Hjem » Interiør & design »  Dansk designeventyr

Dansk designeventyr

Georg Jensen er et kjent navn for mange – Med over hundre års erfaring har det danske designhuset satt spor i mange hjem. Dets klassiske linjer og fornyelsesevne gir produktene evig liv. 

I 1904 begynte sølvsmeden Georg Jensen å produsere hattenåler i hjembyen København. Dette var starten på et designeventyr som skulle nå langt utover Danmarks grenser, 
i dag, 111 år senere kan man finne Georg Jensens butikker i mange land i verden. 
    På Kvadrat kjøpesenter er Georg Jensen godt etablert i stilrene og elegante lokaler. Produktene utstråler eksklusivitet, men daglig leder Karin Strand understreker at dette er en butikk for alle.
– Vi har produkter i alle prisklasser; Her finner man forlovelsesringen, bryllups- og dåpsgaven, morsdagsgaven, noe for enhver anledning, forteller hun.

Innovativt designhus

Det begynte som nevnt med hattenåler. De første hattenålene Georg Jensen la ut for salg i 1904, ble utsolgt på en dag. Han fulgte opp med brosjer, deretter mugger, fat og annen sølvvare. Herfra gikk det bare oppover; Etter hvert som han knyttet til seg kjente designere, utvidet kolleksjonen seg stadig. 
    I dag produserer designhuset både smykker, klokker og vakre ting til hjemmet. De fleste «Living»-artiklene, som består av blant annet salatboller, bestikk og lysestaker, lages i dag av stål istedenfor sølv. 
– For det første er stål mye mer holdbart enn sølv, og det krever mindre vedlikehold. For det andre er Georg Jensen flinke til å følge tiden vi lever i, istedenfor å bli hengende igjen i gamle dager. Vi fornyer oss stadig ved å bygge videre på de gamle designerne. Produktene vi selger i dag utstråler solid designhistorie og stilrenhet; Georg Jensen er et svært innovativt designhus, forteller Karin.

Design med historie

Georg Jensen var så heldig å ha en av verdens beste smykkedesignere, Vivianna Torun Bulow-Hube, hos seg i hele 37 år. Smykkeseriene hennes blir stadig reprodusert, og hennes tanker rundt kolleksjonene var at smykkene skulle kunne brukes til både hverdag og fest. Ett av Toruns kjennetegn er at låsen er en elegant del av smykket. 
Toruns smykker har vært utstilt over hele verden, deriblant på Picasso-museet i Antibes. Vivianna Torun Bulow-Hube døde i 2004, 77 år gammel. Høsten 2014 reproduserte Georg Jensen det vakre armbåndet som Torun opprinnelig produserte i sølv. 
– Armbåndet finner man i butikken på Kvadrat, og man kan i dag velge mellom gult gull, rødt gull og sølv med rhodinering og diamanter. Dette er et utrolig vakkert armbånd som passer for kvinner i alle aldre, sier Karin. 
    Et annet populært produkt er den vakre Fusion Ring. Den kommer i ulike prisklasser og utforminger, og er unik fordi man selv kan tilpasse ringen med ulike ledd etter egen stil og budsjett. Fusion-ringene og smykkene til Georg Jensen symboliserer evig union og verdifulle øyeblikk, og er en populær gave til spesielle anledninger som forlovelse, giftemål, barnefødsel eller fødselsdag. 
– Spør man en kvinne om hennes Fusion Ring og hvordan hun fikk den, følger det ofte med en spesiell historie. Denne ringen er også en klar vinner hos oss som jobber i butikken, forteller Karin. 
– Vi har Norges beste utvalg innen Fusion-serien. 
    Georg Jensen har også en perleserie og en diamantserie. Både énstensringer og ringer med sammensatte diamanter. I tillegg har butikken en smykkekolleksjon for herrer! Til våren kommer det også en ny klokkekolleksjon for damer og herrer i butikken.

Hyggelig handleopplevelse

Butikken på Kvadrat er godt etablert på femte året, og fram til desember 2014 var dette den eneste rene Georg Jensen-butikken i Norge. Butikkens personale består av en håndfull smilende og kjekke ansatte som genuint brenner for yrket sitt. 
– Vi har funnet en felles arena, en lidenskap, som gjør det kjekt å være på jobb, sier Karin. 
– Arbeidsmiljøet er svært bra, i tillegg har vi mange trofaste kunder som ofte er innom. 
    Selv er Karin utdannet hånd-gravør, og har design som en del av utdanningen. Hun har blant annet vært med på å designe to ordførersmykker, flere sett med bunadssølv og en rekke smykkeprodukter. Karin synes det er spennende å følge Georg Jensens designere og hvordan de stadig finner måter å fornye merkevaren på. 
– Designerne er svært flinke til å følge trendene, samtidig som de er tro til Georg Jensens basisuttrykk, mener hun. 
    Georg Jensen på Kvadrat arrangerer kundekvelder for gamle og nye kunder to ganger i året – en fin anledning til å se sesongens nyheter. Dette er et sted hvor alle vil føle seg velkommen, noe butikkens varme og smilende personale vil sørge for!

Tekst: Lina Grotmol | Foto: Lina Grotmol & Georg Jensen

Følg IN magasinet på Facebook