Hjem & fritid »  Et smykke på veien

Et smykke på veien

Med en rekke kreative og unike prosjekter har Gullsmed Heyerdahl markert seg som en annerledes gullsmedbedrift. I samarbeid med den norske importøren av Audi, Harald A. Møller, lanserer de
nå en spennende verdensnyhet – Audi A1 Diamond Edition.
Mens Audi er ledende innen bildesign og teknisk utvikling, er Thomas Heyerdahl hos Gullsmed Heyerdahl diamantspesialist og mannen bak flere innovative prosjekter. Sammen har de nå lansert verdensnyheten Audi A1 Diamond Edition. Bilen er et helhetlig konsept rettet mot kvinner som er opptatt av kvalitet og som ønsker seg noe unikt, og dette er første gang en bil lanseres med diamantsertifikat. Audi A1 Diamond Edition er både en hyllest til kvinnen og et smykke på veien.
 
Gullsmed Heyerdahl har i dag tre forretninger i hovedstaden, på Skøyen, i sentrum og på CC Vest. Og etter at han tok over farens gründerbedrift har Thomas Heyerdahl vist at den tradisjonelle gullsmedbransjen kan være langt mer enn en butikk full av gull- og sølvsmykker. Han har blant annet samarbeidet med store internasjonale aktører som Nokia og Apple, og designet 14 nummererte diamantringer i forbindelse med Mari Maurstads Zulufadder- prosjekt i Sør-Afrika. Fellesnevneren i alle disse prosjektene er diamanter.

Article image

Diamonds are a girl’s best friend

Thomas forteller at han alltid har vært fascinert av diamanter, og han er utdannet diamantfagmann i Tyskland. 
– Heyerdahl er tuftet på diamanter og det er nettopp diamanter vi skal være gode på. Av prinsipp skal alle mine innovative prosjekter derfor handle om diamanter, sier han med et smil. 
 
I dette prosjektet har Audi og Heyerdahl lagt stor vekt på fellestrekkene mellom bil og diamant. I dag handler biler mye om design og sanselighet, ikke ulikt kvinners følelser for diamanter. 
– Som Audis egne verdier, står diamanter for ekthet, varighet og perfeksjon. De lager attraktive og teknisk perfekte biler, kvaliteter som også beskriver diamantenes unike egenskaper. Jeg har bare foredlet en allerede designperle av en bil. 
Audi A1 Diamond Edition kombinerer det beste innen fremtidsrettet bildesign og tekniske løsninger med Heyerdahls kompetanse innen håndverk og smykkedesign. Det er lagt vekt på et enkelt, estetisk og raffinert uttrykk, og resultatet er en bil som alle kvinner vil drømme om å eie.

Article image

Audi var førstevalget

Thomas Heyerdahl kan fortelle at grunnlaget for konseptet ble klekket ut allerede i mars 2010, og presentert for Audi i mai samme år. 
– Audi var mitt førstevalg, og utpekte seg som det merket jeg ønsket å jobbe med i dette prosjektet. Når jeg første gang hørte ryktene om at Audi jobbet med en helt ny småbil i premiumklassen, visste jeg at jeg hadde funnet riktig bil til prosjektet. En prestisjebil i kompakt design som ikke spiller på andre strenger enn Audis eget designkonsept. A1 Diamond Edition har blitt en lekker og sexy bil for de som setter pris på det unike. 
 
Kvinner har gjerne helt andre ønsker og prioriteringer av en drømmebil enn det menn har. Både biler og diamanter vekker sterke følelser og varige minner, et fellestrekk som har blitt tatt på alvor i dette konseptet. 
–Jeg har alltid hatt en drøm om å kombinere disse følelsene i et helhetlig bilkonsept. Det å implementere diamanter på en estetisk og raffinert måte i et helhetlig konsept har vært en utfordrende og spennende oppgave. Grensen mellom den riktige touchen og «too much» er hårfin. Noen biler vekker spesielle følelser ved første blikk. Det er kombinasjonen av bilens linjer, interiør og helhetlige designuttrykk som rører ved deg. Audi A1 Diamond Edition er en slik bil, et resultat jeg virkelig er stolt av.

Article image

En hyllest til kvinnen

Ingenting ved Audi A1 Diamond Edition er overlatt til tilfeldighetene, både eksteriør og interiør er valgt ut fra et kvinnelig perspektiv. Bilen har en enkel, ren og stilfull design og er laget for de som liker følelsen av å eie noe unikt og annerledes. Derfor lages det kun 57 eksemplarer, en for hver fasett i en brilliantslipt diamant. På innsiden av hanskerommet er et lasergravert limited edition skilt diskret plassert og avslører hvilken av de 57 bilene du er eier av. Fra utsiden avsløres Audi A1 Diamond Edition kun av en diskret logo med bokstavene D og E, smeltet sammen som et evighetstegn på bilens forskjermer og bakluke. 

Bilen byr på en rekke spennende elementer, og girspaken er selve prikken over i’en. 
Et platinabelagt merke med ny logo er fattet med 24 ekte brilliantslipte diamanter av ypperste kvalitet, med en vekt på til sammen 0,48 karat. Girspaken er en sentral og visuell del av bilen og diamantene er fattet på en måte som gir et sporty og lekkert utseende.
Article image

Innebygd makeupskrin og nøkkel i smykkeetui

Som den første bilen i verden leveres dessuten Audi A1 Diamond Edition med eksklusiv sminke fra det anerkjente kosmetikkmerket Guerlain. Et eget spesialtilpasset makeupskrin i sort kunstskinn med speil i lokket er tilpasset i midtarmlenet, og vil alltid kunne være for hånden. En drøm for alle kvinner med en travel hverdag og som ofte er på farten!
 
Bilens nøkkel er trukket med beige kunstskinn, og understreker det feminine uttrykket. Ved overrekkelse av bilen leveres nøkkelen i et spesialdesignet smykkeetui, som også inneholder et USB kort med all informasjon om bilen, bilder, dens historie, teknisk informasjon og diamantsertifikat. 
Diamond Edition logoen er en estetisk form i seg selv, og med hver bil følger derfor et anheng med dette emblemet laget i sølv og fattet med ti diamanter. Anhenget bæres i et en tøff skinnsnor som følger med. 
– Audi har gitt meg frie tøyler i forhold til å utvikle de ideene jeg hadde som utgangspunkt for dette prosjektet. Det å jobbe i team med de beste innenfor sine felt har vært til stor inspirasjon og glede. En rekke underleverandører har vært involvert i prosessen, alle like besatt av å gjøre sitt beste for å skape noe genuint. At vi nå lanserer Audi A1 Diamond Edition er en drøm som går i oppfyllelse. Nå smelter vi to verdener sammen i ett konsept, sier en stolt gullsmed Thomas Heyerdahl.
 
Skal du sikre deg en av disse eksklusive eksemplarene, ta kontakt med en av Audis forhandlere. 20 biler ble solgt første uken, så her er det førstemann til mølla.
 
Tekst: Mona Gullstein | Foto: Audi