Hjem >  Dag Tresselt: Jakker, jakker, jakker!

Dag Tresselt: Jakker, jakker, jakker!

– Nordmenn har tradisjon for å være mer trauste enn kontinentale, forteller Dag Tresselt, som i mange år irriterte seg over nordmenns hang til allværsjakker og sportsjakker med sterke farger og selvlysende refleksmerker.

– Allværsjakken brukes året rundt, til alle anledninger. Jeg ville utvikle et produkt som forente god design med gode tekniske løsninger, fortsetter gründeren.
Resultatet ble Uber. Merkevaren tilhører den relativt nye kleskategorien tekniske byjakker. Plaggene er høyteknologiske, vanntette og pustende; samtidig som de er elastiske, varme og lette. Bare seks år etter lanseringen har Uber sikret seg distribusjon i over 200 butikker i land som Sverige, England, Tyskland, Sveits, Nederland, USA, Japan og Danmark. Merkevaren ble tidlig lansert i Singapore, og når står Italia, Frankrike og Sør-Korea for tur.

Forsøk på et portrettintervju

I skrivende stund sitter Dag i bilen – på vei fra ett møte til et annet.
– Det er perfekt å gjøre intervjuer mens man kjører bil. Da er alt så fredelig og rolig, sier han.
Dag Tresselt er født og oppvokst i Stavanger, noe dialekten umiskjennelig bærer preg av. Siden gikk turen til Handelshøyskolen og Bergen, før han igjen flyttet tilbake til fødebyen for å jobbe i «oljå». Oljen var imidlertid intet blivende sted, og fordi Dag var interessert i sport – og klær – takket han ja til en stilling hos Helly Hansen.
– Det var flotte og viktige år. Merket er Norges største innen sportstekstil og har i tillegg et internasjonalt navn. Jeg var heldig og fikk sjansen å jobbe globalt med produkt.
Dag hadde imidlertid større visjoner. I 2009, midt under finanskrisen, forlot han jobben som kategorisjef for å bygge opp sitt eget internasjonale luksusjakkemerke.
– Jeg har hatt helt eventyrlig dårlig timing med alt jeg har foretatt meg, legger Dag til.

Timing eller ikke, Dag hadde en klar forretningsplan: Norge alene er for lite. Skal man lykkes må man satse globalt. Og for å få til det må produktet man selger være perfekt. Så enkelt, og så vanskelig.
– Var det skremmende å starte for seg selv?
Dag tenker seg om, i sånn cirka et halvt sekund, før han svarer.
– Litt selvfølgelig, men samtidig var jeg komfortabel med ideen min. Jeg hadde gått en god skole hos Helly Hansen, og var klar over risikoene. Ikke minst var jeg forberedt på at det ville ta tid – og at det ville koste penger. Mer enn budsjettert. Det er noe alle som starter egen bedrift erfarer. Og viktigst av alt, fortsetter Dag.
– Det er produktet som er kongen! Vi bruker masse tid og ressurser på hver enkelt jakke. Derfor ansatte vi en fast designsjef tidlig. Andre bruker gjerne freelancere, men vi måtte ha en 100% dedikert person. Det fikk vi. Uber hentyder til det tyske ordet über, som betyr over. I det ligger et fokus på konstante forbedringer og et ønske om å utfordre standard i markedet.
– En samarbeidspartner har kalt dere litt gærne. Er dere det?
– Ja, vi er fullstendig nerder når det kommer til detaljfokus og teknikk. Men vi liker å være litt gærne. Da blir jo også resultatet som vi ønsker. Noen har spurt om vi har planer om å utvide kolleksjonen. Overhode ikke! Vi elsker jakker! Jakker, jakker, jakker! Vi er crazy når det kommer til produkt. Der er vi grenseløse – og derfor kan vi også konkurrere med de beste.
– Uber er som du sier inspirert av tysk. Hvordan er du som sjef? Har du en litt tysk stil der også?
Dag ler – høyt.
– Nei, nei. Rammene er sikkert preget av tysk orden, men innenfor dem har de ansatte frie tøyler. Det må de ha, hvis ikke dreper man kreativiteten. Men tysk perfeksjon, det liker vi!
– Dere har hatt en helt usedvanlig suksess. Hva er hemmeligheten?
– Akkurat nå er vi best i verden på tekniske byjakker! Uber traff en nisje da vi trakk teknologi inn i mote. Der er vi best, og da åpner mulighetene seg. Man må jo ha ambisjoner. Hvis ikke går det ikke. Falsk beskjedenhet er noe tull. Folk liker når noen er litt grenseløse og bruker store ord. Da blir jo også produktene bedre, og det er gode nyheter for kjøperne.
– Hvor viktig er samarbeidet med butikkene?
– Veldig, veldig viktig. Vi har et perfekt nettverk av uavhengige motebutikker og en eksklusiv policy i så måte. Disse få utvalgte har både god fagkunnskap og ypperlig service. Det fortjener kundene våre.

