Hjem » Oslo »  Follestad med ny flaggskipbutikk i Kongens gate

Follestad med ny flaggskipbutikk i Kongens gate

Follestad har lang fartstid i motebransjen, og har kledd mang en herre opp gjennom tiden. Men til tross for det veletablerte ryktet vil Follestad utfordre markedet. Den nye flaggskipbutikken i Kongens gate rommer nemlig et helt nytt konsept.

Daniel Onarheim og butikksjef Robin Dall ønsker kunder velkommen til den nye flaggskipsbutikken i Kongens gate.

Follestad som merke tar med seg en stolt tradisjon innen herreklær som strekker seg helt tilbake til 1923. Merket har opparbeidet seg et godt omdømme og et solid utvalg, med kvalitet og kunnskap i sentrum. I dag består Follestad av ti butikker i Oslo-området, hvorav fire befinner seg i Oslo sentrum. I tillegg til de velkjente utsalgene skal det nyeste tilskuddet i Kongens gate rommet noe helt nytt. Robin Dall er butikksjef i den nye butikken, og ønsker å formidle det nye konseptet til både gamle og nye kunder.

En stor nyhet

– Den nye forretningen består av aktørene Follestad og Kamikaze. Lokalet er blitt totalrenovert for dette formålet og rommer over 1000 kvadratmeter, forteller butikksjefen. 
Og når 1000 kvadratmeter fylles med stilige kåper, skjorter, sløyfer og byster, er det lett å la seg forføre. Det elegante interiøret komplementerer det gjennomarbeidede konseptet, og understreker at her legges det vekt på stil. Butikken er delt i to, og på venstre side fyller Kamikaze veggene med flotte plagg. 
– Kamikaze tilføyer forretningen en portefølje av meget kjente internasjonale varemerker i det høyere prissegmentet. Dette er merker forbrukerne kjenner igjen fra de store byene i Europa og resten av verden. Kombinasjonen av konseptene og utrykket gjør at det skiller seg fra de andre butikkene, forteller Dall. 
Dette i tillegg til det «gode gamle», og merkene Follestad har tatt med seg fra tidligere. Men det er ikke bare utvalget som fornyes.

En cocktail av smak

Det er mye vakkert å hvile øynene på i den nye flaggskipbutikken, men en del av lokalet vekker ekstra interesse – i midten av butikken troner en bardisk. I tillegg til Kamikaze-samarbeidet er det her de skal skille seg ut. Follestad ønsker å introdusere konseptet for det norske markedet, og har sto tro på en positiv utvikling. 
– På sikt er målet at kundene skal kunne nyte en cocktail eller et glass vin mens de handler. Vi jobber rett og slett mot å åpne en egen vin og cocktailbar i midten av lokalet, for å kunne differensiere oss fra den allerede eksisterende shoppingopplevelsen Oslo har å by på. Dette er et konsept som har hatt stor suksess i utlandet, men som enda ikke har satt sin fot i Norge. Det er på tide. I dag serverer vi ferskpresset kaffe og friske økologiske juicer, forteller Dall, som har fått utelukkende positiv respons på idéen.

Merkebonanza

Follestad er kjent for å ha både nasjonale og internasjonale merkevarer, og i den nye butikken i Kongens gate skal enda flere få plass. Merker som Morris, Uber, Eton, Jacob Cohën, Barba Napoli, Lardini, Frislid, RM Williams og Corneliani skal pryde utstillingsvinduene i den nye butikken. 
– Her er utvalg og produkter nøye plukket ut. I vår store dressavdeling har vi et bredt utvalg av konfeksjon, altså dress, blazer og smoking, og du kan finne mange merker med ulike passformer og stoffkvaliteter, forteller Dall, og viser oss en lekker dressjakke. 
Her skal menn i alle former og fasonger finne det de leter etter.

Utvalg som kjerneverdi

Follestads startkonsept var «å selge herreklær i alle størrelser». De seneste årene har merket i tillegg rettet seg inn mot en yngre kundegruppe, og ønsker å holde tritt med trendene rundt i Europa. Et bredt utvalg er fortsatt en kjerneverdi, og tradisjoner står sterkt. Det vet kundene – og det er dette som gjør Follestad til en treffsikker shopping-destinasjon. 
– Vi selger naturlig nok mye konfeksjon, og tilbehør til dette, som skjorter, sko og slips. Videre er ytterjakker en viktig kategori for oss, og noe vi også selger veldig mye av. Mange av våre kunder kommer til oss å spør om akkurat disse tingene, fordi de er «vant» til at vi har et godt utvalg her. 
Videre fører de et stort utvalg av blant annet skjorter, gensere, bukser, ytterjakker og sko. Alt håndplukket og av fantastisk kvalitet. Utvalget har ekspandert i takt med antall butikker, og en dameavdeling har også fått plass i to av Follestads lokaler.

Kvalitet og kompetanse

Etter mange år som etablert merke vet Follestad hvor de skal legge fokuset. Suksessoppskriften er solid, og stamkundene vet hva de kan forvente i det de trer inn i lokalet. Dette ser Robin på som en viktig del av opplevelsen, og han forsikrer at kunden skal møte kompetanse og engasjement. 
– En kunde som kommer til butikken kan forvente god kunnskap om produktene i butikken. De ansatte kan «faget», og vi fokuserer selvsagt på å yte god service. Flere av de som jobber i butikken har lang erfaring i bransjen, og alle som jobber hos oss brenner for det de driver med, forteller Dall. 
Men Follestad gir seg ikke der, og er alltid på jakt etter å utvide og utvikle. 
– Vi bruker hele tiden vår kompetanse til å finne nye merker og trender, og tilby kunden noe nytt. Dette er den nye butikken i Kongens gate et godt eksempel på.

Følg IN magasinet på Facebook