Hjem » Trondheim » Kultur & underholdning »  Et levende teater

Et levende teater

Ingen annen kunstform er så levende som teateret. Hver forestilling er unik, skuespillerne vil gjøre ting litt forskjellig og det er nytt publikum tilstede hver kveld. Og få andre kunstformer har den samme evnen til å fengsle oss som teateret. I år kan Trøndelag Teater friste med et variert og innholdsrikt program, med den eventyrlige musikalen Rock’n Roll Wolf i spissen.

Atmosfæren på teateret rett før en premiere er elektrisk, og det er en magisk stemning som er til å ta og føle på. Med sine fem scener av ulik størrelse kan Trøndelag Teater tilby et variert program, med ytter-punkter som den store musikaloppsetningen Rock’n Roll Wolf på hovedscenen og Tro, håp og kjærlighet på Studioscenen.
– Teateret er et levende sted og alle som jobber her drives av en enorm lyst til å formidle. Den intense spenningen og forventningen som ligger i luften før en forestilling er helt unik, sier markedssjef Merete Wist Adde. – Det er en rekke ulike yrkesgrupper som jobber på teateret og som er involvert i en forestilling, fra skuespillere, regissører og musikere til rekvisittmakere, malere, maskører, snekkere og kostymemakere.

Article image

Eventyrlig musikal basert på kultfilm

En av Trøndelag Teaters største produksjoner noensinne, den fargesprakende musikalen Rock’n Roll Wolf, hadde premiere 25.mars. Rock’n Roll Wolf er basert på en av Europas største filmsuksesser, og alle som var unge på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet husker nok fremdeles den populære filmen om rockeulven og geitekillingen. Den russiske filmen gikk sin seiersgang over hele Europa og har i dag oppnådd nærmest kultstatus. Trøndelag Teater er det første profesjonelle teateret som setter opp stykket og alt tyder på at de ikke kommer til å gjøre det enkelt for noen å overgå dem.
Rock’n Roll Wolf er en imponerende forestilling som vil glede hele familien, hvor Hovedscenen for anledningen er forvandlet til en stor eventyrskog. Hele ensemblet er kledd opp som ulike dyr i fantastiske kostymer, og Ingrid Bergstrøm og Pål Christian Eggen spiller hovedrollene som henholdsvis Geita og Ulven. Musikken vi kjenner fra filmen er med og fremføres av et dyktig orkester som for anledningen også er kledd opp i dyrekostymer.
– Det har vært en lang vei fra idé til premiere, og dramaturg Ingrid Weme Nilsen brukte blant annet mye tid på å spore opp de rumenske rettighetshaverne. En oppgave som ikke ble lettere av at filmen ble spilt inn i tidligere Sovjetunionen, en stat som ikke eksisterer lengre. Det ligger mye planlegging bak en så stor musikal, og det første skissemøtet for rekvisitter og kostymer ble holdt allerede i oktober. Vi har fått en fantastisk respons på stykket, og allerede to uker før premieren var det solgt 12 000 billetter. Det er morsomt med en slik respons når vi legger listen så høyt, og det er nok mange 30- og 40-åringer som har sett filmen og som gleder seg til et nostalgisk gjensyn.

Article image

Fantastisk start på året

Det er tydelig at Trøndelag Teater er populært blant folk i regionen, og Merete forteller at de hadde en fantastisk start på året med 14 000 trøndere som fikk med seg Et dukkehjem.
– Et dukkehjem gikk for fulle hus hver kveld, og det er tydelig at Ibsen ikke har gått av moten. Selv om manuset ble skrevet på slutten av 1800-tallet holder det seg godt, og temaer som livsløgn og penger er fremdeles aktuelle. Stykket var pakket inn i en moderne scenografi, men dialogen var hentet rett fra manuset. Det er utrolig gøy at Ibsen står seg så godt og at trønderne liker det og kommer for å se på. Det gikk også gjetord om oppsetningen i teaterverdenen og vi har fått forespørsler om å sette den opp andre steder, men den er ikke laget som en turnéproduksjon. Og Ane Skumsvoll fikk enormt mye skryt og godord for rollen som Nora.
I slutten av januar hadde Mistero Buffo premiere i Theatercaféen. Mister Buffo er en samling gjøglermonologer fra middelalderen, samlet og bearbeidet av den legendariske Dario Fo. På Trøndelag Teater var det den dyktige Hans Petter Nilsen som stod for monologene. – Det var en fantastisk prestasjon av Hans Petter. Han stod på scenen i en time og pratet uten rekvisitter. Theatercafeén har plass til 100 publikummere hver kveld, og det var så stor etterspørsel at vi måtte sette opp to ekstraforestillinger på Gamle Scene.
En av fordelene ved å ha flere scener med ulik størrelse er at man kan sette opp vidt forskjellige stykker samtidig, slik at det er noe for enhver smak. Og i begynnelsen av februar hadde også den britiske forviklingskomedien Alt er relativt premiere på Gamle Scene. Stykket er skrevet av britiske Alan Ayckbourn som har hatt en rekke suksesser på Londons teaterscener og er en av de mest spilte av dagens dramatikere. I denne komedien setter han fokus på kommunikasjonens fallgruver, og de fire hovedpersonene snakker forbi, under og over hverandre.

