Hjem >  Folkelig luksus

Folkelig luksus

En unik merkevare som ser på hver enkelt kunde som like unike som sitt eget produkt. Hos Lexus på Kjeller er de bilgale – og langt over gjennomsnittet opptatt av service. Lexus på Kjeller åpnet sine dører 27. oktober, og de står klare med bilnøkler og smil.

Lexus sine salgslokaler på Kjeller er nesten helt ferdigstilt, selv om noen detaljer mangler her og der. Alt skinner, og bilene er rullet inn. Lokalene fremstår som luftige, rolige, og den deilige dunsten av nybil fyller luften over cortadoen i koppen. Skinnsetene i venteområdet har bred utsikt over lakk- og skinnprøvene, samt en stor plasmaskjerm integrert i den moderne høyglansveggen som viser rullerende snutter av bilenes høydepunkter. Og løfter man blikket litt, møtes man av den kanskje beste utsikten: De nye, skinnende bilene. Blant dem en av Lexus› nyeste flunkende juveler: NX 300h.

Rik bil

– Jeg er nok ikke den vanlige typen bilselger som til enhver pris bare skal pådytte en potensiell kjøper en bil, altså, jeg vil heller skreddersy og påse at kunden blir fornøyd. Det er en rød tråd i alt Lexus driver med, også, sier salgssjef for Lexus på Kjeller, Alf Kristian Bråthen nesten litt sjenert. 
Men fortelle om den nye bilen, det vil han. Han mener NX 300h sine egenskaper er midt i blinken for et norsk publikum. Det er en hybrid man kan få i flere utstyrsvarianter: Comfort, Business, Executive, Luxury og F Sport. Den stillegående 197 hk-sterke lekkerbiskenen har høyt chassis, firehjulstrekk, stort bagasjerom og en rik ekstrautstyrspakke. Det er lagt mye arbeid i detaljene både interiør- og eksteriørmessig. Detaljer finner man også i funksjonaliteten, som at håndtakene på bilen velkommer en ved å lyse opp når man nærmer seg. I tillegg finnes forskjellige fronter og designdetaljer man kan velge mellom, også i karosseriet, som utgjør en tydelig visuell forskjell. Det er også satset rikelig på sikkerhet, med 8 kollisjonsputer og hjelpemidler som kollisjonsvernsystemer, projeksjonsskjerm for å redusere førertretthet, og filassistent, for å nevne noe.

Stilfull suksess

Designen er inspirert av den barske skjønnheten som synliggjør seg i form av flytende metall. Tareaki Kato, sjefingeniøren bak bilen, har uttalt:
– Med den nye NX 300h satte vi oss som mål å skape en crossover så skarp og distinkt at du straks vil ønske å kjøre den. 
Og kjøre den, det vil det norske folk. Alf Kristian forteller bilen har vært en kjempesuksess fra første salgsdag: på landsbasis var det planlagt med 150-160 salg, men modellen ble solgt ut allerede første måned den fantes på markedet. Hittil i år har den solgt dobbelt så mye som forventet.

Grønn muskel

Prismessig ligger NX 300h på mellom 523 000 kr til 700 000 kr med alt utstyr. I tillegg til å være en investering i våre barn og barnebarns fremtidige miljø, er det lavere utgifter på den. Miljøfordelene er forbløffende: Eksempelvis slipper NX 300h AWD Comfort lave117g/km CO2-utslipp ved blandet kjøring. Drivstofforbruket på samme bil er fra 5,1 l/100km.
– Man får alt og mer til i denne bilen! Man får en helt topp SUV og samtidig tar man hensyn til miljøet, utbryter Alf Kristian engasjert.

Kvalitetsservice

Kundeverdireisen, som Alf Kristian kaller det, er som nevnt svært viktig for ham. Som en genuint bilinteressert person, synes han miljøaspektet ved merket gir den ekstra piffen. Likevel er det kundene han lever for:
– Gode tilbakemeldinger er for meg nesten like viktige som kontrakter, altså, sier han før han legger til:
– Vi tar vare på hver enkelt kunde og tar oss tid. Det er totalpakken som er viktig: hva bilen skal brukes til, hvor interessen til kunden ligger. 
Videre kan han fortelle Lexus‘ brukere er over gjennomsnittet fornøyde. Tre år på rad har Lexus vunnet AutoIndex med bakgrunn i målinger i kundetilfredshet og driftssikkerhet. 
– Det er rett og slett bekymringsløst bilhold. De virker, enkelt og greit, avslutter Alf Kristian med et smil.

Tekst & foto: Mia Natalí Ravn

Følg IN magasinet på Facebook