Hjem » Sandnes »  Kunden først i 50 år!

Kunden først i 50 år!

I 1964 ble den første Toyota registrert i distriktet. 50 år etter registreres årlig 1.100 nye Toyota og 900 brukte biler fra Toyota Sørvest. 50 års erfaring fra bilsalg og verkstedsdrift i et ekspansivt og krevende marked som nord-Jæren borger for trygghet og kvalitet i handelen.

Det startet med en Toyota-forretning i Sandnes i 1964 og i Stavanger i 1972. Tørres Hegre ble daglig leder i Sandnes og Jan Oftedal i Stavanger. To driftige forretningsmenn som sto på for å lykkes med (den gang) et nesten helt ukjent bilmerke fra Japan: Toyota. Den norske importøren F.E. Dahl, senere Toyota Norge, hadde skaffet seg en solid plattform for å ta markedsandeler i Stavanger og Sandnes. 
    Det var tidlig på 70-tallet at den norske Toyota-boomen kom. Mange husker nok at «det krelte» av sennepsgule Corolla-er og har ikke de fleste en bestefar som hadde en gul eller brun Corolla? Første generasjon blå eller grønn Toyota Hiace varebil? Bilen som av mange ble omdøpt til «Hikkas»!
    Vi med noen år på nakken minnes 1972 modellen Toyota Celica med drømmedesign for bilentusiaster, spesiallaget for cruising rundt Breiavatnet med pilotsolbriller, sigarrett og albuen ut førervinduet på jakt etter dame. Eller superpopulære Cressida? Videre modellen Crown som var et hakk større enn Camry og var Toyotas prestisjebil den gangen som nå. Dessverre må du til andre verdensdeler enn Europa for å kjøpe deg dagens Crown, men jeg kan love deg at du hadde blitt forelsket i siste utgave Toyota Crown Royal.
    I 1987 var Stavanger sentrum for Toyotas lansering av nye Corolla! Gigantarrangementet ute på Stavanger Forum er Toyotas hittil største arrangement i Norge. 3000 rødkledde Toyota-medarbeidere og ledsagere var samlet og applauderte Per Baumann fra importøren som forkynte fra talerstolen:
– Toyota er Norges største bilmerke for første gang!

Article image

Suksessene fortsetter

I 1995 kom ny modell av varebilen Hiace. Nå med «nase»! Denne sliteren ble sist solgt ny i Norge i 2012 da avgiftsbestemmelser sørget for en effektiv stopper for salget av Hiace. 1998 ble Carina avløst av Avensis og lille Toyota Starlet ble erstattet av Yaris påsken 1999; en revolusjon i småbilklassen; den banket snart sine konkurrenter ned i støvlene på salgsstatistikkene.
    I dag sitter Jans sønn Ståle (gammel nok til å huske Celica 1972) som daglig leder for 2 komplette bilanlegg og over 100 ansatte. Lexus Stavanger deler lokaler med Toyota Sørvest i Langflåtveien. Her er også verksted, delebutikk og bruktbilsalg. Det samme og i tillegg karosseriavdeling, finner du i Gamleveien på Sandnes. 
I 2009 ble Toyota Sørvest sertifisert i ISO-14001, er en av landets største privateide Toyotaforhandlere, vi er folkelige og hos oss finnes ikke morgengretne medarbeidere!

Kunden først

Alle ansatte hos Toyota Sørvest kjenner godt til begrepet «Kunden Først». Alle er kurset i riktig kundebehandling og praktiserer Toyotas grunnleggende regler om «Respekt for mennesker» og «kontinuerlig forbedring». Store ressurser settes årlig inn på å oppnå høy score i kundetilfredshet og lojalitet hos kundene. Alle nyansatte kurses i «The Toyota Way» og «Kunden Først» og årlig arrangeres nye kurs og tiltak settes i verk for å opprettholde høyest mulig grad av kundetilfredshet og kvalitet i alle ledd. I salgsavdelingen signerer man på at «Jeg møter opp til butikkens åpningstid med godt humør», et godt utgangspunkt for god kundebehandling og en smule utfordrende for den morgengretne! Test oss en tidlig morgen, vi byr på kaffe og godt humør!
    I løpet av Toyotas historie er laget mange teorier, bøker og sitater rundt tema god forretnings-drift og kultur med mennesket i sentrum. Eiji Toyoda sa en gang: 
– Any big business will face the threat of non-growth and even collapse without the positive support of society. 
    Suksessen har ikke uteblitt! I dag er Toyota verdens største bilprodusent og har i Norge gjentatte ganger vært helt i toppen på Norsk kundebarometers målinger på kundetilfredshet og lojalitet. Toyotas markedsandel i Norge har i årevis vært størst eller nest størst. Det norske samfunnet, og i særlig grad Stavanger/Sandnes, har også tatt svært positivt imot Toyotas hybridbiler.

Følg IN magasinet på Facebook