Hjem >  Design med verdier

Design med verdier

Plaggene hennes finnes i garderoben til stilsikre kvinner verden over og det er en happening i motebransjen hver gang hun viser en ny kolleksjon. IN magasinet har møtt kvinnen bak den norske designsuksessen by Ti Mo, Tine Mollatt, og pratet om inspirasjon, verdier, og ikke minst julekolleksjonen hun har designet i samarbeid med Pia Tjelta.

Det er slettes ikke alle forunt å oppnå suksess verden over som designer eller gründer. Det krever både talent, lidenskap og evne til hardt arbeid. Men man trenger ikke prate lenge med kvinnen bak by Ti Mo, Tine Mollatt, før man skjønner at hun har alle disse egenskapene i rikt monn. Det hele startet med en kolleksjon på 50 plagg designet hjemme ved kjøkkenbordet. Ti år senere er by Ti Mo noe så sjeldent som et norsk designmerke med internasjonal suksess og er kjent for kvalitet og et eget designspråk inspirert av vintage og gamle skreddertradisjoner.
    Selv om hun har lang fartstid i bransjen har ikke Tine klassisk designutdannelse, uten at dette har vært noen hindring. Kanskje snarere tvert imot. 
– Jeg begynte i bransjen da jeg var 18 år, så jeg har jo latterlig lang erfaring, forteller hun med et smil. 
Hun er utdannet skredder, tegner og økonom, noe som har kommet godt med i etableringen av egen bedrift. Og blant hennes tidligere arbeidsgivere finner vi både JC og Varner-gruppen. 
– Jeg lærte ekstremt mye av å jobbe disse stedene og når jeg begynte for meg selv hadde jeg et godt bilde på hvordan jeg ville det skulle være.

Miljøbevisst

Hensyn til natur og miljø, bærekraft, forhold på fabrikkene og hvordan dyrene som brukes i skinnproduksjon lever er verdier som står sentralt hos by Ti Mo. Hun har flyttet videre etter å ha hatt lokaler på Frogner i flere år. Butikkens interiør dekorert med grønne planter, rennende vann og antikviteter kjøpt på markeder i Frankrike synes å være en rød tråd som har lagt den perfekte ramme rundt de flotte kolleksjonene til Tine. 
– Datteren min og jeg bygget konseptet i Paris i sommer, med inspirasjon fra Østen og særlig Tokyo. Jeg tror på det å gi våre kunder en opplevelse, hvis ikke kan jo folk like gjerne handle på nett. Jeg hadde lyst til å gi folk en oase som kan appellere til en stille nerve i kroppen. Rett og slett lage et sted hvor det er godt å være med mye vann og blomster, forteller hun. 
Dørene inn til prøverommene er for eksempel 200 år gamle og kommer opprinnelig fra en fransk bondegård. Alt interiøret i butikken er gammelt og ikke laget nytt for å se gammelt ut. En liten, men svært viktig forskjell for Tine. 
– Det er de samme verdiene som jeg tenker på når jeg velger materialer. Disse verdiene blir automatisk reflektert i alle ledd og kvaliteten på alle plaggene er like ekte som dørene.

Arbeidsnarkoman

Det er nok mange som går med en drøm om å starte en egen bedrift. Men det er definitivt ikke veien å gå for de som ønsker å jobbe minst mulig. 
– Jeg tror man må ha et eget gen hvis man skal være gründer. Man blir ikke gründer for å få mer fritid. Men heldigvis har jeg alltid vært arbeidsnarkoman, sier Tine med en latter.
    Og det ble ikke mindre jobb når «by Ti Mo» for fem år siden tok steget ut i resten av verden. 
– Jeg har vært så heldig med at folk i Norge forbinder «by Ti Mo» med kvalitet og god passform, noe jeg er utrolig takknemlig for. For fem år siden gikk vi ut av Norge og selger nå til store deler av verden. Norsk moteindustri er ung, så det har på mange måter vært et pionerprosjekt. Da jeg startet «by Ti Mo» for ti år siden måtte jeg noen ganger fortelle at det ikke var bunader når jeg ringte butikker for å selge inn kolleksjonene. Og ute i verden er ikke Norge så kjent som vi kanskje ønsker å tro. Men skandinavisk design har blitt et begrep som står for kvalitet, noe som kanskje har gjort det litt enklere for oss.

Inspirert av vintage og reiser

I dag selges «by Ti Mo» i butikker over store deler av verden og Tine har blant annet åpnet kontor i New York. De siste kolleksjonene har alle blitt designet utenfor Norge, og hun har nettopp vært ti uker i Frankrike med teamet sitt. Dette gir henne både en nødvendig ro og ny inspirasjon. 
– Det er veldig deilig å kunne skape i fred og ro, og være et sted hvor jeg kan tenke de store tankene.
    Inspirasjonen til kolleksjonene kommer både fra vintage og reiser rundt i verden. 
– Det er en ny idé for hver sesong, men mitt personlige uttrykk er den røde tråden som går igjen hele veien. Idéene henter jeg fra gamle arkiver og reiser. Alle designere er jo til en viss grad avhengig av å følge trendene. Men det er blandingen med det personlige uttrykket som til slutt blir «by Ti Mo». I utgangspunktet er jeg jo skredder og har også flere skreddere rundt meg, noe som gjør at jeg alltid har vært veldig opptatt av passform. Jeg jobber alltid ubevisst, men ser at det alltid er en balanse i det jeg skaper. En balanse mellom yin og yang, det maskuline og det feminine eller mellom materialvalg som florlett silke mot for eksempel ull.

Samarbeid med Pia Tjelta

I vår lanserte Tine sin første kolleksjon i samarbeid med Pia Tjelta og nå kommer det også en julekolleksjon med de vakreste kjoler. 
– Det er utrolig gøy å samarbeide med Pia. Vi har en felles lidenskap for vintage og feminine plagg, og det føltes veldig riktig å lage denne julekolleksjonen sammen. Det er befriende å jobbe med disse samarbeidskolleksjonene hvor det ikke er noen forventninger eller press. Det er bare masse glede og veldig inspirerende.
 

Du finner «by Ti Mo» og julekolleksjonen fra «by Ti Mo» og Pia Tjelta hos Image på Strømmen Storsenter.

Tekst: Mona Gullstein | Foto: Mona Gullstein & by Ti Mo

Følg IN magasinet på Facebook