Hjem » Oslo »  Det gyldne familieatelieret

Det gyldne familieatelieret

OLE LYNGGAARD COPENHAGEN har i mer enn et halvt århundre vært et kjent varemerke i Norden, og i dag er det danske smykkemerket på god vei til en posisjon blant verdens mest veletablerte skandinaviske luksusvarer. Møt varemerket som aldri går på kompromiss med håndverket og designernes visjoner – og der kvinners unike personlighet og praktiske liv er fokus for hver eneste kolleksjon.

Da gullsmeden Ole Lynggaard etablerte varemerket i sitt eget navn i 1963, var ambisjonen å lage smykker til kvalitetsbevisste kvinner i hjemlandet. Siden den gang har smykkehuset vokst betydelig ut over landets grenser og er et internasjonalt veletablert varemerke med seks flagship stores og mer enn 300 eksklusive forhandlere fordelt på fire kontinenter. For grunnleggeren og «the grand old man», Ole Lynggaard, er utgangspunktet – å skape luksusprodukter av høy kvalitet – imidlertid nøyaktig det samme som for seksti år siden.
– Vi er pertentlige håndverkere, og det er vi stolte av. Vår troverdighet og kundenes lojalitet er avhengig av at vi fortsetter å være håndverksmessig overlegne. Derfor går vi aldri på kompromiss med kvalitet og design, og er alltid ambisiøse når det gjelder å overgå oss selv på begge områder, forklarer designeren.

Livet skal leves

Ole Lynggaard selv har rundet 81 år og er fortsatt aktiv som designer. Datteren Charlotte Lynggaard er, som faren, utdannet gullsmed, og i dag husets ledende designer. Både far og datter arbeider med utgangspunkt i det særpregede Lynggaardske formspråket, som både er estetisk uimotståelig, elegant og moderne – og begge henter først og fremst inspirasjon i naturen.
Kolleksjoner med organisk uttrykk hentet fra flora og fauna skapes i 18K gull eller sterlingsølv med diamanter og edelstener. Det kan ta år fra ideen om en design blir født, til det ferdige smykket kan presenteres. Kvalitet handler nemlig også om hvordan smykket føles å ha på.
Før en ny design settes i produksjon, har Charlotte Lynggaard alltid båret smykket en lengre tid for å være sikker på at det fungerer i kvinners hverdag.
– Eksklusive smykker skal være enkle å bruke. Livet er jo ikke en utstilling, og man skal kunne klemme, jobbe, lage mat og leke iført smykkene. Uansett om du foretrekker et mer diskré uttrykk eller iøynefallende statement-smykker, skal du ikke føle smykket på kroppen. Det skal bli en del av kvinnen som bærer det, sier Charlotte Lynggaard.

Aktiv familie

Ole Lynggaard har overlatt driften av virksomheten til barn og svigerbarn. Charlotte Lynggaard er smykkedesigner og kreativ direktør og Søren Lynggaard er CEO. Ektefellene til de to søsknene, Hanna Lynggaard og Michel Normann, er henholdsvis Retail Director og CCO. De eldste barna i familien jobber allerede i varemerkets flagship stores rundt omkring i verden. 
Familiemedlemmene har stor respekt for hverandres kompetanse. De supplerer hverandre og skaper en tydelig ramme rundt de ambisiøse strategiene som er lagt for varemerkets kommersielle vekst. 
– Vi tillater hverandre å være forskjellige. En stor del av forklaringen til suksessen er nettopp det at vi har forskjellig kompetanse, noe som gjør at vi kan løfte i flokk, forteller Charlotte Lynggaard. 
Sammen med 130 medarbeidere jobber familien med å plassere varemerket i luksusvarenes internasjonale toppklasse.

H.A. Neerbye i Oslo

I Oslo selges smykkekolleksjonen fra OLE LYNGGAARD COPENHAGEN blant annet hos H.A. Neerbye i Henrik Ibsens gate 60. 
- Helt siden Ole Lynggaard kom til Norge har vi hatt et tett samarbeid. Vi har kunder i alle aldre som elsker smykkene og som hvert år venter i spenning på nyhetene, forteller butikksjef Per Arne Skar.


Linker: 
Web: www.neerbye.no
Facebook: @Neerbye
Instagram: @gullsmedneerbye