Hjem » Sandnes » Kultur & underholdning »  Martha Lyse - I musikkens tjeneste

Martha Lyse - I musikkens tjeneste

Innsatsen Martha Lyse i STAR har lagt ned i musikkbransjen i Rogaland har betydd mye for mange. Selv er hun ikke opptatt av å fremheve egen prestasjon, men jobber døgnet rundt for å synliggjøre andres.

Å se at Kvelertak gikk på scenen for å ta imot sin fjerde Spellemann under prisutdelingen i 2016, brakte frem tårer i Martha Lyses øyne. Ikke fordi hun følte hun selv hadde noen betydelig del av fortjenesten, men fordi hun visste at prisen var så fortjent. Martha fikk ansvar for Kvelertak kort tid etter at hun startet i managementselskapet Great Moments i 2008. Siden den tid, har hun hjulpet utallige band og musikere frem i rampelyset. 
– Å se at andre får det til, at noen lykkes med musikken sin. Det er givende, sier hun. 
Å være vitne til at musikere når målene sine, enten de er små eller store, er noe av det som har drevet Martha i en bemerkelsesverdig karriere bak scenen i Rogalands musikkbransje. Selv er Lyse forøvrig ikke så glad i oppmerksomhet.
– Jeg vet og artistene vet hva arbeidet jeg gjør betyr. Ingen andre trenger å vite det. Det viktigste er at artistene får oppmerksomhet, sier hun. 

STAR

Martha jobber i dag som daglig leder i STAR - et kompetansesenter for musikkmiljøet i Rogaland. Om hun ikke er opptatt av oppmerksomhet rundet egen rolle, har hun unektelig gjort seg bredt bemerket i rollen etter at hun tok over lederansvaret i selskapet i 2013. I bransjen, men også i regionalt byråkrati og blant fylkets politikere. Noe hun selv naturlig nok ikke er så opptatt av å snakke om. Martha ser på seg selv som en støttespiller samt et talerør for bransjen og har mest fokus på den innsatsen artister og band fra Rogaland selv legger ned i sine karrierer.
– Jeg har sett hvor hardt arbeid som ligger bak og har enorm respekt for dem som legger ut åndsverkene sine for andre. Det kan være sårbart, sier hun. 
Martha føler seg heldig som får jobbe med noe så positivt som en rådgivningstjeneste for musikkbransjen. Behovet for talentutvikling og hjelp med synliggjøring er stort. 
– Vi server mest unge mellom 20-35 år men vi har ingen begrensning på alder eller sjanger, sier hun. 
Hun har kontinuerlig antennene ute for nytt talent i alle aldre, men sier det er viktig at artistene selv tar kontakt med henne. Med nåtidens mange muligheter for egen synliggjøring, er materialvolumet enormt og uoversiktlig. 
– Artistene bør oppsøke STAR og etterspør hjelp selv. Mange er gode, men har liten kunnskap om det som foregår rundt dem i denne bransjen, sier hun 
Det har Martha. Med en mastergrad i rammebetingelser i den norske musikkbransjen, vet hun hva hun snakker om. Martha gir artister veiledning i hvilke grep som kan være smarte for å få karrieren på gli. Hun er også opptatt av å tilpasse rådgivningen til den enkeltes retning og ambisjonsnivå. 
– Det er ulike premisser for ulike prosjekter. Alle trenger ikke ønske å ende på Wembley eller O2 Arena. For noen er det stort å få gitt noe ut på Spotify. Begge deler er helt greit. Alle må ikke nå toppen, sier hun.

