Hjem » Oslo »  Markedsdag pÃ¥ Karl Johan

Markedsdag på Karl Johan

Det er ingen tvil om at Karl Johans gate er hovedstadens hjerte. En paradegate med spennende butikker, hyggelige spisesteder og mye liv året rundt. 18. juni blir det ekstra mye liv og røre i gaten. Da er det nemlig markedsdag i Karl Johan. Butikkene flytter ut på gaten med kreative stands og gode tilbud, og sørger for rene 17. mai stemningen. En morsom lørdag du garantert ikke vil gå glipp av!

Helt siden borgerskapets fine fruer og herrer spaserte på Karl Johans gate for hundre år siden har paradegaten vært en av hovedstadens største attraksjoner. Spør du turister hva de forbinder med Oslo er du nærmest garantert at Karl Johan kommer høyt opp på listen. Gaten som strekker seg fra Slottet til Østbanehallen betyr ikke mindre for byens borgere. Her finner du butikker i alle kategorier og prisklasser, fra high end fashion til de store internasjonale kjedebutikkene. Det brede spekteret av butikker i kombinasjon med at både store deler av hovedgaten og mange av sidegatene er bilfrie gir en helt unik atmosfære. I Karl Johan får du med andre ord en av byens mest spesielle shoppingopplevelser.

Sommerens begivenhet i Karl Johan

18. juni er det duket for sommerens store festdag i paradegaten. Da arrangerer nemlig Strøksforeningen Karl Johan markedsdag hvor alle foreningens medlemsbutikker trekker ut på gaten med stands og gode tilbud. En begivenhet som det er verdt å få med seg. IN magasinet møtte påtroppende styreleder Lisbeth Fossum og avtroppende styreleder Vivian Sivertsen i Strøksforeningen Karl Johan for en prat om både markedsdagen og Karl Johans gate. 
– Strøksforeningen ble etablert i 2012 så det er en relativt ungt forening. Den ble startet av ildsjeler som mente at Karl Johan måtte ha sin egen strøksforening. I styret sitter fem personer som alle har en eller annen tilknytning til butikkene i gaten og ikke minst et stort engasjement. Tanken er å skape blest om Karl Johan som en god handelsgate. Med det brede spekteret av butikker er jo alle forutsetninger til stede. Det er lett å tenke at Karl Johans gate er så kjent at den ikke trenger markedsføring. Men vi konkurrerer med alle andre handelsgater og kjøpesentre, derfor er det viktig for oss å forene oss om felles aktiviteter og skape liv og røre i gaten sammen.

Stort engasjement

De to forteller at det er et stort frivillig engasjement i foreningen som i dag har 42 medlemmer. 
– Hovedaktivitetene våre er markedsdagene i Karl Johan som i år er 18. juni og 24. september. Da formelig koker gaten av folk. Alle butikkene som er medlem i foreningen flytter ut på gaten og det er mye kreativitet på de ulike standene. Ikke minst er det masse gode tilbud. Strøksforeningens oppgave er å tilrettelegge for gode markedsdager, både når det gjelder det formelle med tillatelser fra kommunen og ikke minst å skape blest rundt dagene slik at flest mulig får øynene opp for de. Vi ser at det også er en økende interesse fra butikkene i sidegatene. Etter hvert ønsker vi å bygge opp enda flere aktiviteter og det er bare vår egen kreativitet som setter stopper for hva vi kan gjøre i gaten. Det er tydelig at markedsdagene faller i smak hos folk sommer som vinter.

Fellesskapsfølelse

Da vi tok en prat med noen av medlemmene i foreningen var det nettopp fellesskapsfølelsen mellom butikkene som stod sentralt. 
– Det er veldig fint å få det felleskapet mellom butikkene selv om vi er enkeltstående butikker. Vi får en fin støtte fra hverandre og blir mer sammensveiset. Det er også positivt med felles opplegg som markedsdagene. Selv ønsker jeg et enda sterkere samarbeid med for eksempel felles åpningstider. Men med strøksforeningen har samarbeidet mellom butikkene blitt mye bedre enn tidligere, sier butikksjef Linda Flenes hos Helly Hansen Flagship Store. 
Også butikksjef Live Aas hos The Body Shop forteller at strøksforeningen bidrar til en positiv utvikling i gaten. 
– Karl Johan er jo en såpass viktig handlegate og det er utrolig fint at Strøksforeningen bidrar til samarbeid og felleskap mellom butikkene lik den man får i et kjøpesenter. For oss er det deilig å ikke stå her helt alene, men føle at man er en del av noe. Det gir oss også mulighet til å bidra og komme med innspill til det som skjer i gaten. Foreningen er dessuten flinke til å lage felles aktiviteter som markedsdagene som bare blir bedre og bedre med ny suksess og besøksrekord hver gang. Det er de to morsomste og travleste dagene i året.
Hos Urban har butikksjef Iselin Lien meldt seg inn i styret i foreningen. 
– En av de største fordelene med å være med er at vi kan være med å påvirke det som skjer i gaten. Dessuten får vi et samlingspunkt hvor butikksjefene kan møtes og jeg synes vi er heldige som har den muligheten. Jeg ønsket å være med på utviklingen av Karl Johan og meldte meg derfor inn i styret av foreningen. Det er jo mye som skjer i gaten og det er fint å høre hva andre mener om hvordan det påvirker gaten, forteller hun. Og alle tre butikksjefene lover masse gode tilbud under markedsdagen i juni.

NYHETER & AKTIVITETER I KARL JOHAN

• For nyheter og aktiviteter i gaten kan du følge Strøksforeningen Karl Johan på Facebook  og @KarlJohansGate på Instagram
• Sett av 18. juni i kalenderen – det blir en markedsdag du garantert ikke vil gå glipp av!

Tekst. Mona Gullstein | Foto: Mona Gullstein & Strøksforeningen Karl Johan

Følg IN magasinet på Facebook