Hjem » Klær & mote »  Keld Mikkelsen: En kreativ inspirator

Keld Mikkelsen: En kreativ inspirator

Designer Keld Mikkelsen står bak det suksessfulle merket Day Birger et Mikkelsen.

– I Vinterhalvåret liker jeg best å oppholde meg i varmere strøk. Akkurat nå er jeg i det fredfulle huset mitt i Italia. Selv om det regner, er det varmere her enn i Danmark. 
16 år er gått siden det danske konseptmerket ble etablert av Keld Mikkelsen og Malene Birger, som forlot firmaet i 2002. For Keld har årene vært en fantastisk reise blant kreativt håndverk og etniske uttrykk. 
– Det var helt uinteressant for meg å skape klær lik dem som andre motehus produserte på midten av 90-tallet. Da Day så dagens lys, kunne vi presentere en unik samling av mote som verken Skandinavia eller verden hadde sett før.

Lidenskap for mote

Siden starten har motehuset etablert butikker i over 25 land, deriblant Norge. I Bergen finner du butikken på Kløverhuset. 
– Det har alltid vært viktig å skille oss ut. Konkurransen blant de ulike motehuset vil alltid være der, det er ikke til å unngå. Alt handler om å finne sin egen nisje og jobbe målrettet opp mot den. Har man ikke lidenskap for det man driver med, vil det aldri fungere optimalt.
Keld besøkte store motevisninger i Paris, London og New York, men hovedinspirasjonen fant han et helt annet sted.
– Jeg har alltid vært glad i å reise, og som 20-åring dro jeg til Asia. Der oppholdt jeg meg blant annet en lengre periode i India. Et fantastisk land som florerer av inspirasjon. 
Bildet av fargerike samfunn kledd i mønstrede antrekk skulle pirre kreativiteten til den danske motedesigneren. 
– Ideen bak Day var å skape klær som ikke allerede var skapt av noen andre. Jeg ønsket et klassisk skandinavisk utseende, men jeg ville også ha med noe mer. De fargerike detaljene jeg så overalt i India, ble min inspirasjon til Days etniske detaljer, sier Mikkelsen.
Resultatet ble en elegant blanding av det minimalistiske maskuline og det fargerike og lekne. 
– Jeg ville kombinere det nære i Skandinavia med det fjerne Østen. Det moderne, klassiske og stilrene vi har i Europa, ble hakket mer spennende og interessant ved å benytte noe av det spontane og sigøynerpregede bildet jeg så i India.

Våge å fornye seg

Det populære designet har høstet stor applaus fra motehus verden over. I de senere år har flere kopiert den samme etniske tvisten i Days kolleksjoner. 
– Den opprinnelige drømmen var å skape et lite merke som kunne selge godt i Danmark. Om noen hadde fortalt meg at Day Birger et Mikkelsen skulle bli så stort, ville jeg ikke trodd på dem. Selv om motehuset har vokst og blitt stort i internasjonal sammenheng, vil jeg alltid være mer interessert i den kreative delen av forretningen. Hjertet mitt vil alltid ligge i designet.
Sammen med konen, Marianne Brandi og datteren Amalie, drives motehuset med stor kjærlighet. Marianne er selv sjefdesigner og utvikler hos merkets egen interiørkolleksjon, Day Home. Datteren Amalie er blitt selve inspirasjonen for deres undermerke for unge kvinner, 2ND Day.
– Selv om jeg har rukket å bli 56 år, er jeg alltid på utkikk etter ny inspirasjon. Som sjefsdesigner må man alltid våge å fornye og utvikle seg, både på arbeid og privat. Jeg er svært heldig som er omgitt av familie som deler samme lidenskap som meg selv.
Nå ser han frem til nye friske ideer. Han har mange planer for utviklingen av Day Birger et Mikkelsen, og spesielt 2ND Day går en spennende tid i møte. Men akkurat det skal datteren få ta seg av. Selv føler han seg for gammel for moten som gjelder der.
– Jeg har alltid vært interessert i å skape noe. Selv om jeg er fornøyd med hvordan merket er nå, har jeg alltid lyst å utvikle det videre. Jeg trives godt under nyskapningen av et design, der jeg kan la kreativiteten flyte fritt og se hvordan det naturlig vil utvikle seg til noe flott og unikt etter hvert.

Tekst: Kristine Thorstensen | Foto: Day Birger et Mikkelsen