Hjem >  Byens egen førjulsfestival

Byens egen førjulsfestival

Julemarkedet på Torget har blitt et fast innslag i bybildet i førjulstida. I år arrangeres det for 13. gang, med flere nye innslag på programmet.

Julemarkedet varer fra 11. – 20. desember.

Trønderne trenger ikke reise til København, Berlin eller Praha for å oppleve ekte julemarked. Vi har vårt eget, som siden den spede start i 2003 har vokst til å bli byens store førjulsfestival. Årets marked kan skilte med hele 100 utstillere og 130 kulturaktiviteter. Prosjektsjef for Julemarkedet i Trondheim og leder i Midtbyen Management, Eileen Brandsegg, mener kulturprogrammet og kvaliteten på både mat og håndverk er med på å gjøre julemarkedet til en suksess.
– De fleste store julemarkeder har forskjellige typer produkter, men ikke nødvendigvis håndlagede eller lokalproduserte varer. Vi er i tillegg det eneste markedet som varer så lenge og som har et så stort kulturprogram, sier hun.

Ølbrygging

Årets store nyhet for smakssansene er ølbrygginga, som vil foregå hver kveld på uteserveringen GranBAR. Til sammen ti lokale ølbryggerier fra Trøndelag vil få presentere seg, og publikum vil kunne velge mellom et titalls ulike ølsorter.
– Ølbrygging er veldig i tiden, og det er mange som brygger selv. Bryggerne vil selv være til stede og man kan spørre om brygging. Vi har jo hatt lokale bryggerier før, men nå tar vi det et steg videre, sier Brandsegg. Det hele foregår i samarbeid med Gulating, som til daglig driver ølutsalget i Mathallen i Trondheim.

130 kulturinnslag

Tradisjonen tro blir det både grytekonserter og båltrubadurer på årets marked. Fortellerteateret Vektermysteriet fremføres nok en gang, og nytt av året er at barna får bli med vekteren på lommelyktvandring i byens veiter for å løse mysteriet. Korkonsertene, som var nye i fjor, holdes også i år på den store scenen.
– Vi har også mange nye artister, blant annet «Ælgesæter Tramp&Trøkk». Ellers er det mange gjengangere på kulturprogrammet, forteller Brandsegg.

Stor etterspørsel

Det aller første julemarkedet i 2003 ble arrangert av Trondheim Kommune. I 2004 tok Midtbyen Management over regien, og i 2011 ble Bondens Marked og Julemarkedet enige om å ha matboder alle ti dagene, og ikke bare tre slik som før.
– For Bondens Marked er det klart at disse ti dagene før jul står for en stor andel av omsetningen. Det hender ofte at utstillerne må dra hjem om natta og produsere mer varer. Etterspørselen blir større og større for hvert år, sier Brandsegg. Hun legger til at de fortsatt har med et par av bodene som deltok på det første julemarkedet i 2003.
– Det er blitt en tradisjon for utstillerne og for oss som jobber her, sier hun.

Kommet for å bli

Det har etter hvert blitt et stort apparat som står bak markedet. I tillegg til prosjektgruppa i Midtbyen Management, trengs det 100 frivillige til ulike oppgaver.
– Det er et enormt arbeid som ligger bak, sier Brandsegg. Hun tror markedet er kommet for å bli, og viser til at det også trekker flere tilreisende til byen.
– Vi får tilbakemeldinger fra folk som har vært på julemarked i utlandet og som synes at vi har et like fint marked her. Trondheim er jo en fin storbyweekend-by, sier hun.
Hun tror nøkkelen til suksessen ligger i at alt foregår utendørs.
– En av verdiene våre er at markedet er ute. Det er litt motstrøms å få folk til å være ute i den mørkeste årstida. Her går man på konserter, spiser og handler julegaver ute, uten å måtte ta av seg ytterjakka. Før julemarkedet startet var det helt svart på torget. Nå er det masse lys og andre ingredienser som gjør at det blir julestemning, sier Brandsegg.

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Julemarkedet i Trondheim