Nyutdannet regissør med fritt spillerom

En oppsetning som mange ser frem til i vår er nok produksjonen av Ödön von Horváths klassiker Tro, håp og kjærlighet. Dette er et prosjekt hvor Trøndelag Teater har latt den nyutdannede regissøren Jonas Corell Petersen selv velge hvilket stykke han ønsker å sette opp. Han gikk ut fra Kunsthøgskolen i Oslos prestisjetunge regiutdannelse i fjor, og som sitt eksamensprosjekt satte han opp et stykke på Det Norske Teateret som fikk en utrolig bra mottakelse. Petersen har selv fått satt sammen teamet og scenografen Nia Damerell er også nyutdannet fra den samme skolen.
Tro, håp og kjærlighet er en svart komedie som dreier seg om et lite menneskes kamp mot resten av verden. Stykket handler om den unge Elisabeth som gjør hva hun kan for å overleve i et rigid og altfor byråkratisk samfunnssystem hvor likhetene med vårt eget velferdssamfunn er både komiske og ubehagelige. Hovedrollen som Elisabeth spilles av Janne Heltberg Haarseth og dette er hennes første store hovedrolle.
– Det er et spennende og litt annerledes utgangspunkt å velge regissøren først istedenfor hvilket stykke vi har lyst til å sette opp. Jonas er utrolig dyktig og det blir veldig morsomt å se resultatet. Dessuten er det viktig for oss at Trøndelag Teater tar faglig ansvar og lar unge skuespillere og regissører få muligheten til å prøve seg. Teatersjefstillingen er en åremålsstiling som varer i fire år, og hver teatersjef har gjerne sin egen parole og sine tanker rundt teateret. Kristian Seltun begynte som teatersjef 1. januar i fjor og er veldig opptatt av det kunstneriske produktet og at det er kunst vi driver med. Vi er også opptatt av å prøve nye ting, og at vi tør å lage både smale og store ting. Det er selvfølgelig ikke alle produksjonene hvor det kommer like mange og ser på, men alle skal ha muligheten til å finne noe de blir begeistret for.

Article image

Mye å se frem til i høst

Høsten på Trøndelag Teater starter med den morsomme og absurde danske komedien Håndverkerne. Stykket handler om moderne grådighet og jåleri, og trangen til konstant å pusse opp hus og leiligheter som preger oss her i nord. Manfred og Alice har kjøpt seg et stort og gammelt hus som de har leid inn håndverkere for å pusse opp. Og i følge håndverkerne er oppussingsarbeidet både komplisert og ikke minst kostnadskrevende. Med et velutviklet persongalleri og morsomme forviklinger er det duket for en forestilling det er vel verdt å få med seg!
I slutten av august er det premiere på Helg som er skrevet av den kjente trønderske dramatikeren og forfatteren Torvald Sund. Stykket er en litt mindre produksjon som settes opp i Teaterkjelleren, men det betyr slett ikke at det er mindre spennende. Det tar opp viktige spørsmål rundt livet på kysten, valg og hva som er viktig i livet. Helg er et samarbeid mellom Trøndelag Teater, Teatret Vårt i Molde og Nord-Trøndelag Teater og vil turnere i de tre fylkene.

Article image

Teaterstykke med musikk

I september er det duket for Tolvskillingsoperaen, et politisk teaterstykk med ramsalt kritikk av et kynisk og korrupt samfunn. – Dette er ikke musikalversjonen, men alle sangene vil være med. Det er et spennende skuespillerteam, med blant andre Mads Bones som har hatt mange store roller hos oss. Jeg gleder meg virkelig til denne produksjonen, sier Merete.
Etter førti år ved Trøndelag Teater går skuespiller Helga Wendelborg av med pensjon, og hennes avskjedsforestilling blir En liten irritasjon sammen med Harald Brenna. Stykket handler om det aldrende ekteparet Edward og Flora som lever et velstående liv, stille og tilbaketrukket. Deres eneste problem er at en uteligger stiller seg opp utenfor hageporten deres og ser ut som han planlegger å bli stående. Stykket handler om frykt, hvor Edward begynner å se den ukjente utenfor porten som en stadig større trussel og til slutt inviterer han inn i hjemmet.
Fra midten av november ringes julen inn med Et juleeventyr av Charles Dickens. Den berømte fortellingen om Ebenezer Knug, en gammel og gjerrig grinebiter som ikke vil dele med noen er
nok kjent for de fleste. I oppsetningen spilles Knug av Trond-Ove Skrødal, og det vil bli en fantastisk og spennende historie for
hele familien som er garantert å vekke julefølelsene i en kald og travel førjulstid.
Med andre ord ligger alt til rette for et
interessant og variert år på Trøndelag Teater, med noe for enhver smak!

Tekst: Mona Gullstein  | Foto: Mona Gullstein, GT Nergaard