Hjem >  Bohemsk sommer

Bohemsk sommer

Denne sommeren er det frynser, skinn, blonder og silke som gjelder. Hos DAY Birger et Mikkelsen på Kløverhuset går det nemlig i bohem-inspirert mote med tydelige farger.

– Oransje, grønt, hvitt, blått og beige! 
Butikksjef Randi Skinnes ramser de heteste fargene som preger sommerens kolleksjon hos den danske klesbutikken, som ligger sentralt til i Kløverhusets første etasje. Her har en av landets åtte DAY Concept Stores holdt til de siste tre årene.

Både klassisk og røff

Omtrent daglig kommer det nye ladninger med sommerlig bekledning for damer i ulike aldre og størrelser. Mange av de vel 150 sommernyhetene fra både hovedmerket DAY – med sin moderne, klassisk og etniske look, og den mer røffe, eksperimentelle 2ND DAY, fyller bordene, stativene og hyllene i butikklokalet.
– Denne lekre kjolen er en god representant for sommerens kolleksjon fra DAY, sier Skinnes, og viser oss modellen Maya, som med et geometrisk og lett floralt mønstrer, har et nesten indiansk preg, men samtidig også et noe tidløst uttrykk.
Mens Skinnes viser oss rundt i den populære klesbutikken, som hun både eier og driver, tar medarbeider Nina Olset imot nye kunder med en vennlig smil og tilbyr dem sin ekspertise og hjelp. Denne gangen er det en mor og datter som er innom butikken.
– Vi er opptatt av å ha noe for alle, uavhengig av personlighet, form eller alder. Hos oss skal alle kunne finne sin stil, nærmest proklamerer butikksjefen, og utdyper:
– DAYS har vesker til under 200-lappen og lekre t-skjorter, som ligger innen ungdommens eller studentens budsjett. Samtidig har de mer kjøpesterke et godt utvalg i eksklusive drakter og bluser, raffinerte kjoler og skjørt.

Fokus på kundeopplevelsen

Skinnes er opptatt av kundeopplevelser. At de skal være gode. Og hun snakker varmt om sine medarbeidere, som er godt drillet i å hjelpe og veilede kundene.
– Vår filosofi er at hver enkelt kunde skal føle seg ivaretatt. Derfor ønsker vi å gi alle som kommer innom en litt annerledes opplevelse. Fokuset ligger alltid på kunden, sier Randi.
Hun forteller at medarbeiderne alltid er ute på gulvet og snakker med kundene. Enten det er for å bistå dem med å sette sammen et antrekk, eller for å gi informasjon eller komme med tips og råd.
– Mest av alt ønsker vi at de som går her fra, skal gjøre det med et smil om munnen, uavhengig om de har handlet eller bare tittet, sier DAY-lederen, som har som mål å få det beste ut av hver kunde, i såvel snitt som form og farge.

Følger også opp følget

Men det er ikke bare den som er på jakt etter en ny habitt som blir i varetatt av DAY-personalet. Randi og hennes sju gode hjelpere er nemlig også opptatt av at den eller de som er med i følget skal føle seg vel og verdsatt når de besøker butikken. DAY Kløverhuset har derfor etablert egen manne- og følgeparkering i form av en behagelig sofa og et par gode stoler med tilgjengelig lesestoff i butikklokalet. 
– Når både kunden og de som er med føler seg sett og forstått, får man også lyst å komme igjen. Det tror jeg har gjort at vi for mange er blitt en destinasjon - et sted flere ser fram til å besøke sammen, enten det er snakk om partneren, barna eller venner, forklarer Randi og tar oss med bort til den rikholdige jeans-avdelingen, før hun guider oss gjennom noen av de sist ankomne varene fra Summer Night-kolleksjonene.

Mikser materialer og stiler

Så tar butikksjefen oss med til en av utstillingsmodellene for å illustrere litt av DAY-konseptet, der essensen ligger i det å blande og sette sammen for både å skape balanse og harmoni, men også gi liv og kontrast.
– Å mikse ulike stoff- og materialtyper er noe det legges opp til i sommer. For eksempel slik som denne her, der silke, blonder og lær matcher hverandre både med stil og sjarm, sier hun og fortsetter:
– Jeg kan ikke garantere masse solskinn i Bergen denne sommeren, men at det vil dukke opp mye skinn i form av jakker og bukser, skjørt og shorts, er jeg temmelig sikker på, ler Randi og plukker fram en sprek shorts i supermykt lammeskinn for å illustrere.

Populære vesker

– Og så har vi veskene våre da, som er blitt utrolig populære - der jo nesten blitt som en farsott her vestpå. Sist jeg var på Flesland holdt det knapt med ti fingre som telleapparat for reisende DAY-vesker, forteller butikksjefen.
Små og store varianter av vesker og bager med det lett gjenkjennelige DAY-merket, finner man rundt om i butikken.
– Vi selger utrolig mye av disse. Selv om mange av veskekundene er under tretti, så hadde vi nylig en bestemor på vel sytti innom. Hun kjøpte like godt to vesker i slengen – en til seg selv og en som gave til barnebarnet på sytten, sier Randi Skinnes.

Tekst & foto: Geir Dahle

Følg IN magasinet på Facebook