Hjem >  En kreativ jubilant

En kreativ jubilant

Det finnes knapt en kristiansander som ikke har et forhold til Maja’s Salong. Undertegnede inkludert.

Salongen, som ble etablert i 1966, har vært et yndet mål så lenge jeg kan huske. Også for ungdommen på 80-tallet. Da var det rift om muligheten til å sitte modell, et oppdrag som ofte resulterte i den kuleste frisyre. 
Selv var jeg ikke så vågal og holdt meg lenge til min trauste, halvlange manke. Det hindret meg likevel ikke i å booke timer hos Maja. Man ville jo ha den beste. Hun anbefalte meg å klippe håret kort. Det ville kle meg, mente hun. Jeg nølte lenge, men sa til slutt ja. Maja var så fornøyd med beslutningen at hun nektet meg å betale. Det hadde jeg likevel gladelig gjort, for resultatet var fantastisk. 
Nå er jeg Osloboer, men feriene tilbringer jeg i Kristiansand. Da gleder det meg å se at min gamle favoritt fortsatt lever i beste velgående – og det i møte med tøff konkurranse. I år feirer bedriften 50-årsjubileum og i ledelsen sitter Majas to døtre Eva og Pia.

Vær impulsiv og fleksibel

Maja’s salong kan skryte på seg å være landets første drop-in frisør; et konsept de nå har rendyrket. Dette betyr at kundene kan besøke Maja’s akkurat når det måtte passe. 
For det er nå en gang slik, at en klipp kan gå fra lettholdt og fin den ene dagen til katastrofeområde den andre. Det føles i alle fall slik. Da vil man klippe seg NÅ – ikke om to uker. Andre har kanskje en arbeidsdag som gjør det vanskelig å forutse når man har tid til et frisørbesøk, og er avhengig av å kunne være impulsiv. Det kan man hos Maja’s. Med hele førti ansatte fordelt på fem salonger er det sjelden ventetid. 
Det hersker liten tvil om at Maja’s kunder liker muligheten til å være fleksibel. Mange kommer tilbake i år etter år. 
– Det at dere nå feirer 50-årsjubileum må jo være litt av et kvalitetsstempel?
– Ja, og det er vi stolte av. Det skyldes jo ikke minst at vi har et dyktig team, enkelte med godt over 20 års erfaring. Samtidig er vi opptatt av å gi nye lærlinger en sjanse. Det er jo de som representerer fremtiden. Man må rette blikket utover, forteller Eva. 
Eva er den som tar seg av det administrative, mens søsteren Pia har ansvar for opplæring. Begge følger med på hvilke internasjonale trender som råder; begge er produktorientert og sørger for at kun det beste finnes i hyllene.
– Hvordan er det å jobbe så tett på familien?
– Det fungerer stort sett utmerket. Et godt arbeidsmiljø er viktig for oss. Ikke bare på egne vegne, men også for våre ansatte. Vi driver seriøst og stiller høye krav, men har samtidig tillit til våre medarbeidere. Ønsket er at de hele tiden skal få utvikle seg – og at de skal ha en akseptabel lønn. Det kommer også kundene til gode. Målet vårt er å være den foretrukne frisøren – både for ansatte og kunder, avslutter Eva. 

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Maja’s Salong

Følg IN magasinet på Facebook