Hjem » Hjem & fritid »  Bilfolket på Billingstad

Bilfolket på Billingstad

(Bil)lingstadsletta. Det lå allerede i navnet. Her måtte Auto Elites aller første bilforretning ligge. Året var 1989. X antall bilbutikker senere, og i konkurranse med andre aktører, er det en filosofi som stadig råder for stayergjengen – service, service, og atter service.

Honda CR-V er fortsatt en favoritt, og er verdens mest solgte SUV.

Med årene har bedriften vokst seg stor. 33 butikker ligger spredt over store deler av Østlandet, samt Sør-Vestlandet. Automobil AS-konsernet sysselsetter tilsammen over 850 mennesker. Hos Auto Elite på Billingstadsletta har mange vært fast ansatte i årevis. De har tilegnet seg mye kompetanse som både bedriften og kundene drar god nytte av. Nylig fikk en av mekanikerne gullklokke. Markedssjefen har vært hos dem i 18 år. 
– Det er en veldig stabil gjeng, et bra miljø, og kjempefine ansatte. Kunder er ute etter trygghet i forbindelse med bilkjøp, og det får de hos oss, sier daglig leder, Ketil Eliassen.

Honda CR-V er en kvalitetsjapaner, det merket fra Asia som står for veldig høy kvalitet – et premiummerke.

Skille seg ut

Ifølge Eliassen er det mange bilbutikker som er veldig like på ting, så målet er alltid å skille seg ut med god service. At kunden blir møtt med blide fjes, og ansatte som kan jobben sin. Tilbyr en god pris. Yter. Butikken i Billingstad har 27 år med erfaring, og det ser ikke ut til å stoppe med det første. 
– Konsernet hadde jo en kjempeomsetning i fjor totalt sett, og også denne butikken hadde en liten stigning, forteller Eliassen.
Auto Elite på Billingstad forhandler Honda og Citroën som nybil, men også bruktbilutvalget er stort, og består av flere forskjellige merker. 
– Vi har et godt utvalg i bruktbil, og har alltid vært kjent for å ha gode og fine modeller, sier Eliassen.

Selv om selve modellbetegnelsen Civic er 40 år gammel, er 2017 modellen en helt ny bil

Nye modeller

Det er imidlertid alltid spennende med nye bilmodeller, og først ute i år var Citroën, som lanserte sin Citroën C3 i januar. Den grafiske signaturen og de spreke fargekombinasjonene utgjør et unikt og tøft design, og bilen ble godt mottatt i pressen. Dinside.no premierte C3`en med terningkast 5.

Først ute i år var Citroën, som lanserte sin Citroën C3 i januar.

Kvalitetsjapaner

Nestemann ut blir Honda, som kommer med norgeslansering av den 10. utgaven Civic 16. mars (i skrivende stund har vi så vidt tippet mars).
– Selv om selve modellbetegnelsen Civic er 40 år gammel, er det en helt ny bil, sier Eliassen. 
– Civic` en har alltid vært særpreget i designet sitt, vært litt frem i tid, mener han. Den nyeste modellen er blitt større, mer som en stasjonsvogn, har lengre panser, og er enda mer sporty enn dagens utgave. Et viktig grep Honda gjør nå er å nedskalere motorstørrelsene. Effektmessig går det opp, men sylindervolummessig går det ned. Resultatet blir ikke bare en driftsgjerrig motor, men også en motor som kommer gunstigere ut i det norske avgiftssystemet. Man kan også velge mellom to nye turbo bensinmotorer, som yter henholdsvis 129 hk (minste), og 182 hk (største). Også er det opp til kunden å velge mellom manuell og automat girkasse. Innovative sikkerhetsfunksjoner er heller ikke glemt, og leveres som standard.

Verdens mest solgte SUV

Honda CR-V fortsetter som en god favoritt, og er verdens mest solgte SUV. 
– Den selges spesielt mye i USA og på det asiatiske markedet, og i Europa også, men i land som Norge blir dessverre CR-V`en straffet med avgifter prismessig, sier Eliassen. 
– Det er en kvalitetsjapaner, det merket fra Asia som står for veldig høy kvalitet – et premiummerke.

Driftssikre

Gode kjøreopplevelser er det Honda er kjent for. 
– Det er sjelden tull med bilene, de er driftssikre, sier Eliassen. 
Han mener Honda generelt uansett bilmodell, passer til alle høyder og bredder, at bilen er romslig. 
– Kommer det en passasjer på over to meter, så får han plass, og i Honda CR-V, spesielt, tipser han. 
Honda er stilren i cockpiten, har gode seter, god sittekomfort og god oversikt. Så når de også et bredt publikum. Favner vidt, og når mange. Når mange, gjør også Auto Elite på Billingstadsletta. 
– Vi har fått mange gode og faste kunder opp gjennom de 27 årene vi har holdt på, forteller Eliassen. 
De får igjen for sin enkle, men effektive filosofi – service.

Tekst: Trine Texnæs | Foto: Citroën & Honda
 

Følg IN magasinet på Facebook