Hjem » Hjem & fritid »  Høyteknologisk klassiker i ny støpning

Høyteknologisk klassiker i ny støpning

Den er en klassiker. Audis bestselger. Over 40 000 biler er solgt i Norge siden den så dagens lys på midten av 1990-tallet. Møt den nyeste inkarnasjonen av Audi A4 hos Møller Bil  Asker og Bærum.

– Grensesnittet i bilen, med smart phone interface og connectløsninger fungerer utrolig godt. Du kobler telefonen til bilen og bruker appene dine; på den måten har du enkel tilgang til meldinger og telefonfunksjoner i bilen, samt kartverk i displayet og tilgang til Spotify eller Apple Music, forteller Holter.

– Nye Audi A4 er en bil som favner veldig bredt, sier markedssjef Christian Holter hos Møller Bil Asker og Bærum. 
Det er stor entusiasme rundt nye A4, forteller Holter. Ikke så rart, for A4 har lenge hatt mange tilhengere her til lands. I Norge har det blitt solgt hele 40.000 siden den kom på markedet i 1994, da den tok over etter Audi 80. Siden den ble introdusert har Audi A4 vært en typisk allrounder.
– De aller fleste kjøper stasjonsvognutgaven A4 Avant, og da har du en utmerket familiebil med mye plass, perfekt til både jobb og fritidsbruk. Samtidig vil den også passe utmerket for firmabilbrukeren, som kjører 40.000 i året.

Tøff konkurranse

Audi A4 konkurrerer først og fremst med BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, men også Volvo og Volkswagen Passat.
– Det er tøff konkurranse, men på testene ser vi at Audi A4 kommer svært godt ut mot konkurrentene. Bilen vekker oppsikt med sine skarpe linjer, og scorer jevnt høyt på alle kriterier fra kjøreopplevelse til utrolig behagelig støybilde og ikke minst for et utrolig lekkert interiør. Den har et veldig høyt kvalitetsnivå, både på det kjøremessige og visuelle.
I den nye utgaven er det knyttet spesielt store forventninger til teknologiske nyvinningene, forteller Holter, og dette er kanskje det aller mest imponerende med den nye A4.
– Rent teknologisk er bilen blitt utrolig bra. Grensesnittet i bilen, med smart phone interface og connectløsninger fungerer utrolig godt. Du kobler telefonen til bilen og bruker appene dine; på den måten har du enkel tilgang til meldinger og telefonfunksjoner i bilen, samt kartverk i displayet og tilgang til Spotify eller Apple Music.

Låner teknologi fra flaggskip

Mye av den nye teknologien låner A4 av Audis andre biler, blant annet virtual cockpit-teknologien som ble introdusert i Audi TT, et førerinfosystem i bilen i bredt format. 
– Denne teknologien kom i TT i fjor og det ble ført videre i SUVen Audi Q7 for et halvt år siden. Det er et veldig brukervennlig og sexy design, som gir en unik bruksopplevelse, hvor førerbildet med blant annet navigasjon ligger i breddeformat, og som du ser gjennom rattet, sier Holter.
– Det må oppleves! 
A4 har i tillegg fått mye annen teknologi fra Q7 – blant annet sikkerhets- og assistentsystemer – teknologi du ellers bare finner i Audis toppmodeller.
– I Q7 har du all den nyeste teknologien. Svært avanserte systemer, som pakker til blant annet by- og turbruk og et komplekst parkeringssystem. Det er utypisk at dette er blitt tilgjengelig i en bil i A4-klassen. Videreført er også ny lysteknologi, som har overtatt for klassiske gamle «telysene», som vi kalte dem. De har nå Xenon som standard, med Matrix LED, som er en helt rå belysning. Den må oppleves!

Mindre utslipp

Foruten disse teknologiske nyvinningene har bilen bedre innvendig plass, spesielt i baksetet, på grunn av økt akselavstand. Til tross for at bilen har fått større plass, er bilen blitt 90 kg lettere. Og med mindre vekt får du mere kraft ut av bilen, forklarer Holter. 
– Den er raskere i spurten. Du kjenner at du har mindre å dra på, og kjøreegenskapene er svært gode. 
– Man har også klart å minske utslipp og forbruk uten å redusere ytelsene på noen måte, sier Holter.
– Det er en trend i bilverdenen at alle delene er produsert med det for øyet at man skal gjøre bilen lettere. Man bruker blant annet svært lett aluminium, noe som resulterer i nærmere 20 prosent mindre utslipp og forbruk. 
Motoren, for eksempel en 2.0 TFSI bensinmotor skal bruke mindre enn 0,5 liter på mila, noe mange kommer til å sette pris på. Og er du interessert i en litt røffere utgave, er allroad-utgaven med quattro firehjulstrekk som standard et godt valg.
– A4 allroad har satt seg ordentlig i markedet, både med designet sitt, og bruksmulighetene. Med høyere bakkeklaring er den svært godt tilpasset krevende norske forhold. 

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook