Hjem >  IBEN – nytt design for stilbevisste kvinner!

IBEN – nytt design for stilbevisste kvinner!

Norsk design blomstrer som aldri før. Det gjør også Fredrikstadjenta Anh-Marthe Storheil, som tidligere i høst presenterte sin første kolleksjon under navnet IBEN.

Klærne kjennetegnes ved et minimalistisk og androgynt uttrykk; med fokus på rene linjer, kvalitet og komfort. 
– Så langt har responsen vært entydig positiv, forteller en glad Anh-Marthe til IN magasinet. 
    Anh-Marthe, som også er vårt portrett i denne utgaven, har lang erfaring fra klesbransjen – både som agent og som eier av butikken Støy. 
    Egenproduksjon ble det hun selv beskriver som et naturlig steg å ta.
– Som selger har jeg fått inngående kjennskap til hvilke ønsker og behov kundene har. Ofte kan de etterspør en bestemt farge – eller et bestemt plagg. På dette området følte jeg at jeg kunne bidra. Som butikkeier vet jeg også hvilke merker som fungerer – og hva som selger godt. Man får kjappe tilbakemeldinger på hva som faktisk mangler, forteller Anh-Marthe. 
Bak Iben ligger derfor en sterk kommersiell bevissthet. 
    Designer er imidlertid en tittel hun nekter å smykke seg med. 
– IBEN har egne folk på design. Jeg tar meg av den forretningsmessige delen – som å sørge for at alle klærne er salgbare. Målet har vært å skape en merkevare med en sterk identitet; et DNA som kvinner ønsker å kjenne seg igjen i. Strammere og mer basic enn de norske aktørene som allerede er på markedet. Det synes jeg vi har klart!

Sterk kjerne og runde former

Valg av navn er på ingen måte tilfeldig. 
– IBENs univers er inspirert av Ibenholt-treet. Den sorte kjernen representerer styrke og mystikk; mens formen på treet representerer Ibens avrundede og joviale side. Hun er positiv og tar livets små og store utfordringer med et smil, er sosial og leken, i tillegg til å være målbevisst, ambisiøs og opptatt av kvalitet. Kall henne gjerne en guttejente – men en guttejente som også vet å pynte seg! 
Hver eneste kolleksjon vil bli designet med Ibens behov i tankene. Det er hennes personlighet som danner grunnlag for både tema, farger og skisser. 
    I tillegg til å være en fryd for øyet er IBEN et merke de fleste har råd til å kjøpe.
– Det har vært viktig for meg å få til. Klærne skal ha en god pris i forhold til kvalitet. Med det mener jeg at en t-shirt i 100% viskose kan koste fire hundre, mens en bluse i mer eksklusiv silkekvalitet kan koste tre ganger så mye. Kort sagt er IBEN laget med kvalitetsbevisste kvinner i tankene.

Som skapt for høst og vinter

– Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for strikk, så det føltes som et selvsagt valg at den første kolleksjonen skulle være dominert av myke plagg i ull og mohair. Men det finnes selvsagt andre ting; som lette bluser og stilrene basisplagg. Flere av plaggene er laget i silkematerialer og italienske stoffer med mye tekstur, mens fargepaletten beveger seg fra ulike grånyanser til dus blå og rosa. 
    Foreløpig kan vi glede oss over to kolleksjoner i året. Én for høst/vinter; en for vår og sommer. Anh-Marthe gleder seg allerede til å presentere IBENs første linje med klær laget for en varmere årstid. – SS 2015.
– Den kommer i butikkene et lite stykke utpå nyåret. Det blir mye silke, lin og print. Spesielt ser jeg frem til å se Ibenholttreet trykket på silke, sprudler hun. 
– Og de videre planene er…?
– I løpet av neste år utvider vi til fire kolleksjoner i året – og så drar vi utenlands. Målet for IBEN er å skape et norsk klesmerke for hele Skandinavia – helst innen fem år, avslutter Anh-Marthe.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Trine Merete Olsen, Anders Nilsen & Lars Evanger/Iben

Følg IN magasinet på Facebook