Stamina og ydmykhet

Martha deltar aktivt på konserter og arrangementer. Hun følger også godt med i det som skjer, langt utover det regionale musikkmiljøet. 
– Jeg er nysgjerrig og gjør oppdagelser hele tiden. Det finnes alltid en ny vinkling som kan brukes, sier hun. 
Martha plukker med seg inspirasjon fra scener og karrierer og henter hyppig tips via podcasts og sosiale medier. Hun mener en skal være bevisst på at en aldri blir utlært og er spesielt opptatt av å bidra til å skape karrierer for artistene og bandene hun rådgir. 
– Jeg er interessert i det bakenforliggende. Det er en ting å få en låt gjennom, men noe annet å skape en lang karriere. Det krever en annen mentalitet, sier hun. 
Martha er likevel overbevist om at de fleste kan klare det. Om de jobber hardt og målrettet og tar imot litt hjelp på veien. 
– Men en må ha litt stamina! Motivasjonen er en muskel som også må trenes, sier hun. 
Hun mener også det er viktig å være litt ydmyk.
– En kommer langt med å heie på de som får det til. Musikkbransjen har ingen grenser lenger og det kan være kort vei fra kunstnerskap til kunstnerskap, sier hun. 
Martha viser til eksempler hvor store internasjonale artister, plutselig har fått øynene opp for norske band. Noe som plutselig kan gi økt oppmerksomhet og spennende muligheter. Samtidig kan det være utfordrende å nå gjennom all støyen. 
– Det kan være vanskelig å nå gjennom alt annet som skjer. Det er viktig å være målgruppefokusert. Publikum har enormt mye på fingertuppene i dag, sier hun.

Legestudier

Selv om Martha hjelper musikere med å forstå mekanismene i bransjen slik at de lettere kan navigere i den, er hun klar på at det er musikken det hele dreier seg om. Selv har Martha imidlertid aldri drømt om en musikkarriere: 
– Jeg bruker å si at jeg aldri ble Gwen Stefani, så da droppa jeg det bare, ler hun. 
At hun aldri selv har stått på en scene, ser hun på som både en fordel og en bakdel i jobben:
– Fordelen er at jeg kommer tett på uten å stå 100% i det selv. Bakdelen er at jeg ikke helt kan vite hvordan det føles, sier hun. 
Marthas plan var faktisk å bli lege. Etter å ha fullført musikklinja på Lundehaugen videregående skole i 2004, ville hun ikke jobbe med kultur. Det var hun allerede blitt litt lei: 
– Jeg jobbet på Stavangeren da jeg gikk på skolen. Vokste praktisk talt opp der, sier hun. 
Etter en stund på legestudiene i Polen og noen måneder som ansatt på Universitetssykehuset i Stavanger, fant hun imidlertid ut at hun ville tilbake til kulturen. 
– Jeg kontaktet Ole Petter Søllesvik i Kulturkompaniet og spurte om han hadde en jobb til meg, forteller hun. 
Til tross for at det var i finanskriseåret 2008, sa Søllevik ja. Han var i ferd med å starte opp Great Moments, og Martha fikk jobbe både med oppstarten av det nye managementselskapet og andre prosjekter. Snart var hun 100% inne i Great Moments sammen med daglig leder Stein Bjelland.

One woman band

I Great Moments fikk Martha et oppdrag i fanget, hun ikke visste hvordan hun skulle løse. Med god karakter i produksjonsledelse og følgende kommentar i sekken fra lærer Terje Brodal på Lundehaugen: «Du er en jækel på å organisere ting!», gikk hun fryktløst i gang. For Martha er målet å fortsette med det hun er god på: 
– Nå er det nok der jeg er. I STAR er det litt av alt. Næringsaspektet og kunstaspektet. Og så har jeg stor frihet. Den dagen jeg føler jeg ikke kan utrette mer her er jeg ferdig, sier hun.
Som den eneste ansatte i selskapet har hun nok å gjøre. Men så er hun også et arbeidsjern: 
– Jeg vet ikke om jeg har klart å finne nei-knappen, men så har jeg også en optimistisk holdning, sier hun.
De travleste periodene tar hun somregel med et smil og litt humor. 
– Ingen overlever denne bransjen uten en god dose humor, sier hun. 
Og så er hun ikke redd for å be om hjelp. 
– Min karriere startet med en e-post. En må innse at en ikke kan alt selv og tørre å spørre. Det er alltid noen der ute som vil hjelpe deg, men en vet ikke alltid hvem det er, smiler hun. 
Da er det viktig å være positiv og imøtekommende. Akkurat som Martha Lyse.

Tekst & foto: Ingunn Myklevoll Sjøen
 

Følg IN magasinet på Facebook