Hjem » Trondheim »  Mercedes-Benz’ nye A-klasse: Luksus for folket

Mercedes-Benz’ nye A-klasse: Luksus for folket

Er du ute etter en sporty, romslig og prisvennlig bil i kompaktklassen - med innovativ teknologi som før kun fantes i luksusbiler? Da bør du sjekke ut Mercedes-Benz’ nye A-klasse.

2. juni ble nye A-klasse fra Mercedes-Benz, lansert og det mangler ikke på store ord. Produsenten selv, Daimler, kaller bilen en luksuriøs teknologibombe. Og den ledende Mercedes-Benz-forhandleren i Trøndelag, Motor-Trade, kaller det en verdensnyhet: Den første masseproduserte bilen med kunstig intelligens. Mange har allerede meldt stor interesse for bilen, og nå venter nybilselger Thomas Michael Rodahl spent på å la alle forventningsfulle kunder få kjøre nye A-klasse. Vi var hos Motor-Trade rett i forkant av lanseringen.
– Jeg tror folk vil oppleve bilkjøring på nytt, sier Rodahl.

Lærer deg å kjenne

Ved hjelp av en ny digital plattform, MBUX, kommuniserer du med bilen ved hjelp av din egen stemme. Gradvis lærer den hvordan du tenker og føler, og vil kjenne deg like godt som en god venn. Bilen vil dermed tilpasse seg dine unike personlige ønsker og vaner, blant annet hvor varmt det skal være i kupeen, og når du bruker å ringe hjem til familien. I tillegg får nye A-klasse ledende sikkerhets- og assistansesystemer innenfor sitt kompaktsegment.
Salgssjef Bjørn Lunde ved Motor-Trade på Tiller forteller at den nye bilen representerer en markant dreining i Daimlers tankegang.
– Mercedes-Benz har alltid lagt de mest innovative funksjonene i S-klassen, den mest luksuriøse bilen. Men nå plasserer de heller dette i A-klassen.
Rodahl forteller at nye A-klasse er en del av en mangeårig prosess hos Daimler med nå ut til flere kundegrupper.

Når unge kjøpere

– I 2008 lagde Daimler seg et ambisiøst mål om å bli den største leverandøren av premiumbiler i verden. De innså derfor at de måtte sikte bredere. Mercedes-Benz skulle være for alle, fra gutta på gulvet til direktøren. Og da forrige generasjon A-klasse ble lansert i 2012, kalte de bilen «pulsen til en ny generasjon». De lyktes kjempegodt med satsingen, og fikk stor oppmerksomhet fra 20- og 30-åringene.
Lunde ser at strategien har lyktes godt. Med en bred produktportefølje, som blant annet består av 35 ulike modeller innen personbil, har Mercedes-Benz endelig blitt en bil for folket.
– Mercedes-Benz er ikke lenger bare for direktørene. Det er for hvem som helst. Og det er ikke lenger de store prisforskjellene, sier Lunde, og får støtte av Rodahl.
– Det har blitt oppnåelig for mange å ta del i dette varemerket, sier Rodahl, som forteller at AMG Edition av nye A-klasse vil bli solgt for 399.000 kroner. Han mener nye A-klasse fortsatt vil appellere sterkt til unge og urbane mennesker. Men med god plass og komfort og et sporty og moderne design kaller Rodahl også nye A-klasse for en perfekt nr. 2-bil.

Ønsker gode opplevelser

Motor-Trade, som har avdelinger både på Tiller, Stjørdal, Verdal og på Øysand, forhandler både personbiler, varebiler og lastebiler fra Mercedes-Benz. Etableringen av bilvarehuset på Tiller i 2014, hvor seks bilmerker selges under samme tak, har ifølge Lunde vært en lykkehistorie.
– Vi er superfornøyd med både anlegget og beliggenheten. Her får kundene et stort utvalg av biler under samme tak.
Nå selger Motor-Trade totalt mer enn 1500 biler hvert år, og får stadig svært gode tilbakemeldinger fra kundene. Men Motor-Trade jobber like fullt hardt for å nå ut til flere bilkjøpere.
– Vår visjon er gode opplevelser. Vi ønsker å levere gode opplevelser i alle ledd, både overfor kunder, ansatte og leverandører og med våre produkter og tjenester, forteller Lunde.
Sommerens gode opplevelse var lanseringen av nye A-klasse.

Tekst: Anders Ildstad | Foto: Daimler AG & Anders Ildstad
 

Følg IN magasinet på Facebook