Hjem » Helse & velvære »  Duft for enhver stemning

Duft for enhver stemning

De fleste av oss har et forhold til én bestemt parfyme. Høstens dufttrend handler imidlertid om å ha en duft til enhver stemning. Tradisjonsrike Fredrik & Louisa på CC Vest hjelper deg å finne frem i duftfloraen.

Duft handler mye om identitet og personlighet. For å finne duftene som matcher deg perfekt har jentene i Fredrik & Louisa kunnskapen til å kunne veilede deg frem til nye duftfavoritter. Enten om det er de nyeste trendene du er på jakt etter eller klassiske dufter som aldri går av moten så har butikken utvalget. Samme duft kan lukte forskjellig på hver enkelt bruker, da essensen i duftene vil blande seg inn med din hud. Nøkkelen er å ta seg tid til å prøve duftene på huden og la duftene få utvikle seg litt før man avskriver eller favoriserer dem.
I over 30 år har Fredrik & Louisa hjulpet kundene på CC Vest med å finne den rette duften og den make up-en som passer spesielt for dem. I anledning jubileet ble CC Vest-butikken bygget om og gjenåpnet. Blant annet har butikken nå en stor duftdestillator.
Det som gjør Fredrik & Louisa så spesiell, den unike kompetansen og kundeservicen, denne blir imidlertid som før, etter gjenåpningen.
– Kundene kommer til oss for å få veiledning til å gjøre de riktige valgene. Vi skal være best på kunnskap om det vi selger og når det gjelder oppfølging av kundene. Happytude er et nøkkelord for oss, med tanke på hvordan vi forholder oss til kundene, sier Nguyen.

Startet på Frogner

Fredrik & Louisa har ansatte som har vært med i over 25 år og har lang erfaring innen faget. Den første butikken ble startet på Frogner av Tove Berg, men nå har sønnen John Henrik og kona Stine tatt over, og videreutviklet konseptet.
– Fredrik & Louisa har nå mange flere butikker, både store og litt mindre. Det viktigste for oss er imidlertid å beholde de opprinnelige verdiene, og at de overføres. Man kan kalle det en kultur.
Sentralt i denne kulturen står kundeveiledning. Får å kunne gi god veiledning kreves det kunnskap og ferdigheter, og det finnes det mye av i Fredrik & Louisa. De fleste av de ansatte er make up-artister, frisører eller utdannet innen hudpleie.

Droppet nettbutikk

– Vi hjelper kundene med teknikk, det er noe mange spør om. Vi undersøker også huden til den enkelte, for å se hva de trenger. Det kan du ikke gjøre på internett. Når nettet kom var det jo usikkerhet rundt hva som ville skje, men fokuset på kunden har holdt oss på riktig kurs hele tiden. Vi bestemte oss derfor for ikke å ha nettbutikk. Fredrik & Louisa jobber i stedet direkte med kundene i butikken, slik at de får den rette veiledningen. Parfyme bør ikke nødvendigvis være «instant shopping», man er nødt til å prøve seg frem. Kundeservice handler om å skape gode relasjoner med kundene, slik at vi sammen kan finne frem til de riktige produktene, sier Nguyen.

Opptatt av den nyeste looken

Fredrik & Louisa kurser og utdanner personalet kontinuerlig – blant annet hos Chanel – slik at de er oppdaterte på det som skjer på kosmetikk- og parfymefronten. Kompetansen trengs, for kundene er mer bevisste enn før.
– Folk følger med på trendene. De er mye mer oppdaterte enn tidligere. De er opptatt av hva som er den nyeste looken og hva som kommer av nye parfymer, sier Nguyen og legger til:
– Nå er mange er opptatt av Chanels høstlook, som er blå metallisk. Når det gjelder parfymer blir Ever Bloom fra Shiseido lansert i oktober. Den er lett sprudlende og feminin, for den travle chick-jenta, enten hun er fra New York, Japan eller Korea. Ever Bloom handler om kontrasten mellom øst og vest. Vi tror det blir veldig stort.
Mer generelt handler parfyme i dag om å finne dufter som kan passe til flere stemninger og ulike anledninger.
– Vi jobber med å finne riktig duft med tanke på mood. Før holdt man seg gjerne til en parfyme, og da kjøpte man gjerne en stor flaske. Nå kjøper folk gjerne mindre og litt oftere. Du skal ha en for jobb, en for fest og en for andre anledninger, litt mer som med klær, forteller Nguyen.

Tekst: Ketil Blom | Foto: Fredrik & Louisa

Følg IN magasinet på Facebook