Hjem » Interiør & design »  Evig troskap

Evig troskap

Det er fresht og funksjonelt, og like velkomment på gavebord som det er selvskrevent i sørlandsidyllen «Neste sommer»; Franske Le Creuset har bikket 90, men evner stadig å begeistre kunder med sans for kulinariske opplevelser.

Det begynte med modellen «Cocotte» (fransk ord for gryte), den lava-oransje støpejernsgryten fra 1925 som etterhvert ble ikonisk. Kjent for å trylle frem velsmakende langsom mat, og med svært varmebevarende effekt. Mange husker nettopp denne gryten som fast innslag på kjøkkenet hos både foreldre og besteforeldre. 
– Produktene går i arv, forteller Renate Thorvaldsen hos Le Creuset og Norwegian Outlet i Vestby. 
– Det går nesten ikke an å ødelegge disse, sier hun, og kikker på et eksemplar, laget i støpejernsfabrikken i Frankrike. Ikke at man skulle ville gjøre det heller. Tvert imot. Grytefamilien er fortsatt etterspurt, og har vokst seg stor og mangfoldig.

Passer inn

I dag spenner de delikate fargene fra hot rødt til svalt lyseblått. Produktene kommer i forskjellige størrelser. Fra stort til smått. Gryter med og uten «ører». Boller og former. Og kundene matcher eller mikser med fargene – etter egen personlig smak. Noen går også for rustfritt stål. 
– Vi har mange stamkunder som stikker innom jevnlig, og sjekker ut nyheter fra Le Creuset. Disse kundene kjenner vi så godt at vi vet nøyaktig hva de ser etter, uten at de behøver å si noe, smiler Thorvaldsen.
Men kundene er ifølge Thorvaldsen «alle», og alle aldersgrupper. Det vil si alle som har sans for mat, kvalitet og estetikk. Produktene passer i forskjellige miljøer og interiører. 
– For selv om Le Creuset er inspirert av det franske bondekjøkkenet, er merkets produkter så anvendelig i stil og funksjon at de glir inn i både klassiske såvel som trendy og retro hjem.

Livstidsgaranti

Le Creuset er langt fra noen døgnflue, og er kompromissløs på kvalitet. Produktene har for lengst oppnådd kredibilitet i gastronomiske miljøer, og den ikoniske gryten er ofte å se i programmer der matlaging er tema, som «4-stjerners middag», «Hele Norge baker», Meny-reklamer og på bordet i sørlandsidyllen «Neste sommer».
På gavebord finner man også produkter fra Le Creuset. Bryllup er den perfekte anledning. Og kanskje er det en fin symbolikk i gaven også? 
– Produktene i støpejern, stål og aluminium er det livstidsgaranti på, opplyser Thorvaldsen.
Selv om Le Creuset har klare klassikere, er merket i stadig utvikling, og de er opptatt av innovasjon og miljø. Produktene er teflon-frie, inneholder ikke PF, og man skal ikke behøve å være redd for å få i seg noe «skummelt» (kun godt tilberedt mat). Vaskemidlene fra Le Creuset er dessuten økologiske. De følger med i timen.

Wine & dine

Sortimentet er stort, og Le Creuset tenker helhetlig. De tilbyr mange og varierte produkter som har som funksjon å fremheve de gode kulinariske opplevelsene. God mat krever god drikke, og Le Creuset selger både hvitvins, rødvins- og champagneglass. Tilbehør utgjør prikken over i-en og eksempelvis kan en praktisk vinkjøler holde sprudlende dråper i duggfrisk temperatur – passende for lange måltider og etterlengtede sommernetter. 
Le Creuset kan brukes året rundt, og til vidt forskjellig mat; 
– Gryten kan stå rett på bordet, og holde fiskesuppen varm, men er også ypperlig egnet til å trekke blåskjell, sier Thorvaldsen.

Matinteresse

Le Creusets ansatte har, etter Thorvaldsens beskrivelse, en matinteresse som ligger «over gjennomsnittet», og det kommer godt med for å inspirere også kunden til å få flotte måltidsopplevelser. Le Creuset setter produktkunnskap og service høyt. Kunden skal stå i sentrum, og Le Creuset kommuniserer med kundene. Finner ut hva de ønsker seg. 
– Vi sender nyhetsbrev, gir tips om oppskrifter, såvel som borddekking, og arrangerer kundekvelder, sier Thorvaldsen.
Helheten er viktig. For det handler om å nyte – the «French» way.

Tekst: Trine Texnæs | Foto: Le Creuset