IN Kristiansand jul 09

Page 41

• kultur •

Fra Sabeltann til spellemann Bjørn Sæter har over 150 produksjoner bak seg, men Spellemann på taket blir hans første samarbeid med Agder Teater. Tekst: Pål Kaalaas Foto: Brageteatret

– «Spellemann på taket» var en av de første musikaene jeg så. Lasse Kolstad hadde hovedrollen på det Norske Teater. Jeg innbiller meg at det var på 60-tallet. Det var en flott opplevelse. En musikal som oser av livsglede og livsapetit, sier regissør Bjørn Sæter (59) entusiastisk. Han er full gang med forarbeidene til det som uten tvil kan beskrives som en storsatsning på Agder Teater i 2010. «Spellemann på taket» er en av tidenes mest populære musikaler, og tar for seg historien om den jødiske melkemannen Tevye og hans fem døtre. Stikkord for musikalen er jødisk tradisjon og religion, samt forfølgelse av det jødiske folk. Oppsetningen av «Spellemann på taket» har premiere på Agder Teater 25. februar, og regissør Sæter kan knapt vente med å komme i gang. – Det er en musikal med viktig og alvorlig handling. Selvsagt kan man se «Spellemann på taket» for underholdningen skyld, men det er også mulig å gå litt dypere inn i meningen bak. Musikalen har alle de klassiske elementene på plass. Alt fra kampen mellom ny og gammel tid, til hverdagslivets trivialiteter, forteller Sæter.

Få endringer Han trekker sammenligninger til den like kjente musikalen «West Side Story». – «West Side Story» var den første musikalen som ga publikum noe mer enn ren un-

derholdning. Da den ble satt opp for første gang, var det faktisk mange publikummere som gikk i protest under pausen. Sannsynligheten for at noe slikt skjer på Agder Teater er heldigvis ikke tilstedeværende. Folk flest har tross alt hørt om spellemannen Tevye, og Sæter har ingen planer om å gjøre store endringer på originalhistorien. – De fleste har hørt om historien, men det kan virke som om få har sett musikalen. Da ser jeg det som min oppgave å formidle settingen og tiden der den hører hjemme. Jeg særtolker ikke. Det er ikke vits å legge tolkninger på tolkningene i dette stykket. Bjørn Sæter har som regissør vært innom de aller fleste sjangere man kan plassere på en teaterscene. Selv beskriver han seg selv som altetende. – Jeg har gjort alt fra «Kaptein Sabeltann» og farser, til komedier og musikaler. «Les Miserables», «Idioten», Shakespeare. Jeg sluker alt, men for meg har det alltid vært noe spesielt med musikaler. Jeg beskriver dem som det ultimate teater. Ultimat fordi de ofte gir publikum en solid pakke med både underholdning og alvor. Men for at dette skal treffe blink hos publikum, må mye tid legges ned i forarbeidet. Før Bjørn Sæter i det hele tatt treffer en eneste skuespiller, har han allerede arbeidet med Spellemann på taket i to måneder.

– Forarbeidet er intenst, men «Spellemann på taket» er ingen historie man må gå inn å redde. Handlingen er solid, og manuset gir deg mange gode ideer. Det er der jeg sitter nå, forteller regissøren.

Fornøyd Bjørn Sæter er rett og slett fornøyd. Veldig fornøyd. Ikke bare får har muligheten til å sette opp en av sine favorittmusikaler, men i tillegg skjer det på et teater han aldri før har jobbet. – Jeg har gledet meg til å jobbe med Agder Teater. «Spellemann på taket er» en kjempesatsing for et så lite teater, og det ser ut til at Ingrid Forthun har store planer som sjef. Jeg har jo hatt regi på «Kaptein Sabeltann» hver eneste sommer, og det å komme tilbake til byen på vinteren er veldig ålreit. Sæter ser også fram til å gjøre noe for voksne igjen. Det har nemlig blitt mye barnevennlig det siste året. – Jeg har hatt fem premierer på rappen dette året. Blant annet har jeg satt opp «Kaptein Sabeltann», «Oliver Twist» og «Jul i Mumidalen». Vanligvis liker jeg ikke å gjøre samme sjanger flere ganger etter hverandre, men heldigvis har stykkene vært vidt forskjellige. Samtidig kjenner jeg at det er godt å gjøre noe for et voksent publikum igjen, konstaterer Sæter.

Nº4 2009

41


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.