Hjem » Trondheim » Klær & mote »  Historisk bygning med ung profil

Historisk bygning med ung profil

I hjertet av Trondheim har Mercursenteret sin plass i en fredet bygning. Med sin egen spesielle markedsføring satser de ungt og nytt.
Article imageMercursenteret har fått navnet sitt etter Mercur, guden for reising, forandring, kjøp og salg. Han er senterets øverste beskytter der han troner på sydveggen med utsikt til Vår frue kirke.Senteret ble åpnet 26. oktober 2000, men har siden den gang endret image. De satser på en ung profil og en miljøvennlig markedsføring. Senteret har 11 000 kvadratmeter fordelt på fem etasjer og kan vise fram 30 butikker for sin målgruppe og har ca 35 000 besøkende hver eneste uke. For litt siden ble Mercursenteret nominert til Robert Millar prisen, en anerkjent markedsføringspris, men de nådde ikke helt fram i konkurranse med Vår frue kirke og NTNU.
– Det er vanskelig å konkurrere med gud, sier senterleder Heidi Klefstad og ler.
Før Mercur senteret, hadde Børsen, Telegrafen og Løveapoteket tilholdssted i denne bygningen. For at det historiske bygget skulle bli et kjøpesenter måtte bygningen restaureres og utvikles for 100 millioner kroner. Hver minste lille detalj måtte godkjennes av by-antikvaren, siden bygningen er fredet. Til og med hvilken maling som skulle på veggene.På utsiden preges bygget fortsatt av stilfull arkitektur, noe den alltid har gjort.

Sprek målgruppe

Mercursenteret eies av E C Dahls eiendom sammen med søstersenteret Byhaven.Mens Byhaven satser på en voksen målgruppe, satser Mercur friskt på en ung målgruppe. Dette krever utradisjonell markedsføring, hvor alt foregår gjennom SMS, MMS, YouTube og e-post. Det er mer miljøbevisst. Mercur kan nå rett ut til 10 000 kunder som har registrert seg i sms-basen deres. Tradisjonell markedsføring passer ikke for en slik ung målgruppe, så derfor bruker de sjelden avisreklame. Den fineste reklamen for senteret er bildene som preger senterets utside. Bildene benyttes i busskurene, inne på bussene og mye inne på senteret. Der er det Mercurs egne kunder eller ansatte som verver seg som modeller. Målgruppen har ført til at senteret har måttet bytte ut og omrokere på mange av butikkene. Kid Interiør, Notabene, Dressman og Benetton ble byttet ut til fordel for mer ungdommelige butikker som Swag, Urban, Oasis, Zaphari og den splitter nye butikken Gief.
Article image

Noe for enhver smak

Mercur har noe for enhver smak. De er best på klær og sko, for de yngste har de Urban, Carlings, Swag, Only, Zaphari, Wow, H&M og Gief, mens for de litt eldre har de Bertoni, Blend, Jack&Jones, Oasis og Lene-V. For de datainteresserte har de Mamoz og Telehuset. De har også byens fineste blomsterbutikk, Mester Grønn. Mat er viktig på et stort kjøpesenter. For de sultne sjeler finnes Big Bite, kaféen Tulla Fischer og Esita Wraps & smoothies. Kort sagt; senteret byr på en god blanding av det meste og i tillegg en spennende møteplass for folk. Enten det er shopping eller sladder over en kaffekopp. For dem som elsker å kombinere fotballkamper med godt drikke, ligger fotballpuben Kings Cross i bygningens kjelleretasje. De kan tilby god gammeldags engelsk pubatmosfære med en fin blanding høye jubelbrøl og smertelige nederlag, etter at favorittlaget ditt har snublet mot erkefienden. I tillegg har de Emma Parfymeri og Nikita Frisør.

Nye butikker

Mercur får i løpet av kort tid nye og spennende butikker. Gief er en av de. Her kan du boltre deg i snowboardklær og diverse kule og hippe ”outfits”. Så kommer det en ny H&M butikk med et nytt ungdomskonsept i kjelleren og tre hemmelige butikker. Om ikke dette er nok så vil jentene kunne boltre seg i enda en ny klesbutikk som heter Chika.
Men det er mer som kommer til å skje på Mercur fremover. Senterleder Heidi vil ikke røpe for mye, men det åpner noen nye butikker til, men mer enn det får vi ikke ut av henne. De ”hemmelige” butikkene vil åpenbart skjerpe nysgjerrigheten til kundene. Tiden får vise hva som kommer. Uansett, alle de nye butikkene vil definitivt øke profilen til senteret.
Article image

Ny teknologi

Mercursenteret tenker nytt også når det gjelder teknologi. De er først i Europa sammen med Byhaven til å innføre telling i samtlige butikker. Dette for å finne ut hvor mange av kundene som handler når de er innom de forskjellige butikkene. Dette hjelper butikkene til å få et større fokus på dem som er innom butikken. Ved hjelp av et intranett kan butikklederne rapportere sine tall og hente ut informasjon, besøkstall og lignende. Et supert verktøy mener Klefstad.

En æra er over

Senterlederen for Mercursenteret, Heidi Klefstad, har vært med helt fra starten, men snart er det slutt for den dyktige og engasjerte damen. Nå søker hun nye utfordringer i en helt annen bransje og blir eiendomssjef for Aberdeen Property Investors.

Hun anbefaler dyktige folk til å søke på Senterlederstillingen på Mercursenteret! Send søknaden til E C Dahls Eiendom.

Tekst: Mats Nordgård Foto: Hege Landrø Johnsen