Hjem » Interiør & design »  Dansk klassiker midt i Oslo sentrum

Dansk klassiker midt i Oslo sentrum

Viden kjent for sømløs kvalitet og stilren design, Bang & Olufsen er ikke bare produkter. De er magiske opplevelser som byr på bevegelser, brukerkomfort, lyd & bilde kvalitet i særklasse og ikke minst en kompromissløs kvalitet. Du er alltid velkommen inn for en demonstrasjon midt i Oslo sentrum.

Bang & Olufsen har tilhengere over hele kloden, som verdsetter og benytter produktenes kjerneverdier daglig. Ikke minst kan selskapet smykke seg med fast plass i den permanente utstillingen ved MOMA i New York. Det hele startet ganske så beskjedent i Danmark, da de to vennene Peter Bang og Svend Olufsen utviklet en batteritransistor i 1925. Siden har det gått slag i slag, med nyvinninger og ikke minst flere designklassikere som er viden kjent den dag i dag.
– B&O ble 90 år i år og det synes jeg det står respekt av i en tøff bransje som dette, særlig med tanke på at det er en nisje-leverandør, sier daglig leder Petter Winberg hos Bang & Olufsen i Oslo sentrum.
Sammen med broren Tommy har Petter Winberg jobbet med Bang & Olufsen i over 25 år, og i september i år overtok brødrene butikken i Oslo sentrum fra den danske produsenten. Fra før driver de avdelingene i Lillestrøm, i Sandvika Storsenter samt en egen avdeling for montering.
– Det føles veldig riktig å drive butikk i Oslo også, noe som gjør at vi møter flere nye kunder.
Bang & Olufsen-produkter er ikke typiske impulskjøp.
– Vi jobber ofte med kunder i opp mot to år, før de bestemmer seg. Som oftest er vi involvert tidlig med kunden, allerede på prosjekteringsstadiet tegner vi inn produktene og samarbeider tett med elektrikere og snekkere.
B&O er opptatt av at produktene blir riktig montert slik at alle kundene skal få den rette brukeropplevelsen. Derfor er  alle B&O-montører autorisert/trent i henhold til strenge krav, noe de følger nøye opp i sin egen monteringsavdeling.

Skreddersyr produktene

B&O har lenge vært opptatt av at kundene skal ha valgmuligheter, både når det gjelder farger, materialer og betjening.
– Du kan selv velge farger på aluminiumsrammen rundt TV, skifte front på høyttalere, og du kan velge blant mange forskjellige tresorter. Vi skreddersyr som oftest produktene til kundene, en TV tar jo for eksempel ofte en litt dominerende plass i hjemmet. Hvorfor ikke gjøre det til en integrert del av møblementet ditt? Kanskje ønsker kunden å få det til å kommunisere med lys-styringen, gardiner eller dørlåsen? Alt handler om å skape en løsning som passer kundens behov og ønsker, med en enkel betjening, selv av de mest komplekse løsninger. Vi gir kunden valget av å betjene det hele via en fjernkontroll, et nettbrett, en telefon eller helt enkelt fra en knapp på veggen.
Det er ikke bare det estetiske som gjør B&Os produkter så ettertraktet.
– En ting er jo pen innpakning og utseende, men det er vel så viktig med det som er inni. B&O går ikke på kompromiss med seg selv, det er førsteklasses komponenter hele veien.
Produktene blir ifølge Winberg testet i både røykkammer og i en fryseboks; de skal tåle 40 minus og et fall på en meter.

Behagelige og naturlige bilder

B&O bruker de beste bildepanelene på markedet, bildepaneler som er for kostbare for vanlige konsumentprodukter.
– Glasset har et kontrastbelegg som gjør at det takler dagslys vesentlig bedre enn veldig mange andre TVer, sier Winberg
B&Os TVer er dessuten utstyrt med føler som justerer farge, lys og kontrast ut fra hvor mye lys det er i rommet, slik at TVene til enhver tid har riktig innstilte bilder.
– Det vi ofte hører fra kundene våre er at de ikke blir slitne av å se på TV. Vi er ikke så opptatt av å pøse på med masse lys og kontrast for å skape en umiddelbar wow-følelse. Ikke misforstå, kontrasten og detaljrikdommen skal være god, men bildene skal være behagelig og naturlige.
De fleste TVene på markedet har relativt begrenset lydkvalitet. Det gjelder ikke B&O, ifølge Winberg.
– En del kunder kjøper det uten ekstra høyttalere og bruker høyttalerne som sitter i B&Os TVer som stereoanlegg, så gode er de. I denne for eksempel, sitter det 6 høyttalere og 6 forsterkere. For noen holder det som en lydkilde, og det gjør B&O helt unike. Det er også flere og flere som velger å koble til eksterne høyttalere, for på den måten utnytte TVen sin avanserte lydprosessor.

Vil treffe nye generasjoner

For ca. 4 år siden introduserte Bang & Olufsen B&O Play, blant annet for å treffe yngre generasjoner.
– B&O Play er høyttalere og hodetelefoner med streaming- og blåtannfunksjon, som gjør det enkelt å strømme musikk fra nettbrett og PC. De kan fungere som enkle høyttalere eller som en del av et større lydsystem. De er blitt veldig populære, sier Winberg.
– Hva er det som gjør designet på B&Os produkter så unikt?
– Det er gjennomtenkt og sømløst. Det dreier seg blant annet om materialvalg. Denne TVen veier 46 kilo, rammen er laget av aluminium skåret ut av et enkelt stykke, slik at du får et mer helhetlig utseende, sier Winberg og legger til:
– Når du selger Bang & Olufsen, selger du ikke bare et produkt, du selger en opp-levelse.

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook