Hjem » Mat & drikke »  Fyller 50 år

Fyller 50 år

Tidlig på 70-tallet startet salget av Moccamaster aktivt i Norge. Frem til i dag har det blitt solgt cirka 2 millioner maskiner på det norske markedet alene. Fabrikken fyller 50 år i 2014.

– Det er omtrent 1,3 millioner Moccamaster i drift i dag i Norge. Norske forbrukere setter pris på god kaffe og høy kvalitet på maskinene og det er bakgrunnen for Moccamasters suksess. Vi gir 10-års garanti på kaffemaskinene til de som registrerer seg på våre sider, sier Jan Fredrik Hagen, administrerende direktør i selskapet. 
Moccamaster er håndlaget og produseres i Nederland i en liten by som heter Amerongen. Selskapet som produserer Moccamaster heter Technivorm B.V. 
– En Moccamaster holder ofte i 15-20 år, og vi har eksempler på maskiner som har vært i drift mye lenger enn dette. 
Hagen forteller videre at de bevisst har valgt og å holde produksjonen i Nederland for å opprettholde den gode kvaliteten. Bedriften i Nederland består av 100 medarbeidere som kun jobber med å produsere kaffemaskiner.

Veien til en perfekt kaffekopp

På begynnelsen av 60-tallet var interessen for kaffe økende, og allerede da var det etablert en del normer for hvordan den perfekte kaffekoppen skulle være. I årene etter startet flere å produsere kaffemaskiner med filter som vi kjenner til i dag, men få lyktes med å lage virkelig gode maskiner.
Grunderen bak Moccamaster, Gerard Smit, startet et samarbeid med Norsk Kaffeinformasjon (NKI), som i dag er et av de beste kaffemiljøene i verden. NKI sitter i Oslo og dette miljøet omfatter også European Coffee Brewing Centre (ECBC). Etter mye prøving og feiling lyktes han til slutt med å produsere en maskin som ga det perfekte resultatet. Ved kun et tastetrykk klarte maskinen å skape en kontakttid mellom kaffe og vann under riktig temperatur som gjorde at den ferdige kaffen ble helt perfekt. 
ECBC foretar jevnlig testing og godkjenning av kaffemaskiner og traktere både for det norske og internasjonale markedet. Smit besluttet at han utelukkende ville produsere maskiner etter de strenge godkjenningsnormene til ECBC. Disse normene gjelder også i dag og Moccamaster er den eneste produsenten som har alle sine maskiner godkjent.
– Kjøper du en Moccamaster så er den alltid godkjent. Dette er et valg vi har tatt for å skape en sterk merkevare og forutsigbarhet for kunden. Vi ønsker at kjøperne skal gjenkjenne oss og føle seg trygge på våre kaffemaskiner.

Kaffe er kjemi

Først og fremst er det viktig med riktig mengde friskt kaldt vann. Pass på at kaffen er malt riktig. Det vil si at den må være filtermalt. Temperaturen på vannet skal ligge mellom 92-96 grader under traktetiden. Ikke lavere og heller ikke høyere. Dette skal foregå på maks 6 og minimum 4 minutter. Dette for å få det riktige uttrekket av aromastoffene i kaffen. Bruk hvitt filter for å unngå påvirkning på smaken. Sist men ikke minst er det viktig å bruke riktig mengde kaffe, bruk 60 gram per liter vann. 
– Det nytter ikke å jukse seg til et perfekt resultat. Lag kaffen slik den er ment å lages.

Kaffetrenden

Kaffe er som vin. Det dreier seg her også om hvor kaffen vokser. En kaffe som er fra Brasil smaker ikke det samme som en kaffe som er fra over 2000 meter høyde i Etiopia. 
– Vi har blitt mer sofistikerte. Ikke bare når det gjelder vin, men nå også kaffe. Det er en gledelig utvikling.
Kaffe vokser på trær og blir påvirket av klima og jordsmonn. I prinsippet slik som en vindrue. Alt teller og må gjøres riktig helt fra man plukker bæret, fjerner fruktkjøtt, tørker, brenner og maler kaffebønnen. Det perfekte resultatet får man når man trakter favorittkaffen på en godkjent trakter.
– Norsk kaffe generelt holder veldig høy kvalitet. Alle de store norske kaffeprodusentene selger god kaffe. De er veldig seriøse aktører og er opptatte av gode arbeidsforhold og de etiske aspektene rundt produksjonen. 
I dag markedsføres Moccamaster i de nordiske landene gjennom selskapet Moccamaster Nordic. De har jobbet mye med design og sitter nå med et bredt spekter av kaffemaskiner i tidsriktige farger
– Vi har sett at markedet omfavner dette veldig. Her har både sesong og kjøkkentrender spilt inn. Royal Blue og Orange er de nyeste fargene hos oss. En flott gave å gi bort til jul. 

Tekst: Julianne Nilsen | Foto: Moccamaster

Følg IN magasinet på Facebook