Hjem >  Fortsatt vekst på Aker Brygge

Fortsatt vekst på Aker Brygge

Etter å ha holdt til på Aker Brygge i mange år er Aspeli et veletablert navn blant hovedstadens moteinteresserte. I de to butikkene for henholdsvis dame og herre finner du klassiske og trendy plagg fra internasjonalt anerkjente merker. Og mens deler av motebransjen har opplevd noen til dels tøffe år har veksten og suksessen fortsatt for Aspeli.

Aspeli holder til i første etasje på Aker Brygge og består av både en dame og herre-butikk. Lokalene ligger i Verkstedhallen og interiørmessig har man bevart mye av den industrielle stilen fra de gamle verftsbygningene. Sammen med de store vinduene og det elegante interiøret danner de en flott ramme rundt klærne. Her finner du et bredt utvalg anerkjente merker til både dame og herre, fra Norges største Jacob Cöhen avdeling til Belstaff, Lardini, Hugo Boss og Tiger of Sweden. I tillegg kan de også friste med flere spennende italienske merker du ikke finner i alle andre butikker. Her skal det med andre ord godt gjøres ikke å finne noe enten du er på utkikk etter et nytt antrekk til jobb, hverdags eller fest.
Før den storstilte oppussingen av Aker Brygge holdt Aspeli til i Terminalbygget i mange år, da kun som herrebutikk. Etter at de flyttet de inn i nyoppussede lokaler opplevde de en fantastisk omsetningsvekst, noe som gjorde at de fikk muligheten til å åpne en damebutikk i tillegg. 
– Vi hadde lenge opplevd stor etterspørsel etter et lignende konsept for damer og dette ble raskt et populært tilbud. Dameforretningen er ikke like stor som herreavdelingen, men har det samme fokuset på merkevarer, kvalitet og kundeservice, forteller innehaver Jo-Inge Aspeli.

Fantastisk utvikling

Kunder av begge kjønn viser tydelig at de setter pris på tilbudet og de siste årene har suksessen bare fortsatt. 
– Vi hadde en fantastisk utvikling i 2015 med en omsetningsøkning på hele 50 % i herre-butikken. Den gode utviklingen fortsatte i 2016 og vi er godt fornøyd med en økning på 12 %. Også damebutikken har hatt en veldig fin kundeutvikling. 2016 var det første hele kalenderåret for butikken og da med 12 % økning. Særlig siden dette har vært en tid hvor det ikke har vært stor jubel i bransjen generelt så må vi si oss veldig fornøyde med utviklingen vi har hatt.
Dette er spesielt imponerende med tanke på den stadig økende konkurransen forretninger opplever i dag. 
– I dag har det blitt knalltøff konkurranse i bransjen både i forhold til antall butikker og ikke minst internett. Derfor er vi nødt til å jobbe knallhardt hver dag for å opprettholde og ikke minst utvikle konseptet. Kunder, og da kanskje særlig de mannlige kundene, har forandret seg mye de siste årene. Folk reiser stadig mer og holder seg oppdaterte, og vi ser at gutta har mye mer kunnskap om mote i dag. Før kunne vi kjøpe inn mye av det som var populært året før, men nå er det viktig at vi fornyer butikken flere ganger i året for hele tiden å være spennende og trendy. Og jeg tror at det i tiden fremover vil bli enda viktigere å skille seg ut fra mengden. Både gode merker, god kvalitet og ikke minst god kundeservice blir viktig i bransjen vår for å klare å overleve.

Fokus på kundeservice

Det er ikke alltid så enkelt selv å se hva man passer best i eller hva som passer sammen. Hos Aspeli står de alltid klare til å hjelpe deg med å finne det antrekket som passer best til nettopp deg. 
– God service er noe vi fokuserer mye på og vi bestreber oss alltid på å gjøre kundene fornøyde, sier Jo-Inge. 
Det er tydelig at det harde arbeidet blir lagt merke til av både kunder og resten av bransjen. I fjor ble nemlig Aspeli tildelt tittelen «Årets butikk i Norge for 2015». Dette er en utmerkelse som deles ut av Virke og Tekstilforum og er en viktig anerkjennelse i bransjen. 
– Selv om det selvfølgelig er veldig hyggelig å få en sånn anerkjennelse så er det aller viktigste for oss å ha fornøyde kunder. Vi prøver å utvikle oss hele tiden og være en spennende butikk for våre kunder. Derfor forsøker vi også å være litt nytenkende når det gjelder merker og de siste årene har vi utviklet sortimentet, spesielt i forhold til italienske merkevarer som ikke så mange andre i landet har.
Aspeli har alltid vært en forretning med sterk fokus på kvalitet og her finner du kjente merkenavn som Jacob Cohën, Belstaff, UBER, Eton, Hackett, Morris og Lardini. 
– Vi satser på kvalitetsklær til begge kjønn fra kjente merkevarer. Siden vi er frittstående og ikke en del av en kjede står vi fritt til å velge de merkene vi selv ønsker og vi er nå så heldige at vi er i en situasjon hvor vi får kjøpe inn de merkene vi ønsker. Vi har satset på mange av de samme anerkjente merkene også i dameavdelingen, som Jacob Cohën, Belstaff, Tiger of Sweden, Morris, Hugo Boss og Arnie Says, i tillegg til flere andre kvalitetsmerker. Og som i herreavdelingen finner du også her fullsortiment, fra yttertøy og sko til kjoler, smykker og vesker.

Spennende italienske merker

De italienske merkene gir definitivt butikken det lille ekstra og på herresiden kan Aspeli blant annet friste med nye merker som Caruso, Boglioli, Santoni og buksemerket PT01. 
– Dondup er også et nytt merke for oss. Det er et spennende italiensk merke som er litt røffere i stilen. Sammen med de andre nye merkene føler vi at det er et flott tilskudd til butikken. Vi har også utvidet utvalget på sko. Vi følte at vi hadde litt å gå på, særlig når det gjaldt sneakers. Men med et bredere utvalg av Santoni, Andrea Zori og Magnanni føler vi nå at vi er der vi skal være. Damebutikken fører en del av de samme merkene som herrebutikken, samtidig som vi prøver å krydre litt med merker som Missoni og norske Cala & Jade.
Er du på utkikk etter en ny ytterjakke kan Aspeli blant annet tilby markedets største utvalg fra det norske jakkemerket UBER til både damer og herrer. Dette er tekniske jakker av høy kvalitet med et tidløst og stilig design. Akkurat nå formelig bugner begge butikkene av sommermote, og det er mye lette luftige stoffer i lin og linblanding med bomull. Det er fremdeles mye blått, i tillegg til lyse toner i beige, brun og grønn. Enten du er på jakt etter et nytt antrekk til hverdag, fest eller jobb er det vel verdt å ta turen innom Aspeli på Aker Brygge!

Tekst & foto: Mona Gullstein

Følg IN magasinet på Facebook