Hjem » Klær & mote »  Britisk tradisjon, klasse og humor

Britisk tradisjon, klasse og humor

En tidlig vårdag i 1998 spaserte jeg forbi et utstillingsvindu i Hegdehaugsveien. Bak glasset åpenbarte det seg en kåpe helt utenom det vanlige. Den oste kvalitet, hadde et klassisk snitt, var grå og med neonrosa for. Den måtte bli min! Elleve år senere er den stadig i bruk. Like fin og like aktuell. Kåpen er signert den britiske designeren Sir Paul Smith.

Paul Smith ble født i Beeston, en liten by like utenfor Nottingham i juli 1946. At han senere skulle bli en av verdens mest suksessrike designere var en tilfeldighet.

Paul forlot skolen som 15-åring. Det gjorde de fleste av datidens britiske gutter. Bare få fortsatte en videre utdannelse. Isteden begynte de «på gulvet» i en eller annen bedrift – og regnet stort sett med å bli der de neste 45 årene. Via en bekjent av faren fikk Paul sin første jobb i en større lokal klesbutikk. I utgangspunktet en nokså kjedelig stilling, men fordi han kunne bruke sykkelen sin til og fra arbeid syntes Paul det var helt OK.

Det var nemlig sykling som var Paul Smiths virkelige lidenskap. Helst ville han bli profesjonell syklist. I et intervju med The Guardian har Smith fortalt at han hadde et helt spesielt forhold til sykkelen sin. Ethvert ledig øyeblikk brukte han på å trene, og om kvelden tok han med seg sykkelen inn på soverommet sitt. Den var det siste han festet øynene på om kvelden, og den første som møtte ham da han sto opp.

Pauls ambisjoner om en karriere som profesjonell rytter fikk en umiddelbar stans da han var 17 år gammel. En fryktelig ulykke sørget for at han måtte legge hjulene på hylla for godt.

Nottingham’s Art Student Pub

Paul måtte tilbringe de neste seks månedene innlagt på sykehus. Oppholdet medførte heldigvis ikke bare tristesse. Han fikk nye venner, og så snart de alle var friskmeldt møttes de igjen. Gjenforeningen fant sted på Nottingham’s art student pub, et yndet samlingssted for Nottinghams unge kunstnerspirer.

Over høytalerne ble det spilt Rolling Stones og Miles Davis, mens samtalen gjerne kretset rundt navn som Mondrian, Warhol, Kokoshka og David Bailey. Det unge klientellet hadde også en annerledes kleskode. Hos dem hadde det gryende begrepet mote allerede fått fotfeste. Den kreative, fargerike og spennende atmosfæren hadde en nesten hypnotisk effekt på Paul Smith. Han hadde funnet sin verden.

Kvalitet, proporsjoner og komposisjon

Paul Smith satset nå på en karriere innen klesindustrien. I løpet av to år var han daglig leder for en eksklusiv boutique i Nottingham, og i 1970 åpnet han sin egen lille butikk. På kveldstid gikk han i lære hos en skredder, og kjæresten Pauline Denyer (som han senere giftet seg med) lærte ham betydningen av kvalitet, proporsjoner og komposisjon. Med sin utdannelse innen design var hun en uvurderlig kilde til inspirasjon og støtte.
– Pauline lærte meg å forstå hvordan klær egentlig blir laget, har Smith siden uttalt. Denne forståelsen bidro til at Paul Smith snart kunne designe og sy egne klær. I 1976 introduserte han verden for sin første kolleksjon. Begivenheten fant sted i Paris, og på merkelappen sto Pauls eget navn. Snart blomstret virksomheten, og Paul Smith var siden den første som åpnet egen butikk i Floral Street i Londons Covent Garden. Lenge designet Smith bare klær for menn. Hans første – og etterlengtede – kolleksjon for kvinner kom først mot siste halvdel av 90-tallet.

Årets vinterkolleksjoner

I dag finnes det tolv ulike kolleksjoner signert Paul Smith. Flere for menn og kvinner, men også egne linjer for sko, klokker, tepper, briller, parfyme og møbler. All design foregår på engelsk grunn, mens stoffene i hovedsak er av fransk, italiensk og engelsk opprinnelse.

