Hjem » Stavanger » Portretter »  Gjør suksess i utlandet

Gjør suksess i utlandet

Tre stavangerdamer har søkt seg til utlandet der Hollywood-kjendiser har tatt imot dem med åpne armer.

Både USA, Singapore og Danmark er blitt kåret til et av de beste landene å starte en bedrift, mens Norge ligger på en niendeplass rapporterer Verdensbanken. Billigere arbeidsplass, mindre papirarbeid og flere muligheter gjør at mange nordmenn lokkes. For Paulsen og Hafzi har dette blitt en realitet. En av dem satser på 3D-briller i Los Angeles, mens den andre designer brudekjoler i Nepal. Felles følger de en drøm om å skape noe eget.

The American Dream

Tvillingsøstrene Kine og Einy Paulsen har alltid hatt en stor interesse for kino- og solbriller. Som business studenter ved University of Southern California kom de tilfeldig på ideen om å designe en 3D kolleksjon. De billige brillene som ble gitt ut på kinoer verden rundt var ukomfortable og lite stilige ifølge dem selv. I 2011 ble 3D-brillemerket INGRI:DAHL til, med base i filmbyen Los Angeles.
– Før pleide man å kle seg opp for å gå på kino. Det var en stor opplevelse som å gå på teater. Vi ønsket å bringe tilbake den klassiske Hollywood glamouren fra 1930 og 40 tallet, som ble hoved inspirasjonen bak kolleksjonen, sier Kine Paulsen.

De har nå designet 12 ulike briller som ofte blir sett på nesetippen til Hollywoodkjendiser. Hver brille har fått et klassisk Hollywood-inspirert navn som Popcorn, Sodapop og Candy.
– For oss har det viktigste alltid vært at brillene skal være stilige, komfortable og at de skal gi en god 3D opplevelse, sier Paulsen.

Kunder fra hele verden

Den amerikanske bedriften med sterke norske røtter er den eneste som fokuserer 100 prosent på 3D-briller. Både Gucci, Prada og Ray-Ban har laget liknende briller, men ingen av dem har samme fokus som det INGRI:DAHL har. Kino, optikere, nettbutikker og privatpersoner verden rundt står på kundelisten. 
– Jeg blir hele tiden overrasket når vi får kunder fra Japan og Australia. Vi har brukt mye sosiale medier for å spre merket. Jeg tror vi skal være glad for at Internett eksisterer, sier 26 åringen.

Fra dag en har de omringet seg med kunnskapsrike amerikanere som enten har vært i samme situasjon tidligere eller som fungerer som en god støtte når de møter motgang. Paulsen mener gode støttespillere er essensielt hvis du skal lykkes med en bedrift.
– Vi har blitt veldig glad i dette landet. Amerikanerne har vært støttende og interessert i å hjelpe oss fra dag en med å gi gode råd, introdusere oss til sine kontakter og backe oss opp mentalt, sier Paulsen.

Flytter klesproduksjon til u-land

Klesprodusenter har blitt kritisert for å legge produksjonen til u-land der arbeiderne arbeider for en slikk og ingenting for å holde kostnadene nede. Men for kvinnen bak det kjente klesmerket Leila Hafzi med samme navn har fra dag en vært opptatt av å ta vare på landet og menneskene som bor der. Til forskjell fra brillemerket INGRI:DAHL, har hun en norsk bedrift, men samarbeider tett med fabrikken i Kathmandu i Nepal. Selv ser hun mer på dem som partnere enn en forretningsforbindelse, der hun tilbringer 3 måneder årlig i landet. Samarbeidet har vart i 10 år der all produksjon blir gjort i Kathmandu. 
– Det hele startet litt tilfeldig med at jeg ikke kom inn på designskolen fordi jeg manglet erfaring. Da bestemte jeg meg for å lage en egen kolleksjon i Nepal. Jeg kom i kontakt med kvinner som trengte arbeid og det ble en naturlig utvikling med at jeg begynte å produsere der, sier Leila Hafzi, kvinnen bak klesmerket som ofte ses på den røde løperen.

Men det har ikke vært helt enkelt å skulle produsere i et u-land som ikke er bygget til å tåle masseproduksjon som andre land i Asia. Med politisk uro, strøm-mangel og andre uventede ting som oppstår konstant gjør at produksjonen tar mer tid enn det ville ha gjort et annet sted.
– Det er ofte strømstans, alt fra 12 til 18 timer til dagen og med politisk uro som resulterer i streiker, mangel på gass og bensin gjør at produksjonen stopper opp, sier Hafzi.
Tiltros for utfordringene, har Hafzi lært seg å jobbe rundt landets mangler med å tilføre håndarbeid slik at hun ikke er konstant avhengig av strøm eller gass. 
– Vi har en produksjon som kan gå sakte fordi vi lager en kjole til en enkelt kunde. Men under disse omstendighetene er det viktig med god tålmodighet og legge inn gode marginer, sier Hafzi.

Det at hun har begynte å tilføre blonder til brudekjolene passer perfekt med de nye trendene til våren.
– I år tilfører jeg blonder som har vært etterspurt i mange år, men jeg reiser ikke til Paris og kjøper hvilke som helst blonder. Den må være bærekraftig og sysselsatt av kvinner, sier Hafzi.

Article image

Satser på økologisk produksjon

Lenge før klesprodusenter begynte å tenke tanken, bestemte designeren seg for å satse på økologisk og bærekraftig produksjon, sysselsatt av kvinner. Produksjon av klær, mat eller teknologisk utstyr resulterer ofte i mye forsøpling enten det er miljøutgifter eller avfall under selve produksjonen. Dette var grunnen til at Hafzi bestemte seg for å ta vare på miljøet, spesielt i et land som ikke har rutiner for å bryte ned avfallet raskt nok.
– I møtet med Nepal så jeg tydelig hvordan vi som turister forsøplet landet. Dette er mennesker som lever veldig primitivt. Da jeg skulle produsere var det viktig å ta hensyn til dem slik at jeg ikke var delaktig i forsøplingen. Jeg synes det er viktig at vi tar ansvar ovenfor gatene, sier Hafzi.

Tekst: Terese Torgersen | Foto: INGRI:DAHL, Monica Larsen, Erik Almås & Yumiko Ashley
 

 

<_CP_SCRIPTTAG type="text/javascript" src="//e.issuu.com/embed.js" async="true">

Følg IN magasinet på Facebook