Hjem » Klær & mote »  Fashion for alle

Fashion for alle

Kleskjeden Freequent tar mål av seg å tilby de siste trendene til en rimelig pris og av god kvalitet. Målgruppen er damer i alderen 25 til 65 år.

– Vi skal ha de riktige varene til riktig tid, og til riktig pris. Utvalget skal være voksent, men ikke alt for voksent, sier butikkoordinator i Freequent, Barbro Bolme. 

Midtsjiktet

Den danskeide kjeden ble etablert i 2009, og har i dag tre butikker i Trondheim. Butikken på Trondheim Torg åpnet i 2009, og har i løpet av de syv årene opparbeidet seg en god kundekrets. Kjeden ligger i midtsjiktet når det gjelder merker og pris, mellom high end-butikkene i den ene enden og de rimeligste kjedebutikkene i den andre. 

Eget brand

Bolme opplyser at de fører flere skandinaviske merker, men understreker at de har størst utvalg fra sitt eget merke, Freequent. Merkevaren Freequent skal tilby de siste trendene i ett og samme brand, og inkluderer både de kule og de litt mer feminine, søte plaggene. 
– Vi har det litt søte og sarte, det klassiske i marine, og så har vi litt farger. Vi skal være trendy, men snittet på plaggene er voksent, sier Bolme.

Fra hverdag til fest

Ved siden av Freequent, finner du merker som Kaffe, Sisters Point, POK og Søs Jensen i butikken. Sistnevnte er et norsk merke, som har blitt svært populært her i Trøndelag på grunn av sine regnjakker. Butikken har også et bra utvalg i selskapskjoler, noe som trekker særlig mange yngre kunder. I tillegg selger Freequent skinnvesker fra Dixie og tilbehør fra Arts & Craft.
– I denne butikken har vi alt fra hverdag til fest. Vi føler vi har en bra varesammensetning, sier Bolme.
Hun trekker også frem jeansen fra danske Mapp, som har blitt svært populær blant kundene.
– Det har nok litt å gjøre med at det er damefasong på de. De er høyere i livet, og har en fasong som er lett å kle for de fleste. Den kommer i flere modeller, der noen er smale og noen litt videre, opplyser hun.

Trøndere liker farger

Nå i sommersesongen går det både i duse pasteller, den klassiske maritime looken, og kombinasjonen jeans og korall. 
– Trøndere er glade i farger, spesielt om sommeren, så det selger vi mye av. Blått har også alltid draget, sier Bolme. 
Hun legger til at årets sommermote for øvrig består av mye bluser, topper med mønster, capri-bukser, dongeriskjørt med knepping foran og såkalte culottes, som er løstsittende, vide bukser som går til ankelen.

Årets leverandør

Tidligere i år ble Freequent kåret til Årets Leverandør i Norge av fagbladet Tekstilforum. I begrunnelsen fikk kjeden blant annet skryt for sine kolleksjoner til gode priser og god kvalitet. Det høye nivået på kundeservice og evnen til å følge opp kundene og deres behov ble også vektlagt. Bolme mener god kundeservice er alfa og omega i klesbransjen i dag.
– Det er mange kunder som vil ha hjelp og veiledning med å sette sammen antrekk. Det hjelper vi til med. Det viktige for oss er å gi god hjelp, god service, og at kundene er fornøyde med antrekket. Selgerne våre er ærlige og pusher ikke varer til enhver pris. Vi gir ærlige tilbakemeldinger, slik at kundene blir fornøyde. Vi skal møte kundene når de kommer inn i butikken, og kunden skal få hjelp hele veien, sier hun.
I Trondheim har Freequent-kjeden butikker på Trondheim Torg, City Lade og City Syd. I tillegg finner du butikken på Melhustorget, AMFI Orkanger og Torgkvartalet i Stjørdal.

Tekst & foto: Renate Brødreskift

Følg IN magasinet på Facebook