Hjem >  Populære luksus-hybrider

Populære luksus-hybrider

Porsches ladbare hybrider, Cayenne og Panamera, er blitt bestselgere på det norske luksusbilmarkedet. 

Mye har skjedd på teknologifronten siden Porsche i 1899 produserte den første hybridbilen, Lohner Porsche. De senere årene har det tyske premiummerket lansert flere nye modeller basert på hybridteknologi.

Oppgradert

Panamera S E-Hybrid var den første ladbare hybriden fra det tyske premiummerket. Deretter kom supersportsbilen 918 Spyder, før SUV-en Cayenne S E-Hybrid ble oppgradert med Plug In Hybrid-teknologi høsten 2014. Ved Porsche Center i Trondheim er pågangen på ladbare hybrider stor. 
– Cayenne og Panamera er de vi selger mest av. Vi har merket stor pågang særlig på Cayennen nå på nyåret, sier salgssjef for Porsche, Håkon Killingberg.

Avgiftsendringer

Han viser til den nye avgiftsordningen for bil, som gir deg svært mange hestekrefter til en redusert pris. Den såkalte effektav-giften (avgiften basert på antall hestekrefter, journ.anm.) skal utfases helt over de neste årene, og biler som slipper ut lite CO² får en avgiftsreduksjon. Cayennen, med sine 416 hestekrefter og CO²-utslipp på bare 79 gram per kilometer, blir dermed en avgiftsvinner.
– Cayennen gikk ned med 107 000 kroner i avgift. Regjeringen har skjønt at hestekrefter ikke nødvendigvis betyr forurensing. Det taler til fordel for våre biler som har effektsterke og renere motorer, sier Killingberg.

Stor batteripakke

Ladbare hybrider er populære i Norge, da de har en relativt stor batteripakke som gjør at de kan kjøre lengre distanser uten å starte forbrenningsmotoren. De daglige småturene til og fra jobb og andre småærender kan derfor gjøres uten at man slipper ut avgasser. I tillegg slipper man rekkeviddeangsten, som gjerne følger med rene elbiler. 
– Cayennen kan kjøre inntil 36 kilometer på ren batteripakke. Fordelen med en ladbar hybrid er at man har en motor som starter og sørger for fremdrift selv om batteripakken er tom, sier Killingberg. 
For å få fullt utbytte av bilen, må den lades når den ikke er i bruk. Killingberg opplyser at ladetiden ligger på i underkant av fire timer. Han understreker at bilen, til tross for at den skal ha plass til en stor batteripakke, har et romslig bagasjerom. 
– Det er en god og romslig familiebil, sier han.

Grønn profil

De giftgrønne bremsekaliperne, e-hybridemblemet på siden av bilen og modellbetegnelsen i grønnskjær bak på bilen, signaliserer at Cayenne S E-Hybrid er en miljøvennlig bil. Killingberg forteller at Porsche har ført en grønn profil i flere år. 
– Satsingen til Porsche har vært å lage sportslige biler med høy effekt, som samtidig skal ha lavt utslipp. Porsche har vært ledende på teknologi i alle år, og forsøker stadig å lage lettere biler som bruker mindre drivstoff, sier han.

Premiumsegmentet

Med startpriser på 1,08 og 1,28 millioner kroner for henholdsvis Cayenne S E-Hybrid og Panamera S E-hybrid, hører bilene definitivt til i premiumsegmentet. Porsche-kunden er da også gjerne en godt voksen mann eller kvinne, med over snittet god økonomi. Killingberg forteller at de har hatt en god salgsutvikling siden oppstarten av Porsche Center på Tungasletta i 2014.
– Vi går mot en bra salgstakt på mellom 50 og 55 nye biler i løpet av et år. Det er en forbedring fra første året, da salget lå på rundt 30 biler, forteller han. 
Tanken bak Porsche Center er å tilby kundene noe mer utover det å overlevere bilnøklene.
– Vi prøver å imøtekomme kundene på noe annet vis, for eksempel ved å dra på hjemmebesøk. Når de blir kunder av oss får de også invitasjoner til ulike populære kjørearrangement vi gjennomfører i løpet av sesongen, sier han
Porsche Center er en egen avdeling under Strandveien Auto på Tungasletta. 

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & Porsche