Hjem >  Lanserer flaggskipet Superb i stasjonsvogn

Lanserer flaggskipet Superb i stasjonsvogn

Škoda er populært som aldri før. Nå har det tsjekkiske bilmerket oppgradert profilen i forbindelse med lanseringen av den nye flaggskipmodellen, Škoda Superb. I disse dager kan du teste modellens første stasjonsvognutgave hos Møller Bil Rud i Bærum.

– Når vi nå har fått ny Superb, som bringer merket inn i en ny æra, har det vært et mål å presentere det i omgivelser som en slik bil fortjener. Det har ligget i kortene en stund at Škoda skulle få en oppgradering, forteller daglig leder ved Møller Bil Rud, Arnfinn Aaserud.
I forbindelse med at Škoda lanserer den nye Superb, har selskapet besluttet at bilmerket skal få ny identitet. Alle butikkene skal se like ut. På Møller Bil Rud var lokalene ferdig utformet til lanseringen av Superb 22. august i år.
– Her hos oss har det blitt veldig fint med nye møbler og samme stilen på alt, og med elementer som highlight-veggen, som du ser her. Det er tydelige gjenkjennbare elementer over hele linja, både inne og ute; Du skal ikke være tvil om at det er en Škoda-forhandler du besøker. Stilen skal være lik over hele verden, sier Aaserud.

Ny æra

Lanseringen av Superb løftet bilmerket opp i det som blir kalt «en ny æra for Škoda. Med den nye bilen har Škoda fått lov å ta i bruk Volkswagens aller siste teknologi.
– Superben har elektronikk og smartlinks, smartgate – alle disse løsningene som er medie- og radiostyrt, med smarttelefoner og iPader. Fellesnevneren er «infotainment», forteller Aaserud før han fortsetter.
– Du kan også få bilen i en modell der du kan justere fastheten på understellet med såkalt Dynamic Chassis Control, i alt fra sportslig til komfortfjæring. Den har dessuten nye xenonlys, på L&K modellen; Det vil si lys som ikke blender, gjennom at den flytter lyset ut til siden når det kommer en bil i motgående felt. Denne bilen har teknologi som du finner igjen i premium-merkene, forteller Aaserud.
Den nye Škoda Superb legger seg over populære Octavia, Norges mest kjøpte stasjonsvogn i Norge i fjor. Octavias popularitet er grunnet «Value for money» forteller Aaserud. Octavia er også på vei til å bli storselgeren blant stasjonsvogner i år. Og i disse dager blir Superb lansert i stasjonsvognutgave.

Familiebil

– Superb stasjonsvogn er en storbil, en ordentlig familiebil. Den har blitt bredere, og barnefamilier som trenger tre seter tror jeg skal lete lenge etter å finne en bedre egnet bil. Den har et stort baksete og et bagasjerom på hele 680 liter, noe som er ledende i klassen, sier Aaserud.
Stasjonsvogna fronter merkets kjerneverdier – plass og funksjonalitet. Bilen er nesten 5 meter lang og har fått en betydelig bredere akselavstand. Den leveres med fra 120 til 280 hester – toppmodellen kan nå 100 kilometer i timen på snaue 6 sekunder – i priser fra 309.000 til 677.000 kroner.
– Vanskelig å si hva Volumselgeren blir, men utgaven med 190 hesters diesel kombinert med 4-hjulstrekk og automatgir tror vi vil bli attraktiv. Medieomtalen og rosen den nye Superb har skapt gjør at vi får mye oppmerksomhet rundt merket, slik at kundene blir mer oppmerksomme på at Škoda er et merke å regne med, sier Aaserud.

1 av 4 vurderer Škoda

Tsjekkiske Škoda er fortsatt et relativt lite bilmerke, men øker i popularitet salget. I Norge har Škoda en målsetning om å nå 5,3 prosent i år, og budsjetterer med å selge rundt 7900 biler.
– I en undersøkelse i Aftenposten svarte hver 4 potensielle bilkjøper i Oslo og omegn at Škoda som ett av fire bilmerker han vurderer. Det er kjempebra, sier Aaserud.
Škoda utvider stadig modellutvalget og har modeller i de fleste størrelser fra Citigo, til Fabia via nye Rabid SB, Yeti (liten SUV) til volumselgeren Octavia.
– I Norge vil veldig mange kjøre stasjonsvogn. Med Octavia, som Norges mest solgte stasjonsvogn i 2014 og med lansering av nye Suberb stasjonsvogn går vi spennende tider i møte. Dette gir grunnlag for å løfte Škoda enda et par hakk, sier Aaserud.

Tekst: Ketil Blom | Foto: Ketil Blom & Škoda

Følg IN magasinet på Facebook