Hjem >  EASY DRIVING

EASY DRIVING

Trygg. Sterk. Utørst. Et pent ytre - og med et stort indre. Honda HR-V er igjen på banen.

Den forsvant, men har nå kommet tilbake. Abrahamsens Auto relanserer bilen som sist ble ført i Norge i 2006. Den nye og forbedrede utgaven er en spenstig kombinasjon av cross, SUV i snerten størrelse, men med pris på linje med Golf og Civic.

«Magic seats»

Honda HR-V er ikke mer enn 4,30 meter lang, men rommer god plass til passasjerer, og til bagasjen som følger med. Lett og uanstrengt kan man sette seg rett inn.
– Med ekstra setehøyde får man god oversikt, påpeker Halvor Barikmo, salgsansvarlig ved Abrahamsens Auto.
Både barn og voksne vil være «helt på høyden». Honda HR-V er god på fleksibilitet, og baksetet gir assosiasjoner til kinoseter. I nedslått tilstand er det beleilig plass under, med mulighet for oppbevaring av handleposer, og i vanlige biler ville dette vært et uutnyttet område. Vippes setene opp, åpenbarer det seg hele 1,20 cm i høyde til rådighet. Kjekt når innkjøpte planter skal i hus. Seteryggene kan legges ned og bli pannekakeflate. Da står 2,40 cm dybde til disposisjon for frakt av nye møbler, eller kanskje podens sykkel.

Lettvint hverdag

Honda HR-V er konsekvent på romsligheten. Utrolige 470 liter kan bagasjerommet takle, noe som er spesielt mye for en bil på «bare» 4,30 meter. -Bilen er nesten som en stasjonsvogn, mener Barikmo.
– Man kan sette inn en normalt stor barnevogn uten å ta av hjulene, og slipper dermed endel styr. Barikmo demonstrerer også hvor lett bilen kan åpnes og lukkes. Ved å ha «nøkkelen» i lomma, og innen rekkevidde i forhold til bilen, trenger man bare å trykke på en knapp i håndtaket, så er døren åpnet. Da slipper man, med hendene fulle av bæreposer, å fikle fram nøklene først. Plug and play.

Varm og sterk

Vel inne i bilen, og med motoren i gang, får Honda HR-V raskt en behagelig varm temperatur. Selv ved småturer på bare 3-4 kilometer. Bilen har bensinmotor, og varmen sprer seg raskt inn i kupeen. I motsetning til ved dieseldrevne biler, blir det ikke problemer med partikkelfiltre som tetter seg.
Det meste går som planlagt med Honda;
– Honda starter alltid, sier Barikmo.
Og i tilfellet Honda HR-V, er det 130 spreke hestekrefter som bringer den kjørende rundt. Bilen er slett ikke tørst, og krever kun 0,54 liter på mila på blandet kjøring med automat bensin. Automatgiret sørger for flyt, og foregår via en søm- og trinnløs CVT-girkasse. Girskiftet er så og si umerkelig.

Større status

Mer merkbar på bilmarkedet mener Barikmo at Honda burde være:
– Honda fortjener en enda større status enn det har per i dag i Norge. Honda er statistisk sett, og på verdensbasis, en av de mest driftssikre merkene som finnes.
I USA har merket enorm status – ikke bare på motorsykler og gressklippere – men også på bil.
– Folk tror at Honda er mye dyrere enn den er. Denne misforståelsen kan bunne i høy annenhånds verdi for salg av Honda. For Honda er populær på bruktbilmarkedet. Følelsen av å kjøpe en trygg og stabil bil er viktig. Honda-kunders erfaringer sier også noe;
– Jeg har blitt fortalt flere ganger, at når en Honda har vært involvert i en bilulykke, har politiet uttrykt at det kunne gått atskillig verre – hadde det ikke vært for at bilen var så solid, bemerker Barikmo.
Da er det godt å være trygg - og sterk. Honda HR-V er på banen. Easy driving.

Tekst: Trine Texnæs | Foto: Honda

Følg IN magasinet på Facebook