Hjem » Hjem & fritid »  Den amerikanske drømmen: All you wanna do is ride around Sally, ride Sally, ride!

Den amerikanske drømmen: All you wanna do is ride around Sally, ride Sally, ride!

Ford Mustang. Bilen har vært et amerikansk ikon i drøye 50 år. Nå kan du ta turen innom Røhneselmer, Norges første Ford Store, sette deg i bak rattet på en, og kjenne hva det innebærer.

Du suser langs Californiske landeveier i en åpen rød en. Den lave sola skaper en gyllen glød over landskapet som farer unna. Motoren brummer dypt. Det er nesten som du svever. Du har drømt om den lenge. En ekte amerikansk drøm. Men nå står drømmen der og smiler kjekt. Bak vinduet hos Røhneselmer på Billingstad skimter du de elegante formene, de veltrimmede musklene som bøyer seg bakover og ender i en stram bakpart.

Drømmen er virkelig. Drømmen er en Ford Mustang

– For første gang kan du kjøpe Ford Mustang fra forhandler i Norge, ja faktisk i hele Europa. Og det sammenfaller med at det er 50 år siden den første mustangen ble lansert, sier Thomas Brenne, salgssjef for Mustang i Røhneselmer, avdeling Asker og Bærum.
– Denne bilen kan kun selges av noen få utvalgte Ford-forhandlere. Vi er de første i Norge og en av de første i Europa som er godkjent som forhandler av Ford Mustang. Ford krever at du har de beste mekanikerne, de beste selgerne og yter den beste servicen, for å bli en såkalt Ford Store. Først da kan du selge Ford Mustang, sier Brenne.

Klassisk sportsbil

Ford Mustang krever knapt noen introduksjon. Den kanskje mest klassiske av alle sportsbiler har kjørt seg via populærkulturen inn i vår alles bevissthet siden midt på 1960-tallet. Den er så amerikansk som Abraham Lincolns skjegg, eplepai og countrymusikk. Og ti ganger så attråverdig. Hva sa du, Steve McQueen?
Men tør du virkelig dette, sette deg inn i de faste skinnsetene, ta grep om rattet og kjenne hva som finnes under panseret? Å, definitivt.
Det brede, buede panseret gjør det åpenbart at du ikke har satt deg inn i en hvilken som helst bil. Den er bygget for fart. Samtidig føles den trygg og balansert. Det er ingen nervøs sportsbil dette. Ford Mustang anno 2015 er tryggheten selv, og ble nylig vurdert til toppkarakter hos den amerikanske veisikkerhetsadministrasjonen (NHTSA).
Ei heller er bilen vanskelig å kjøre, du trenger ikke å ha lagt bak deg utallige timer på racerbane før du tar fatt på norske veier. Men pass på speedometeret, du når fartsgrensen før du aner det – uavhengig om du velger «budsjett» -modellen med 4-sylindret EcoBoost og 321HK, eller den kraftige V8ern med 418 galopperende hester.
Den opprinnelige Ford Mustangen var tilpasset det amerikanske markedet. Den nye modellen som selges i Europa har et litt stivere sportsunderstell, men skiller seg ellers lite fra USA-utgaven.

2015-modellen

2015-modellen hinter sterkt tilbake til de tidligere modellene, og har et «deilig amerikansk preg over seg», ifølge sier daglig leder Terje Halvorsen.
– Vi hadde den nye mustangen med på et arrangement på Gol, og da den sto ved siden av en 1967 fastback-modell, kunne alle se hvor forbløffende like de to bilene var, humrer Halvorsen.
Ford Mustang er en herlig bil å kjøre, og til tross for all sikkerhetsteknologien og hjelpemidlene som følger med en moderne bil er, er den morsom og underholdene. Og det skal en Mustang være. Vurderer du en Ford Mustang, er du ikke ute etter å snike deg diskré og ubemerket langs norske landeveier. Den krever oppmerksomhet, og det får den. Med bilistenes brede glis legger du fort merke i speilet når g-kreftene trekker deg tilbake i seteryggen.
Jeg må innrømme det. Ford Mustang er lettere avhengighetsskapende. Jeg vil ha mer, tenker jeg når vi tar av fra E18 og triller tilbake til Røhneselmer på Billingstad.

Verdens mestselgende sportsbil for kvinner

Det er ikke bare undertegnede som er svak denne bilen. Da Ford tilbød de første 500 eksemplarene til europeiske kunder i forbindelse med fjorårets UEFA Champions League-finale, raste de første 500 bestillingene inn i løpet av bare 30 sekunder.
Det stopper imidlertid ikke der: Ford Mustang anno 2015 er verdens mestselgende sportsbil for kvinner. Ikke så merkelig egentlig. Bilens kraftfulle, men myke linjer, kombinerer det beste fra amerikansk eksepsjonalisme, med en god dose italiensk raffinement.

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook