Hjem » Klær & mote »  Lidenskap for klokker

Lidenskap for klokker

De siste årene har området rundt Akersgata utviklet seg til et av Norges mest luksuriøse shoppingstrøk. Og noe av æren for dette tilfaller Tidemann Urmakermester, butikken som klokkeinteresserte fra både fjern og nær, valfarter til.

Breguet, Cartier, Glashütte Original, Jaeger-LeCoultre, Piaget og Vacheron Constantin er merkenavn som får hjertet til å slå litt raskere hos klokkeelskere verden over. Og dette er blant merkene du finner hos Tidemann i Akersgata 18, noe som har ført til at kunder kommer fra hele verden i ens ærend for å finne akkurat den modellen de er på jakt etter. 
– Jeg vil nok si at Tidemann er en butikk bygget på interesse for selve merkene vi har valgt å satse på, i tillegg til en sterk interesse for håndverk og ikke minst urmakerfaget. Vi har satset på manufakturmerker og har nå også etablert en merkeportefølje som er helt i toppen internasjonalt, forteller daglig leder Tom Andre Tidemann som driver forretningen sammen med sin bror, urmakermester Lars Christian Tidemann.
    Butikken åpnet dørene i 2008 og Tom Andre innrømmer at klokkeinteressen hos de to brødrene alltid har vært høy. 
– Håndverket i disse urene har fascinert oss begge lenge før vi startet her og vi har bygd butikken med tanke på å få de merkene vi aller helst kunne tenke oss. Og nå føler vi at vi snart er i mål. Vi stiller krav til hva vi tar inn og de merkene vi har er tilnærmet rene manufakturmerker. Dette har hele tiden vært viktig for oss siden det er der interessen vår ligger, forteller han.

Mekaniske urverk

Manufakturmerke betyr at de lager mekaniske urverk basert på de gamle håndverkstradisjonene som har blitt benyttet i hundrevis av år. Dette gjør at det er relativt få eksemplarer av hver modell og det kan ofte være lange ventelister på de mest populære.
– Det er mekaniske klokker som både Lars Christian og jeg brenner for. Butikken er bygd på lidenskap og alle som jobber hos Tidemann må ha lidenskap for mekaniske klokker. Hadde vi ikke hatt det så hadde vi ikke fått de merkene vi har i dag. Det nytter ikke å forhandle med disse merkene bare med penger, de krever lidenskap og engasjement i tillegg. De fleste av disse merkene har en lang historie som også fascinerer og ofte kan man se hvor merket vil være 50 år frem i tid bare ved å studere historien. For eksempel har Breguet en helt egen stil. Urmakeren Breguet er kanskje den viktigste urmakeren som noen gang har levd og som allerede på 1700-tallet lagde ekstremt avanserte urverk herunder tourbillon gangen. Tourbillon regnes fortsatt for å være noe av det mest avanserte man kan få i en klokke den dag i dag, over 200 år etter at Breguet patenterte sin egen oppfinnelse.
    Et av de siste merkene i porteføljen til Tidemann er Cartier. 
– Vi ble forhandler av Cartier i fjor og det har vært en kjempesuksess for oss så langt. Det er et av de mest populære merkene vi har og det er konstant bestillinger fra både nordmenn og turister. Cartier har et helt unikt design og har de siste årene også utviklet en meget høy kvalitet. Nå har de dessuten for første gang lansert en dykkermodell, noe som er veldig spennende for fremtiden. Cartier har alltid vært et populært merke blant den kvinnelige delen av befolkningen. De har vært veldig dyktige på kvinnemodellene sine med de kjente seriene «Tank» og «Ballon Bleu», men de siste årene har de i tillegg fokusert mye på å utvikle herresiden og vi ser at stadig flere menn nå også etterspør Cartier.

Eget verksted

Tidemann har også et eget verksted hvor de utfører service og reparasjoner på mekaniske klokker. Selv om de først og fremst fokuserer på de merkene de selv fører så er det mulig å ta med seg andre mekaniske klokker og høre om de har mulighet til å hjelpe. 
– Vi ser at interessen for klokker er stadig økende også her i Norge og selv om det er en høy prisklasse så er det slettes ikke bare de aller rikeste av oss som handler her. Personlig synes jeg det er minst like moro når kundene har spart lenge for å kjøpe akkurat det merket og den klokken de har lyst på.
    I løpet av noen få år har Tidemann etablert seg internasjonalt som en anerkjent urmakerforretning blant de største klokkebutikkene i verden, noe Tom Andre innrømmer skjedde raskere enn de hadde trodd.
– Nå er vi opptatt av å innarbeide butikken enda mer, det er alltid noe å lære og strebe etter. I 2013 fikk vi Vacheron Constantin som lenge har vært et av våre drømmemerker og som vi visste kom til å bli vanskelig å få en avtale med. Men det ordnet seg heldigvis til slutt. Og med Vacheron Constantin og Cartier inn i 2013 og Piaget nå i 2014 føler vi på mange måter at butikken er komplett, selv om det sikkert kommer en overraskelse i 2015 også, avslutter han med et smil og ønsker alle velkommen til Tidemann for et hyggelig klokkekjøp!

Tekst & foto: Mona Gullstein

Følg IN magasinet på Facebook