Hjem » Hjem & fritid »  Det beste fra to verdener i én bil

Det beste fra to verdener i én bil

Det blåser en ny Passat-vind over Bergen for tiden. Nye Passat GTE er en ladbar hybrid som gir deg både en god grønn samvittighet og en suveren kjøreopplevelse.

De første modellene begynte å rulle inn i Norge ved nyttår. Og stadig flere av dem finner nå veien til Vestlandet og Volkswagen-sentrene i Åsane, Drotningsvik og på Nesttun. Ikke så merkelig egentlig. Nye Passat GTE forener nemlig utslippsfri bykjøring med økonomisk langkjøring.

Lave utslipp og lavt forbruk

– GTE-en tilfredsstiller høye krav på flere områder, uten å måtte unngå kompromisser. Derfor kan du både kjøre hel-elektrisk inntil fem mil helt uten å forurense, og ta deg en langtur i hybridmodus. Med en økonomisk kjørestil kan Bergen-Oslo tur/retur gjøres på kun én tank, sier Erik Mikkelsen og Pål Even Gravdal. 
De to er markedssjefer for Volkswagen hos Møller Bil i Bergen, og har begge merket en økende interesse for det fleksible framkomstmidlet hos bergenserne. Plug-in hybrid heter konseptet – eller ladbar hybrid, som mange kaller det. Det vil si at bilen både har en bensinmotor og en elektrisk motor, der et eget program styrer bruken av de to motorene. Men til forskjell fra en tradisjonell hybrid, der batteriet utelukkende lades når bilen ruller ved hjelp av en forbrenningsmotor, kan en Plug-in modell lade høyspenningsbatteriet gjennom en vanlig stikkontakt i eksempelvis garasjen hjemme. 
Det geniale med GTE er at motordriften tilpasses kjøresituasjonen og forholdene. Du kan veksle mellom to ulike hybridmodus, eller å bruke den som ren el-bil.

Sjåføren velger selv modus

– GTE er ideell for dem som ønsker å kjøre elektrisk til og fra jobb. Du kan kjøre i sentrum, gjennom bygater og boligområder eller på motorveien uten å etterlate deg verken utslipp eller støy. Helt perfekt i Bergen på en kald vinterdag, mener markedssjefene, som presiserer at når kvikksølvet kryper under minus ti, vil bilen utelukkende veksle mellom elektrisk og fossil drivkraft. Dette for å beskytte batteriet og batterikapasiteten ved lave temperaturer.
Mikkelsen og Gravdal setter begge stor pris på den fjerde måten å bruke de to motorene på. Da er det snakk om full pakke, i form av en egen GTE-funksjon, der 218 spreke hestekrefter får virke og kjøreprofilen settes i progressivt sportsmodus. Null-til-hundre går unna på litt over sju sekunder. 
– Folk kjøper jo kjøretøy etter ulike behov. Med en hybrid kan man nytte du dra nytte av fordelene til de to ulike motorene - du kan både kjøre utslippsfritt - og langt, sier de to VW-entusiastene.
Da IN magasinet tok turen innom Volkswagensenteret hos Møller Bil i Åsane for å se nærmere på den nye GTE-modellen til Passat, fikk vi kjapt en innføring i de mange egenskapene til en metallic-grå utstillingsmodell i lokalet.

Romslig og rikholdig kupé

Ved siden av solid motorkraft som sørger for en topphastighet på 225 km/t, har nye Passat GTE 6-trinns automatisk DSG-girkasse, multifunksjonsratt, samt eksklusive detaljer som ambientbelysning, setetrekk i titansort Vienna-skinn og applikasjoner i aluminium og svart høyglans. 
Dessuten inneholder kupeen, som er blitt enda romsligere siden forrige Passat-generasjon, flere innovative assistent- og sikkerhetssystemer, deriblant multi- kollisjonsbrems og avstandskontroll, tretthetsvarsling og parkeringsassistent.
Sistnevnte funksjon får vi effektivt kjennskap til i det Mikkelsen tar oss med på en demonstrasjonstur, mens Gravdal tar seg av en nyankommet kunde. Med veldig lite plass til kjøretøyene foran og bak, manøvrer markedssjef Mikkelsen stasjonsvognen sikkert ut av den lille luken, guidet av pipelyder som gir klar beskjed om nærheten til hindringer av ulikt slag. 
– Det føles kanskje litt uvant med en gang, men det er som med automatgir; har du først blitt fortrolig med det, er en bil uten denne funksjonen aldri noe alternativ, sier åsabuen.

Full kontroll

Mykt og lydløst ruller vi avsted etter at han nøkkelløst har startet Passaten. Ren elektrisk drift er valgt fra menyen på den store skjermen, som kontinuerlig informerer oss om bilens status og energiflyt, tilbakelagt strekning og andre nyttige data fra kjørecomputeren. Det nye Climatronic 3.0-systemet bidrar til et behagelig kjøremiljø, og etter en runde liten runde i hybrid-modus bærer det ut på motorveien.
To rundkjøringer passeres med innlagt demonstrasjon av hvordan bremseenergien gjenvinnes og lagres i høyspenningsbatteriet. I det vi entrer akselerasjonsfeltet trykker Mikkelsen på GTE-knappen ved siden av giret. Deretter går gassen mot dørken og vi trykkes bakover i setet av kraften. En sporty brumming fra panseret høres i det Mikkelsen titter bort på oss.
– Det er ikke nødt å bli traust og kjedelig fordi man kjører en hybrid, gliser markedssjefen, som etter litt behagelig krusing langs motorveien, igjen setter kurs for VW-senteret.

Fleksibel og prisgunstig

Fleksibilitet og valgmuligheter er utvilsomt sentrale stikkord for nye Passat GTE. Du kan la bilen gå hybriddrift, eller velge el- eller GTE-modus hvis situasjonen taler for det. Fleksibel er også den nye MBQ-plattformen som alle senere Volkswagen-modeller er basert på. En multiplattform gjør at kostnadene er mye lavere enn tidligere ved endring og tilpasning av ny teknologi og funksjonaliteter.
I tillegg til å spare miljøet for utslipp, sparer du selvsagt også på kostnader til drivstoff. Ingen engangsavgift for hybridbiler (som kan utgjøre hundretusen og vel så det) gjør at Passat GTE kommer svært prisgunstig ut. 
– Rett og slett en toppmodell med minimalt forbruk til en god pris. Du kan godt si at den nye GTE-en er inspirert av fornuft, men drevet av lidenskap, sier Pål Even Gravdal og Erik Mikkelsen.

Tekst: Geir Dahle | Foto: Geir Dahle

Følg IN magasinet på Facebook