Hjem » Trondheim » Klær & mote »  Dyre klær og vesker slår an

Dyre klær og vesker slår an

Flere av oss vil ha kvalitet og eksklusivitet når vi handler klær og tilbehør. I åtte år har motebutikken Suuz forsynt trønderske kvinner med dyre designplagg, lekre vesker, trendy sko og interiør.

Da daglig leder Susanne Klein åpnet butikken i Thomas Angels gate 7 i september 2006, var det først som skobutikk med en liten kafé attåt. Senere ble det klær i stedet for kafé, og i dag selger butikken klær, sko, vesker, smykker fra noen av de største motehusene i verden. 

Skaper en opplevelse

– Kundene er blitt mer bevisste og opptatt av å kjøpe ting en ikke finner andre steder, sier daglig leder Klein. 
I butikkhyllene står vesker fra Marc by Marc Jacobs side om side med klær fra franske Joseph, som butikken for øvrig er alene om å føre i Trondheim, sko fra Michael Kors og interiør fra Jonathan Adler. Det handler om å gi kunden en opplevelse. 
– Vi legger vekt på måten vi stiller ut varene på og setter vesker, klær, sko og smykker sammen, forteller Klein.

Motebyen Trondheim

Hun mener Trondheim er i ferd med å bli en riktig moteby, etter hvert som flere og flere butikker i samme segmentet har dukket opp i sentrum. Og kundene er yngre enn for bare noen år siden. 
– Ungjenter i dag bruker mye penger på vesker og sko, og mindre på klær. De som kjøper designvesker til å ha på skolen blir bare yngre og yngre, forteller Klein. 
Kundegruppen for øvrig spenner fra 16 til 70 år, der særlig de over 30 bruker penger på klær. 
– Kundene vil ha kvalitet. Og så er det ingen som vil være «gammel» i klesveien lenger, påpeker Klein. 
Sko og vesker representerer rundt 60 prosent av vareutvalget, mens klær, smykker, skjerf og interiør utgjør 40 prosent.

Få av hvert plagg

For Klein er det viktig at kundene skal finne kun noen få utgaver av hvert plagg. Etter åtte år i bransjen vet hun godt hva som selger. 
– Kundene liker at klærne ikke finnes overalt, og det vanlige er å ta inn fire til seks par av samme bukser. Innkjøpene til butikken blir jo litt formet av det jeg liker, men det hender også jeg tenker på spesielle kunder, sier Klein. 
Hun mener det er viktig å bistå kunden med å finne plagg som passer både fasong og type. 
– Service er jo på en måte en selvfølge, samtidig som det også ikke er det. Vi bør være litt rådgivere og se an typen person, ved at vi for eksempel ikke foreslår for damete ting til en litt røff type, sier hun.

Flere norske merker

Nyheter i butikken denne sesongen er norske Epilogue, som ble etablert av motedesigner Eva Emanuelsen i 2004. Merket føres kun i noen utvalgte butikker over hele landet, og i Trondheim er Suuz alene om å føre dette. En annen norsk nyhet er Gaarud & Houge, som kjennetegnes av enkle plagg med god passform og kvalitet. 
I følge kjennere er vi trøndere litt røffere og mer uformelle i stilen enn oslofolk. 
– De sier at Trondheim er litt som København, ved at vi er litt røffere og mer uformelle i stilen, mens Oslo ligner mer på Stockholm, der man kanskje er litt mer snobbete, sier Klein.

Ullkåpa tilbake

Uansett om du er fra Trondheim eller Oslo, mener Klein det er et plagg du bør investere i høst, nemlig en god og varm ullkåpe. 
– Nå har vi gått i boblekåper lenge, så det spesielle for i høst er at den pene ullkåpen er tilbake, sier hun. 
Høstens hete farger er sort og grått, ispedd litt burgunder, grønt eller blått. For å sprite opp antrekket ytterligere, anbefaler Klein å legge til litt okergult. Skoene skal gjerne være litt spisse og maskuline, men gjengangere som skoletten og høye støvletter er også fortsatt lov. Strikkejakker, cardigans og en god kasjmirgenser er også populære høstvarer, ifølge butikkinnehaveren.

Nytt veskemerke

En annen nyhet denne høsten er det franske veskemerket Tila March, som ble grunnlagt av den franske redaktøren Tamara Taciham i 2006, etter at hun lenge hadde vært på jakt etter den perfekte vesken til å ha med seg på motemesser. Veskene ble raskt populære, og er blitt sett på kjendiser som Rachel Bilson, Cameron Diaz og Sarah Jessica Parker. I Frankrike er veskene hennes godt kjent, men i Norge henger vi ennå litt etter. 
– Veskene hennes er blitt vist mye i blader som Costume. Vi synes det er artig at kundene våre kan finne noe som ikke andre butikker har, sier Susanne Klein.

Tekst & foto: Renate Brødreskift