Hjem » Oslo » Kultur & underholdning »  Oslos urbane bydel

Oslos urbane bydel

Etter ombyggingen fremstår Aker Brygge i ny drakt og har uten tvil blitt Oslos mest urbane bydel. Enten du nyter et bedre måltid på ett av de mange spisestedene, besøker en av de unike butikkene eller bare rusler langs bryggekanten så er et besøk her garantert å gi deg ny inspirasjon!

De siste årene har det vært hektisk byggeaktivitet på Aker Brygge og totalt har NPRO brukt 2 milliarder på ombyggingen. Dette inkluderer blant annet en totalrenovering av kontorlokalene, ny marina og et nytt gatedekke på hele Aker Brygge. Og ikke minst rivningen av det gamle kjøpesenteret. Dette har blitt erstattet med en innendørs handlegate som binder sammen området fra Rådhusplassen og Bryggetorget, i tillegg til nye butikklokaler i sidegatene. 
– Det har vært viktig for oss at Aker Brygge ikke skulle fremstå som et kjøpesenter, men som en bydel, forteller Mim Stang, community manager i NPRO. 
– Mange assosierer kanskje Aker Brygge med finansfiffen på den ene siden og som en turistfelle med utepils, sommer og sol på den andre. Vårt mål er at Aker Brygge skal bli mer relevant for Osloborgere, gjerne hele året. Aker Brygge skal være stedet man drar til når man leter etter de urbane byopplevelsene man ikke får andre steder. Noe av det unike med bydelen er at man både har mulighet til shopping og restaurantopplevelser samtidig som man har nærheten til sjøen.

Unike butikker

Mens det gamle kjøpesenteret på Aker Brygge til tider kunne virke litt uoversiktlig fremstår den nye handlegaten som innbydende og funksjonell. Handlegaten, Jenny Hemstads gate, er for øvrig Norges eneste gate oppkalt etter en nålevende person og fikk navn etter en konkurranse. Flere av butikkene har innganger både fra inn- og utsiden, noe som gjør det til en ekstra hyggelig opplevelse å gå rundt og titte.
Her finner du dessuten alt fra butikker som dekker de daglige handlebehovene til de mer eksklusive og unike butikkene du ikke finner andre steder i byen. Mim forteller at de satser mye på trender. 
Aker Brygge er en urban bydel der vi ønsker å skape en arena for både mote, mat, drikke, musikk, kunst og kultur – en bydel der trender får spire. Vi har lagt vekt på å ha en god butikkmiks fra kjente kjeder som H&M til de unike nisjebutikkene som Milla Boutique og Mardou & Dean. I løpet av våren vil dessuten Mark + Brandy åpne her og vi er også stolte over å ha fått byens beste Vinmonopol hit.

Kunst og kultur

Aker Brygge finner du også det som nok er en av landets kuleste frisørsalonger, nemlig Billys Bumble & Bumble. 
– Dette er en utrolig kul frisørsalong fra New York med et unikt konsept hvor de også drar inn mye kunst. Nordmenn reiser mer enn noen gang og den yngre generasjonen studerer mer utenlands enn før. Folk kommer hjem fra storbyer og savner de samme tilbudene i Norge og det har vi ønsket å gjøre noe med.
Aker Brygge har også et eget pop-up galleri og det vil bli lagt mye vekt på både kunst, kultur og musikk fremover. Her vil det være alt fra nye, uoppdagede talenter til store internasjonale navn. 
– Vi kommer til å ha store utstillinger etter hvert og kommer forhåpentligvis til å samarbeide en del med Tjuvholmen. På Aker Brygge vil det ikke bare være et fokus på fashion, vi ønsker at det skal være en arena for trender og nytenkning. Trender oppstår jo gjerne på gatenivå av kreative folk som ikke nødvendigvis går inn for å skape en trend. Og vi har ønsket å skape et sted hvor disse ønsker å være og hvor kreativiteten kan utfolde seg.

Fra street-food til Asian Fusion

Aker Brygge finner du også mange hyggelige og gode spisesteder. Og med alt fra de små serveringsstedene som Fresko til de store restaurantene som Olivia og Louise er det noe for enhver smak. I tillegg er det kommet flere nye konsepter som Sebastien Bruno, Joe & the Juice og Asia i Terminalbygget med asiatisk fusion food. 
– Vi har utrolig mange gode restauranter med fokus på kvalitet, også kommer det et nytt asiatisk spisested på Bryggetorget snart. I tillegg jobber vi med flere nye konsepter, blant annet er det mye spennende som kommer til å skje innen street-food i tiden fremover. 
Under ombyggingen har det også blitt lagt vekt på å beholde noen av de historiske detaljene fra det gamle Akers Mek. Verksted, noe som skaper en fin balanse til den moderne arkitekturen. Blant annet er det flere merker i gatedekket med kallenavnene til arbeidere på det gamle verkstedet, i tillegg til spennende filmsnutter lagt inn i murveggene enkelte steder.
– Vi er ikke interessert i å konkurrere med de store kjøpesentrene, men ønsker heller å tilby en helhetlig opplevelse med kvalitet i alt vi gjør. Og målet er at Aker Brygge skal bli Oslos urbane bydel som gjerne gir noen a-ha opplevelser, avslutter Aker Brygges nye Community manager Mim Stang!

Tekst: Mona Gullstein | Foto: Mona Gullstein & Aker Brygge

Følg IN magasinet på Facebook