deres butikk ikke skulle bli som alle andre. 
– Vi ville skape en butikk som skiller seg ut, som representerer oss. Vi har ønsket å skape en butikk med god atmosfære, med sjarm og identitet. Tanken er at Bekk skal representere en motsats til kjøpesenteret, at kunden skal få en shoppingopplevelse som ikke er så hektisk, sier Gjertrud. 
Kristin og Gjertrud er dessuten opptatt av at butikken skal ha en bevisst miljøprofil og tilbyr blant annet miljøvennlige produserte strømpebukser og neglelakk. Når det gjelder design har de to fokusert på å skape en butikk med et rent uttrykk. De har innredet og pusset opp selv med hjelp av familie, alt er gjort på dugnad. 
– Det skal være tidløst, med rene linjer og god kvalitet, og med hovedvekt på skandinavisk og spesielt norsk design.

Norsk design

Av norske designere trekker Gjertrud blant annet frem Cathrine Hammel, som er kjent for blant annet kvalitetsstrikk i merinoull.
– Bekk fører også klær fra Line of Oslo, byTiMo og byMAGMALOU. Av andre norske merker må jeg nevne Mardou and Dean og Veronica B Vallenes, som er veldig spennende merker. Vi har dessuten fantastisk fine skinnvesker fra Schermann Ringdal, laget av to jenter fra Hellesylt. 
Bekk har ikke bare klær og skinnprodukter. Kristin og Gjertrud har hentet inn et lokalt innslag fra Sunnmøre, Kvist porselen.
Norsk design er toneangivende hos Bekk, men Gjertrud og Kristin er opptatt av å skape litt variasjon.

Europeisk snitt

– Vi ville skape en liten tvist, og det har vi gjort ved å trekke inn et par franske merker, som får inn et europeisk snitt, farger og stil. Blant annet fører vi Sinequanone, som lenge har vært et av våre favorittmerker. Vi gutsa også på nytt fransk merke, Leon & Harper, som er flinke til å bruke litt annerledes farger. I tillegg har vi etablerte og kjente merker som DAY Birger et Mikkelsen og 2ndDay. 
Jentene forteller at de har fått gode tilbakemeldinger, men innrømmer at de var svært spente før åpningen i mars.
– Tenk om det ikke kommer noen … Men så ble det fullt hus! Det var en gøy opplevelse, med litt armer og bein, utmerket omsetning og god respons.
Gjertrud og Kristin er opptatt av at butikker på gateplan skaper liv i handlegata på Bekkestua, og bidrar til lokal næringsutvikling. 
– Det skaper et bypreg, noe som fører til at flere mennesker trekkes til Bekkestua og butikkene her. Det skjer mye her på Bekkestua nå, med Bekkestua-senteret og Samson bakeri, så vi føler at potensialet virkelig er tilstede. Vi har på mange måter skapt den butikken vi selv savnet her, avslutter Gjertrud og Kristin.
Dere kan finne ut mer om Bekk på bekkshop.no. De bruker også sosiale medier aktivt via facebook.com/bekkshop og Instagram 
@bekkshop.

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook