Hjem >  Avslappet shoppingatmosfære på Rykkinn

Avslappet shoppingatmosfære på Rykkinn

Rett utenfor Oslo, i hjertet av Bærum finner du Rykkinn Senter. I avslappende omgivelser tar du en shoppingrunde blant et vel av forlokkende butikker, før du setter deg ned og nyter en kaffe og noe å spise på, i en av de hyggelige kafeene på senteret.

Det er november og et grått slør ligger over et døsig Bærum. Ute er det surt og dagen strever hardt med å tine opp nattefrosten. Men inne på Rykkinn Senter er det lyst og varmt, og godt med aktivitet: Ikke på noen måte stressende, men heller livlig.
Det er gått ganske nøyaktig et år siden Rykkinn Senter åpnet og kunne tilby kundene spennende butikker over tre etasjer. Rykkinn har imidlertid hatt et lokalt kjøpesenter i over 40 år.
Det gamle KI-senteret holdt til her fra 1971. KI-navnet kom av at Kjøpmannsinstituttet holdt til her, og distingverte kjøp- og finansmenn som Stein Erik Hagen, Odd Reitan og Petter Stordalen fikk sin utdannelse her. Kjøpmannsånden lever videre, men det meste her på senteret er likevel nytt.

Åpner helsefløy

– Dagens Rykkinn Senter skiller seg mye fra det gamle, sier senterleder Anne Birgitte Junge.
– Vi har i dag 33 butikker og vi kommer til å bli enda flere. På Rykkinn Senter er det enkelt og trygt å handle. Vi har en hyggelig og god atmosfære og utmerket service.
På Rykkinn Senter bør du finne alt du skulle trenge, ifølge Junge:
– Vi har et veldig bredt utvalg innen klær, sko, interiør og koselige kafeer, samt bibliotek. Også har vi en av Norges beste Meny-butikker, legger senterlederen til.
For tiden etableres de en helsefløy i 3. etasje som skal bidra til at senteret kan tilby mer enn shopping. Her finner du blant annet fysioterapi, legesenter og hudklinikk. I underetasjen finner du treningssenter og bibliotek. Senteret har også gratis parkering uten trekk lapp system.

Klare for jula

Butikkene har nå begynt å forberede seg på førjulstida og på Rykkinn Senter finner du et vell av varer som kan glede de fleste, enten de liker myke eller harde pakker.
Hos Street One går det mest i de myke:
– Mange av kundene våre har handlet mye hos Street One i Danmark, Sverige og Tyskland. De liker kvaliteten, også er det hyggelige priser. Målgruppen er jenter fra 25 og oppover, og noe av det spesielle med Street One er at vi skifter kolleksjon 12 ganger i året, så vi fornyer oss hele året, sier butikksjef Marthe Johnsen
Harde, kantete og skarpe gaver er også gjevt, og det kan Kitch`n bistå med:
– Kniver er spesielt populært, ordentlige kjøkkenkniver fra for eksempel Mac, Global og Victorinox. Også Rosendahl generelt, er veldig populært til jul, sier Helen Kvaløsæter.
Hos Kid Interiør går det mye i lykter fremover mot jul.
– Nå i høstmørket er det klart at folk er opptatt av belysning. Akkurat nå har vi et stort salg på lykter, sier Silje Arnstøl Elgesem på Kid Interiør.
– Her har vi det aller meste, selv sytråd. Gardiner, dyner, puter, håndklær – egentlig alt til hjemmet. Men særlig gardiner er vi gode på og, jeg tror faktisk vi har Norges største utvalg.

UGG fortsatt hot

Rykkinn Senters største skobutikk, Bekke-stua Sko fyller i år 40 år og tilbyr et stort utvalg skotøy for de fleste behov. Men hva er mest inn i tiden?
– Her på Bekkestua Sko har vi veldig mange aktuelle merker. Fremover så er det jo Blackstone eller Ugg som gjelder. Ugg er jo fremdeles veldig hot. Classic-modellene er fremdeles mest for de unge, mens de modellene som er mer ordentlig, de er det mer unge voksne damer som kjøper. Ellers har vi jo også Palladium, som er kjent for sine stoffsko ganske langt tilbake, de er nå kommet i vintermodell, sier daglig leder Elin Søvik.

Lokal forankring

Senterleder Anne Birgitte Junge er klar på den lokale forankring og tilgjengelighet er viktig for Rykkinn Senter.
– Vi er et lokalt senter og vi ønsker å være en nyttig aktør og møteplass i nærmiljøet. Senteret scorer sterkt på at det har store parkeringsmuligheter under tak, og at du går rett inn i på det planet du er. Vi ønsker og ser at nærmiljøet bruker oss mye. Vi er et familiesenter og har besøkende i alle aldersgrupper. Her er alle velkomne og vi ønsker å bidra til en hyggelig og enklere hverdag for våre kunder.

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook