Hjem » Trondheim » Klær & mote »  Nytt motehus med lang historie

Nytt motehus med lang historie

Internasjonal storbyfølelse og lokal varme under samme tak. Flere eksklusive merker og en bedre totalopplevelse. Det får du når to av byens profilerte motebutikker slår sine affærer sammen.

Bogart.Cosmo er navnet på Trondheims nye motehus. Det er, som navnet tilsier, de to familieeide klesbutikkene Bogart og Cosmo som nå har fusjonert. 20. februar i år åpnet det nye motehuset i lokalene som tidligere huset Interia i Olav Tryggvasons gate. Med en salgsflate på mellom 1100 og 1200 kvadratmeter fordelt over tre etasjer, ligger forholdene til rette for å skape en spesiell handleopplevelse.

Familiebedrift i ny wrapping

Foruten klær, sko og accessoirer, selger Bogart.Cosmo også enkelte kosmetikkartikler, parfyme, sjokolade og bøker om mote, mat, kunst og design.
– Vi er mer et motehus enn bare en butikk. Nå får vi en større totalitet over det. Her kan du kjøpe sjokoladen til helga samtidig som du kjøper ny dress. Ved å holde til i samme hus treffer vi også en mye større kundegruppe, sier daglig leder Cecilie Klein Reinertsen.
Hun driver det nye motehuset sammen med sin far, Hans Klein. Det var han som i 1985 etablerte Bogart – den gang byens eneste motebutikk i «high-end»-sjiktet. I 2003 åpnet han og datteren Cosmo i Thomas Angells gate.
– Vi er jo ikke bare en ny butikk. Vi har en lang historie og har med oss stor bagasje fra tidligere. Vi kommer i en ny wrapping med et bedre utvalg, sier Cecilie Klein Reinertsen.

– Et løft for midtbyen

Hun forteller at tanken om samlokalisering har eksistert i noen år, men ble først en realitet da lokalene i Olav Tryggvasons gate ble ledig i fjor sommer. Bygget eies av E.C. Dahls Eiendom.
– Vi hadde vært på utkikk etter store lokaler, og følte at disse lokalene passet profilen vår. Vi har jo alltid vært sentrumsbutikker, og vel så viktig for oss var det å gi et løft til midtbyen og få folk til å dra inn til byen. Det er jo utrolig mye bra som foregår i sentrum, påpeker Klein Reinertsen.
Både Bogart og Cosmo gikk med solide overskudd som enkeltstående butikker. Selv om samlokaliseringen innebærer store investeringer for bedriften, er hun ikke bekymret for omsetningen.
– Vi klarer oss godt med omsetningen vi hadde på de to butikkene fra før. Men det er klart målsettingen er større, og vi ønsker jo en kraftig omsetningsvekst, sier hun.

Internasjonalt

Både gamle og nye kunder har funnet veien til det nye motehuset, og ifølge Klein Reinertsen har tilbakemeldingene vært positive.
– Det er hyggelig å se alle de nye kundene vi har fått. Vi hører fra folk som reiser mye at de aldri har sett noe lignende. Vi vil gi kundene en følelse av storby, samtidig som de får en opplevelse av varme og trygghet, sier hun.
 Dameavdelingen har fått plass i underetasjen, herre- og fritid i første etasje og konfeksjon i andre. I innredningen er det mye hvitt, glass, stål og eik. Konfeksjonsavdelingen er preget av brunt tre og stål. Hver etasje har fått sitt preg, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene.
– Vi har valgt å bruke to etasjer på herre, så slipper de å gå gjennom dameavdelingen når de skal kjøpe seg klær. Underetasjen har også det største arealet, med over fire meter takhøyde. Vi har også prøvd å lage flere rom i rommet ved å dele opp i hyggelige nisjer, sier Klein Reinertsen.

«Pop-up store»

I mars gjestet Marc by Marc Jacobs butikken i form av en «pop-up store». I første etasje har Polo Ralph Lauren en egen butikk-i-butikken.
– Vi skal være en levende butikk, og det vil hele tiden gjøres endringer, forklarer Klein Reinertsen. Hun er stadig på reise til byer som Paris, Milano, London, Stockholm og København, på jakt etter nye merker. Noen av de nyeste merkene i butikken er Belstaff, Missoni, Leowulff, Vince og Comme des Garcons. Mange av merkene, spesielt innen herre, er butikken alene om å selge. – Vi vil hele tiden tilegne oss de riktige varene og merkene, men samtidig ha en base med det som kundene er kjent med. Det er viktig for oss at folk skal finne sin personlige stil, og at de selv får være med å skape hvem de skal være, sier Klein Reinertsen.

Hardt arbeid

Markedet for dyre merkeklær i Trondheim er økende. Men slik har det ikke alltid vært.
Da Hans Klein startet Bogart i 1985 var han den eneste høyprofilerte butikken i Trondheim som solgte merker som Hugo Boss og Armani. Cecilie Klein Reinertsen ser at folk er blitt mer bevisst på å kjøpe kvalitetsklær, samtidig som de har fått bedre økonomi. At det har dukket opp flere butikker i samme segmentet, mener hun bidrar til å skape en bevisstgjøring omkring kvalitetsplagg. Men hun understreker at det å drive butikk krever mye arbeid, innsikt og kunnskap.
– Det er mye hard work og lite champagneføring. Men det er fryktelig artig, sier hun.

Tekst & foto: Renate Brødreskift

 

Følg IN magasinet på Facebook