Hjem >  Ganni – Jentene i København er en endeløs kilde til inspirasjon

Ganni – Jentene i København er en endeløs kilde til inspirasjon

Gannis kolleksjoner er drevet av følelser, og skal fortelle en historie. Aller mest inspireres designer Ditte Refstrup av gatemoten i hjembyen.

– Jeg finner inspirasjon i alt og ingenting. Dette er ikke noe jeg kan planlegge eller tvinge frem, men musikk, filmer og å reise får stort sett tankene mine i gang. Noe så enkelt som å vandre gatelangs i København kan gjøre susen. Jentene i København har en kul og uanstrengt tilnærming til mote. De ønsker å se bra ut, men ønsker samtidig å kunne sykle rundt i byen og gjøre ærender. De er en endeløs kilde til inspirasjon for meg, sier Ditte Refstrup, kreativ direktør hos Ganni.
Hun forteller at du finner mange ulike stiler i København, men at det generelt er en avslappet holdning og en uanstrengt tilnærming til mote der.
– I større byer ser du flere høye hæler, dresser og ekstravagante antrekk enn i København. Her er folk fokusert på det praktiske aspektet ved mote. Det samsvarer veldig godt med vår designfilosofi, understreker hun.
Designeren mener at skandinaver har lykkes med å demokratisere design uten at det går utover kvalitet eller estetikk. Refstrup forteller at hun og ektemannen, som er administrerende direktør i Ganni, har lært å sette pris på kvalitetsdesign ved å ha vært omgitt av arkitektur og design gjennom oppveksten i Danmark.
– Den skandinaviske designarven er et premiss vi arbeider veldig seriøst med, understreker Refstrup.

Med klare ambisjoner

Duoen bak Ganni finner altså mye inspirasjon i hjembyen og Skandinavia som sådan. Refstrup selv mener Ganni er en avansert, moderne merkevare, og forklarer at de for tiden er inne i en retning som markerer en utgang fra den typiske, skandinaviske stilen.
– Vi er stolte av vår skandinaviske designarv, men vi omfavner samtidig stiler som parisisk chic og «Dumbo cool», sier Refstrup.
For ekteparet bak Ganni er det viktig å følge magefølelsen. Ganni gjør det de elsker, og trend er ikke noe de tenker på. Visjonen er å gjøre en forskjell internasjonalt.
– Hva enn det betyr er fortsatt uklart for oss, men ambisjonen vår er å bli enda mer etablert i det europeiske markedet, hvor vi allerede er til stede, og ekspandere til det amerikanske markedet, sier designeren.
Og det krever hardt arbeid.
– Ektemannen min og jeg presterer høyt, og er aldri helt fornøyd med hvor vi er og hva vi gjør. Det er en smule stressende til tider, men også en kraftig driv og en garanti for at merkevaren vil fortsette opp og frem, sier Refstrup.

Forteller en historie

Et viktig aspekt for Ganni er dessuten å ivareta at hver kolleksjon har en sammenheng. Alle Gannis kolleksjoner forteller en historie, og ifølge Refstrup er det et godt designverktøy. Sånn sett varierer kolleksjonene fra sesong til sesong.
– For oss handler det alltid om magefølelse. Av og til begynner vi med en farge eller en følelse og utvikler kolleksjonen ut i fra det. Senere kommer vi kanskje over en bok eller en film som hjelper oss med å strukturere fortellingen. Andre ganger arbeider vi med en bok eller film som en inspirasjon helt fra start til slutt, og bruker det som et styrende prinsipp for det puslespillet vi setter sammen. Det de to prosessene har til felles er at de er begge drevet av følelser, sier hun. 
Samtidig tenker designeren alltid på kontraster, og designeren liker å mikse. Refstrup forteller at hun liker å gi Gannis design en «edge» ved å legge til et uventet element, noe vi også vil se denne sesongen. Samtidig setter de gjerne sammen en kul skinnjakke med en lekker blondekjole, eller joggesko sammen med en silkekimono.
– Vi elsker kontraster, og det er et bestandig element i våre kolleksjoner. Hvis vi lager et print i en nydelig, varm gulfarge, bruker vi en mørk bakgrunn som bakteppe, forklarer designeren.

Slik er den typiske «Ganni-jenten»

Så hvem er Ganni for? Ifølge Refstrup føler den typiske Ganni-jenten seg vel med seg selv. For Ganni betyr det at utseende ikke nødvendigvis starter med klær, men heller personlighet og holdning.
– En Ganni-jente bruker alt fra en kul skinnjakke til en vakker blondekjole eller myk strikk i kasjmir. Det som gjør henne interessant og veldig sexy er hva hun legger til blandingen. Ti år gamle sneakers, et vintage hårbånd, funky smykker, en moteriktig håndveske eller hva som helst som får henne til å smile når hun ser seg i speilet.
Du finner Ganni i Nygata 5 i Stavanger, som er deres tredje butikk i Norge.

Tekst: Emilie Gundersen | Foto: Ganni