Hjem » Interiør & design »  Holdbar naturdesign for urbane hjem

Holdbar naturdesign for urbane hjem

Hos design- og interiørbutikken Norden og Verden er det meste håndplukket av kvalitetsbevisste designere med et kresent og nysgjerrig blikk.

– Når vi er på reise i europeiske storbyer for å hente inspirasjon, går det mye i gåing for å si det sånn, medgir designer Ann-Tove Engenes, som eier og driver nisjebutikken på byens kanskje mest urbane plett, sammen med kollegene Kristine Dybwad og Åsne Midtgarden.
De tre designerne, alle utdannet som tekstilkunstnere ved det som i dag heter Kunsthøgskolen i Bergen, er den kreative kjernen i tapetdesign-selskapet Scandinavian Surface, også med base i Fjøsangerveien 33, tegnet av arkitekt Ole Landmark.

På skattejakt

Trioen er levende opptatt av design, og ofte på reise for å finne inspirasjon og hente impulser, og å få innblikk i hva kolleger på andre adresser driver med. Det innebærer at det blir trasking, for nisjedesign finner man sjelden som perler på en snor. 
– Du finner dem ikke i metropolenes handlegater, men heller i bortgjemte bakgater i Paris eller en anonym bakgård i Amsterdam, forteller Engenes, som ikke aner hvor mange mil hun og kompanjongene har tilbakelagt på leit etter spennende utsalg og studioer rundt om.
– Vi syntes det var for ille at disse fantastiske produktene skulle være umulig å oppdrive i Bergen eller Norge for den saks skyld. Løsningen ble en egen design- og interiørbutikk der vi importerer designobjekter selv, forklarer designeren.
Derav slagordet: Design med adresse.

Midt i det urbane smørøyet

Norden og Verden så dagens lys i 2014. Da overtok Scandinavian Surface lokalene etter Mellomrom Arkitekturpsykologi, som nå er blitt naboer. Det 150 m² store lokalet er over tre plan. Norden og Verden har butikk og utstilling i kjeller og første etasje, mens Scandinavian Surface regjerer på toppen med designstudio og tapetshowroom.
– Plasseringen på Danmarksplass er prima. Det er et knutepunkt og travelt møtested, og det skjer mye på nærings- og boligsiden i området. Danmarksplass er et av de stedene i Bergen som virkelig har ekte storbypreg, mener Engenes, og viser oss et par eksempler fra den rykende ferske kolleksjonen av grafiske trykk, nylig lansert på Interiør og Boligmessen i Grieghallen.
I trykkene har designerne lånt dekorative mønstre og frekke fargekombinasjoner fra bokomslag som var vanlig på midten av forrige århundre. Disse inkorporerer designerne i sitt eget uttrykk og skaper nye historier, ofte med rot i naturen. Spesielt treet er i sentrum både i egenskap av materiale og formalt objekt.

Natur og kultur

– Det er givende å jobbe i spenningsfeltet mellom natur og kultur, det oppstår kontraster og nye sammenhenger. Bøker er jo papir, som igjen kommer fra tre. I husmotivene våre kan man trekke linjen fra tre til hus, til bibliotek, til papir og tre igjen, sier Ann-Tove.
Dybwad, Midtgarden og Engenes er opptatt av kvalitet, holdbarhet og bærekraft. Derfor lages de grafiske trykkene i Bergen, på syrefritt papir med kunstkvalitet.
Ann-Tove tar oss med i den lekre utstillingen og stopper foran et populært produkt: Håndlagde kvalitetsfjøler, signert den amerikanske arkitekten Edward Wohl.
– Disse er laget av det som kalles fugleøyelønn, opplyser Engenes og peker på de karakteristiske prikkene i treverket.
– Det er et bestandig og hardt treslag fra Canada, med en silkemyk overflate, samtidig som det fint tåler i bli brukt som skjærefjøl. Wohls fjøler blitt en veldig populær gave til store dager, forteller designeren og butikkeieren fra Nord-Norge.

Lokalt og globalt

To disipliner det satses på hos Norden og Verden er keramikk og tekstil. På tekstilsiden henter butikken mange av sine vevde kvalitetsprodukter fra ulike britiske leverandører, men også fra finske Johanna Gullichsen (puter/vesker) og pledd fra slitesterke Røros Tweed.
Mye av keramikken i butikken kommer fra verksteder i Nederland, Frankrike og Danmark. 
– Men denne er fra bergensbaserte Sarah Reed, sier Engenes og setter pekefingeren i hanken på en av kunsthåndverkerens tekopper med fuglemotiv.
Vestlandsk tilhørighet har også møbelprodusenten ForaForm i Ørsta. Stolen City er for en retro-klassiker å regne, og har et godt grep om prosjektmarkedet.
– Vi er glade for å være forhandler av den elegante stolen, som finnes i flere farger og treslag. De kan stables, har kort leveringstid og har et ergonomisk grep i form av svikt i ryggen, noe som gjør den behagelig å sitte på – lenge, forteller Engenes.

En lampe til begjær

Et tredje satsningsområde for Norden og Verden er belysning.
– Kundene ønsker å finne lamper de liker som passer rommet og stedet de skal lyse opp. Fine lamper som er produsert på bærekraftig vis ikke vokser på trær. Og vi er i ferd med å bygge opp en kolleksjon på dette området, sier designeren.
Med på butikkens lampe-lag er spanske Pott, bestående av tre brødre, som har utviklet den håndlagede pendellampen Sponge Up – i terrakotta. Norden og Verden har også tatt inn et begrenset antall lamper av modellene Oda, Fumi og Steel Drop fra det litt sære tyske designselskapet Pulpo.
– De er nesten som skulpturer å regne. Definitivt ikke dusinvare, eller for alle. Vi har tatt inn noen eksempler og lar dem stå å skinne i utstillingen – til den rette kunden dukker opp, sier Engenes.

Glitrende franske teskjeer

For å sikre deg den største modellen av Oda må du bla opp noen tusenlapper, men spesialbutikken i Fjøsangerveien har produkter under hundrelappen, som for eksempel glitreskjeene fra franske Sabre.
– Vi er bevisste på at kundene skal ha et bredt utvalg kvalitetsdesign å velge i. 
Vi legger også vekt på å ha produkter i mange prisklasser både i den fysiske butikken og nettbutikken vår, understreker Ann-Tove Engenes.

Fakta Norden og Verden

Adresse: Fjøsangerveien 33 A, 5054 Bergen
Tlf: 957 54 123
Epost: post@nordenogverden.no
Web: www.nordenogverden.no
Facebook: @nordenogverden
Instagram: @nordenogverden

Tekst: Geir Dahle | Foto: Norden og Verden