Denne sesongen er godbitene mange. De ulike linjene for kvinner byr på klassisk og luksuriøs skredderkunst kombinert med moderne tilbehør og vittige varianter. Looken er strømlinjeformet, men likevel dristig og leken. Materialene er tradisjonelle; bruken av farger optimistisk. Grunntonene består av khaki, mosegrønn og brunt, mens detaljene er dominert av neonrosa, sennepsgul og smaragdgrønn. Det er funksjonelt, men samtidig ytterst elegant. Den samme klassen, kvaliteten – og humoren preger også kolleksjonene for menn. Det erkebritiske kombinert med utstrakt bruk av broderier sørger for en diskré eksentrisk look. Linjene er slanke, og dressene har smale skuldre.

Paul Smith London, som i stor grad består av aftenantrekk, fører tankene tilbake til begynnelsen av 1900-tallet – da britiske gentlemen var kledd i blå eller grå dresser, gjerne med striper. I en annen kolleksjon har Smith hentet inspirasjon fra 1940- og 50-tallet. Kombinasjonen av krigsnostalgi og «rockabilly» er enestående.

Jeanskolleksjonen er på sin side den mest fargerike. Materialene er en blanding av ull og kordfløyel; med et snitt og et utseende som minner sterkt om 70-tallets europeiske sportsutstyr. Den amerikanske regissøren Wes Andersen (The Darjeeling Limited, The Royal Tenenbaums) og hans filmer har fungert som inspirasjonskilde.

Grønn kanin med lysende ører

I tillegg til å være en av Europas mest suksessrike moteskapere, har Paul Smith også hatt stor betydning for populærkultur generelt. På sitt særegne vis har han klart å kombinere en genuin form for humor med ektefølt kjærlighet for britisk tradisjon. Denne litt rampete innstillingen, og det faktum at han lar seg inspirere av nær hva som helst, fører til stadige overraskelser fra Smiths hånd. Under en utstilling i London’s Design Museum bidro han blant annet med et søppelspann formet som en kanin! I bloggen itsnicethat.com forklarer han hvorfor:
– London er en strålende by. Det eneste jeg ikke liker er alt søppelet som ofte flyter i gatene. Problemet er ikke egentlig at London mangel søppelspann, men at folk ikke er flinke nok til å bruke dem. Kanskje ville noe mer iøyefallende øke folks bevissthet rundt forsøpling? Som for eksempel en stor, grønn kanin som får ørene sine opplyst hver gang noen kaster noe i den.

Også Smiths egne butikker reflekterer designerens fargerike mangfold. Side om side med eksklusive klær finner man gjerne smykker, kunst, antikviteter og bøker. Han er heller ikke fremmed for å fronte arbeidene til andre britiske designere. Smith har i alle år også holdt seg tro mot sitt eget hjerte og sitt eget hode. Det er der alle hans ideer har sitt utspring. – Da jeg først startet som designer var det ingen som tenkte på markedsføring, konkurranse og hva andre designere tenkte eller gjorde. Man fulgte sitt eget hode. Fikk jeg en idé tenkte jeg: «OK, da gjør jeg det!» Denne litt spontane filosofien har jeg ennå, forteller han til itsnicethat.com.

Big in Japan – og resten av verden

Selv om Paul Smith har en umiskjennelig britisk stil, har han i høyeste grad et globalt navn. Han har egne butikker i London, Nottingham, Paris, Milano, New York, Hong Kong og Kuwait – bare for å nevne noen. I Japan utklasser han alle andre europeiske designere og motehus. Der er Paul Smith langt mer populær enn Louis Vuitton og Prada til sammen.

Til dags dato er Pauls Smith involvert på alle nivåer i sin egen produksjon. Han designer klær, godkjenner butikklokaler og er selskapets øverste leder. Dette sørger for at han alltid har beholdt sin personlige touch, noe som er ytterst sjelden for andre designere av samme størrelse. I november 2000 ble Paul Smith slått til ridder av Dronning Elizabeth. Dessuten blir han beskrevet som en av Englands mest ydmyke, oppriktige og inspirerende designere. Til glede ikke bare for dem som investerer i klærne hans, men også de som er så heldige å få lov til å jobbe sammen med ham.

Kilder: The Guardian,
paulsmith.com, itsnicethat.com


Tekst: Siri Gerrard Foto: Marius W. Hansen/commandogroup.no,
The Royal Horticultural Halls & Conference Centre & Paul Smith