Med tanke på hvor hard medfart Uberjakkene tåler undrer jeg om Dag er unormalt opptatt av vær?
– Nei! Jeg er opptatt av jakker, jakker, jakker – og at de skal kunne brukes i all slags vær. At de skal være lette, behagelige og ha god passform. Ønsket er at Uberjakken skal bli et naturlig valg; favorittjakken som man ubevisst tar på seg uavhengig av forhold.
Siden dette i utgangspunktet skal være et portrettintervju prøver jeg å vinkle samtalen inn mot noe annet en jakker. En vanskelig oppgave, skal det vise seg.
– Da vi snakket sammen første gang feiret du FN-dagen i barnehagen. Hvordan sjonglerer du jobb og familieliv?
– Jeg tror heller du må spørre min kone. Mulig hun har en annen oppfatning enn meg. Stort sett går det fint, men det er klart at kombinasjonen mye jobb og tre små barn krever en del kvelds- og nattarbeid. Men jeg trives jo med jakker. Og når jobben er så lystbetont som min går det mye lettere.
– Jeg leste i en avisartikkel at grunnen til at du satset på jakker var at du ikke fikk en Nordsjøjakke som liten?
– Ha, ha, ha! Man skal jo ikke tro på alt man leser i pressen, men akkurat det er sant. Men nå har jeg nok jakker!
– Barna dine, da. Får de jakkene de har lyst på?
– I hvert fall ikke Uberjakker. Vi driver ikke med barneklær. Våre kunder er fra 25 og oppover.
… og igjen snakker Dag om jakker. Om det finnes et eget jakkesyndrom må han være hardt angrepet, tenker jeg, og gjør et nytt forsøk på å spore avtalen over på noe annet.
– Har du noen andre interesser?
– Akkurat nå er det mye jobb, men jeg sykler til kontoret hver dag. Og så liker jeg å lese. Men det blir ikke tid til så mye annet enn Morgenbladet. Den avisen leser jeg til gjengjeld grundig. Jeg liker å lære og prøver å være nysgjerrig. Men, det blir mye jakker. Uff, dette høres egentlig litt trist og ensporet ut, men det er jo dette jeg synes er gøy. Går man først i dybden av noe blir alt gøy. Og for meg er det jakker. Jakker, jakker, jakker!

Jeg gir opp. Det får bli jakker vi snakker om. Til Dags forsvar er det jakker han lever og ånder for – og jammen har han fått det til.
Hva med fremtiden da?
– Vi tenker bare nå og neste år. At vi skal ha en fantastisk kolleksjon, og at vi skal selge enda mer. I år har vi brukt mye tid på Stockholm. Du vet, Stockholmsdamer vil ved gud ikke ha noe norsk. Oljen vår er grei nok, men i motesammenheng er vi en litt plagsom lillebror. Vi har måttet jobbe ekstremt hardt for å få innpass – og da mener jeg ekstremt. Nå selger vi faktisk jakker til Stockholmssnobben. Og snobben i denne sammenheng er et kompliment. Det er akkurat denne typen krevende kunder vi liker. Vi jobber kontinuerlig for å være best – over hele verden. Eksport, eksport, eksport! Jakker, jakker, jakker! Det gjelder å ikke ha for mange ting i hodet samtidig. Vi har få, derfor klarer vi å levere.
Det er fredag, og leg lurer på om Dag har noen planer for helgen?
– Da er det rødvin og ro. Business er som en maraton. Jeg er glad i sport, men selv toppidrettsutøvere trenger en pause iblant.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Uber

Følg IN magasinet på Facebook