Hjem >  Elbil med eksklusivitet

Elbil med eksklusivitet

Med nye B-klasse Electric Drive ønsker Mercedes-Benz å fri til de store massene på elbilmarkedet. God plass, stor rekkevidde og gunstig pris gjør dette til en bil som passer de fleste. Vil du ha det lille ekstra, får du også det.

Siden lanseringen i mars, er det solgt over 500 biler av B-klasse Electric Drive i Norge. Elbilnyheten fra Mercedes-Benz har samme utseende som de ansiktsløftede, konvensjonelle utgavene av B-klasse, men kommer nå altså med ny elektrisk drivlinje. 
– Modellen er fra 2012, så dette er en godt gjennomprøvd modell, sier kundeansvarlig for personbil ved Motor-Trade, Alexander Michelsen.

Blir bil nummer én

Michelsen kaller modellen en flerbruksbil, og mener den passer de fleste aldersgrupper. Med plass til fem personer og et bagasjerom på 501 liter, glir den lett inn i kategorien familiebil. 
– Den kan brukes til alt mulig. Dette er den romsligste bilen med det største bagasjerommet i sin klasse på elbilmarkedet i dag, opplyser han. 
Legg til en motor på 180 hk og en akselerasjon på 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder, og du får ifølge Michelsen en «artig flerbruksbil». 
Han ser flere som opprinnelig kjøper elbilen som bil nummer to, men som ender opp med å bruke den som bil nummer én i stedet. Takket være den gode plassen, har man plass til både egne barn, barnas venner og bagasje i baksetet. Batteripakken er lagt under bilen, og frigir dermed plass både i kupeen og bagasjerommet. Rekkevidden er på 230 kilometer – riktignok dersom man velger ekstrapakken som gir forlenget rekkevidde – noe som betyr at man slipper å planlegge de korte kjøreturene i hverdagen. Strømforbruket ligger på 16 kWt per 100 kilometer.

Best på rekkevidde

Sett bort i fra Tesla Model S, er B-klasse best på rekkevidde. Den slår Nissan Leaf og VW e-Golf, som har en teoretisk rekkevidde på henholdsvis 199 og 190 kilometer, og BMW i3, som kan vise til 200 kilometer. Modellen kan ikke hurtiglades, noe Mercedes-Benz selv ikke mener er noe problem. De viser til undersøkelser som viser at 80 prosent av elbilkundene kjører så kort at hurtiglading ikke er noe tema. Michelsen er av samme oppfatning, og sier at flertallet som kjører elektrisk ikke har behov for hurtiglading.
– Med semi-hurtigladeren som følger med bilen kan man lade fra 0 til 100 prosent på tre timer, men man må da ha tilgang på trefase 400V 16A. Det er det få som har hjemme, men alle hurtigladestasjonene har det, legger han til.

Mercedes-Benz-følelsen

Levert i Trondheim har bilen en startpris på 283 000 kroner. I tillegg kommer ekstrautstyr og de ulike utstyrsversjonene Style, Urban og Electric Art, som lar deg sette ditt eget preg på bilens eksteriør og interiør. Valgmulighetene på blant annet farger og materialvalg er ifølge Michelsen mange. 
– Utseendet kan skreddersys til hver enkelt kunde. Man skal kunne få eksklusiviteten til Mercedes-Benz hvis man ønsker det, sier han. 
Eksempelvis kommer Eksklusivpakken med blant annet forseter i skinn med setevarmer og fireveis korsryggstøtte, instrumentpanel i kunstskinn og multifunksjonsholder i midtkonsollen. 
– Du skal kjenne at det både er en elbil og en Mercedes-Benz du kjører, poengterer Michelsen. 
Han trekker frem bilens kjøreegenskaper som et annet stort pluss. 
– Den er veldig kompakt og stille fordi den har ekstra isolering i tak og dører. På grunn av høyden er det også veldig lett å gå inn og ut av bilen, og du slipper og sette deg ned i bilen. Det lyser heller ikke elbil av den, og den ser ut som en vanlig personbil, sier Michelsen. 
Han tilføyer at i likhet med alle andre elbiler gir også B-klasse Electric Drive direkte respons fra start. 
– Elbiler er dødsgode biler å kjøre. I tillegg til stillheten og kjøregleden, har du også miljøvennligheten og det at det er billig å eie en elbil, sier Michelsen.

Fortsatt lønnsomt

Som kundeansvarlig hos det som har vært byens Mercedes-Benz-forhandler i over 70 år, har han god kjennskap til markedet. Nå ser han at flere av de som har sittet på gjerdet, velger å kjøpe elbil. 
– Kurven for elbilsalget har holdt seg stabil, og jeg tror også det enda er noen som har litt elbilmotstand, men som nå kommer mer på banen. Enda er det jo veldig billig å eie en elbil, med lavere årsavgift, billigere service og ingen bompengeavgift, sier han. 

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & Mercedes-Benz

Følg IN magasinet på Facebook