Hjem » Trondheim »  Et varehus med verdier

Et varehus med verdier

I år hyller IKEA kreativitet og felleskap ved å la barna være sjefen for å pynte til jul i hjemmet. IKEA har sin egen julekolleksjon som barn og voksne kan hente inspirasjon fra. Her får du både tradisjon og moderne konsepter.

IKEA har siden 2002 hatt en butikk i Trondheim, et kjøpesenter de aller fleste har vært innom en eller annen gang. Konseptet kommer fra Sverige og har eksistert i femti år i Norge. En flatpakket Ivar-hylle er selve symbolet på IKEAS konsept. Flatpakkede varer fra lager. IKEA har et bredt sortiment, her finner du alt du kan tenke deg til kjøkken, soverom, stue, hjemmekontor og mer til. Det er enkelt, moderne, stilfullt og tradisjonelt. IKEA i Trondheim har ansatte som har vært gjennom jobbintervju hvor det blant annet er en verditest for å finne de rette folka, her ses det etter verdier som mangfold, respekt og åpenhet.

IN magasinet tok en prat med Kommunikasjon og innredningssjef Anne Vinje Jensen som forteller at IKEA har et unikt konsept i forhold til relasjonen med kundene. Konseptet dreier seg om at ansatte går på besøk i et vanlig hjem for å se familiens løsninger i forhold til interiør i de forskjellige rommene. Informasjonen tas med til butikken og man setter sammen rommene med løsninger som svarer til de forskjellige hjemmenes behov og drømmer. Er det barnefamilier tas det høyde for at de trenger plass og konsepter for å holde det noenlunde ryddig innimellom lekeøktene. Det å bo med barn hvor de tas med i hele hjemmet er noe særnordisk, andre land har gjerne annen kultur hvor samværet med familiens barn er annerledes. Dette tar IKEA hensyn til og designer derfor egne løsninger for stue kjøkken og soverom hvor barns og hjemmets behov blir dekt. Det trengs hyller esker permer kasser til leketøy med mer for å bo med barn. Her skal det lekes viltert, soves, gjøre lekser, spise god mat og bare være sammen foran barneteven. Er du student og bor alene i liten leilighet trengs kanskje en hems og løsninger for mest mulig på liten plass. IKEA tar kundene sine drømmer og følelser på alvor, for det er ikke bare det rent funksjonelle i hjemmet som selges, men også beboernes drømmer og følelser for hjemmet.

Jula er høytiden for følelser og IKEA har i disse dager en kampanje som dreier seg om hva vi kan gjøre sammen, store og små. Det er det tradisjonelle i juleforberedelsene og selve feiringen som settes i høysetet. Det er tid for være inne i mørke kalde vinterkvelder. Det er tid for å være sammen og slappe av, leke sammen, bake sammen, gjøre lekser sammen, lage middag og kvelds sammen, lese en bok eller et blad sammen, gjøre juleforberedelser sammen, se på tv sammen, tenne levende lys sammen. Det er tid for å stå opp sent sammen og spise sen og lang god frokost sammen. Man kan sove lenge, sove sammen, leke sammen og se på tv sammen. Her trengs det pledd, puter og dyner og nattbord for bøker og lys. IKEA tar mål av seg til å finne løsninger for de forskjellige drømmene her og ellers i huset. Kjøkkenet er et sentralt rom i denne tiden. Her trengs det kjøkkenredskaper, krakker for barna, klappstoler for gjester, godt arbeidslys, gardiner og annet som måtte trengs til matlaging, middagsselskap og juleverksted. 

Det er ikke bare i selve butikken det er juleforberedelser, i butikkens restaurant får du kjøpt tradisjonell jule mat til IKEA priser. IKEA har et engasjement for de som ikke er like heldig som oss i vesten når det kommer til levestandard. IKEA Foundation er et konsept hvor kjeden støtter hjelpeorganisasjonene Unicef og Redd barna. Før jul har butikken det de kaller Kosedyrkampanje hvor for hvert kosedyr som selges støtter kjeden organisasjonene med en euro. Kosedyrene gis også bort til barn som ikke er like heldige som de som har en høy økonomisk levestandard. Dette gjør butikkjeden til et økonomisk konsept som ikke bare genererer penger men også tar de myke verdiene på alvor, det være seg familieverdier som globalt hjelpearbeid. 

Anne Vinje Jensen legger til slutt til at tross størrelsen er ikke IKEA en butikk med veldig høyt stress, her er det lune avdelinger for kjøkken, stue og soverom, nesten som hjemme. 

Tekst: Aron Nørstebø | Foto: Ikea

Følg IN magasinet på Facebook