- Les jule-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les jule-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Les jule-utgaven av IN Magasinet for Bergen
- Les høstutgaven av IN Magasinet for Trondheim.
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Bergen
- Eit vaskeekte teater
- Mer enn 40 år med god stil
- Spennende utvidelse på Annes
- Les sommerutgaven av IN magasinet for Oslo
De eldste er opptatt av merke – de yngste av pris
En landsdekkende undersøkelse gjennomført av InFact viser at pensjonistene er de mest merkebevisste, mens den yngste befolkningsgruppen er den mest prisbevisste når de netthandler. Andelen personer som kun handler på beste pris har falt betydelig de siste to årene.
I undersøkelsen, som er gjennomført av InFact på vegne av den nettbaserte utstyrsleverandøren Wee.no, svarer 49 prosent av respondentene at pris er den viktigste faktoren når de handler varer på nett. Selv om pris fortsatt er oppgitt som viktigst for nordmenn, er dette en nedgang på ti prosent fra tilsvarende undersøkelse i 2014. Befolkningen som er mest opptatt av pris finner vi i Nord-Norge, hvor 58,9 prosent svarer at pris er det viktigste når de handler. I motsatt ende finner vi Oslo, hvor kun 35,7 prosent mener pris er den viktigste faktoren når de handler på nett.
Eldre mest opptatt av merke
I den landsdekkende undersøkelsen svarer hele 34 prosent i aldersgruppen 65+ at merke er den viktigste faktoren når de handler, noe som gjør denne aldersgruppen til den mest merkeopptatte. I aldersgruppen 18-29 svarer kun 29,8 prosent det samme. De yngste er klart mest prisopptatt når de handler: I denne gruppen svarer 54,8 prosent at pris er viktigste insentiv for et kjøp.
Ønsker mest mulig for pengene
Daglig leder i utstyrsleverandøren Wee.no, Rune Wee, mener nordmenn generelt er mer opptatt av hva de får for pengene nå enn tidligere.
– At merkevarer øker i betydning på bekostning av pris, er litt overraskende sett ut ifra den noe negative økonomiske stemningen i landet for tiden. Med kunder i hele landet merker vi at folk vil ha mest mulig verdi for pengene, enten de er merkebevisste eller ikke. Hvor opptatt av merkevarer kundene er avhenger selvsagt av hvilke type varer de handler, men eldre personer er stort sett mer merketro enn de yngre kjøpergruppene, sier daglig leder i Wee.no, Rune Wee.
FAKTA: Undersøkelse
• Utfører: InFact Norge AS
• Populasjon: Norge, innbyggere +18 år
• Antall intervjuer: 1.252
• Vekting: Kjønn, alder og bosted
• Feilmargin: Maksimalt +/- 2,8 %
• Metode: InFact automatiske telefonintervjuer
• Periode: 10-16. mars 2016
• Fakta om Wee.no: Wee.no er nettportalen til Wee Gruppen, som har over 1500 produkter innen kategoriene miljøvennlig energi, industri og landbruk, hus og hage, elektriske hjelpemidler, hall og telt. Wee.no har en nettbasert, landsdekkende butikk. For mer info, se www.wee.no