Hjem » Hjem & fritid »  Audi entrer elbilmarkedet

Audi entrer elbilmarkedet

Audi skal lansere én ny fullelektrisk modell i året fra 2018 frem til 2025. Først ute er den helelektriske SUVen Audi e-tron Quattro.

Med den nye el-SUVen inntar Audi premiummarkedet for elbiler – et marked der mange av de store bilprodusentene hittil har vært fraværende. E-tron Quattro beskrives som en sporty SUV som passer utmerket for det norske markedet. Den kommer med Quattro firehjulstrekk, godt med innvendig plass, høy bakkeklaring, en batterikapasitet på 95 kWh og en rekkevidde på mer enn 500 kilometer.

– Formidabel interesse

Audi oppgir i en pressemelding at bilen har fått enorm interesse siden den første konseptutgaven ble vist frem på bilmessen i Frankfurt i 2015. Bilen skal være produksjonsklar neste år, og lansering er satt til slutten av 2018. Hittil er det forhåndsolgt rundt 2000 biler av e-tron Quattro i Norge.
– Interessen så langt har vært formidabel. Det forventes at salget vil fortsette i samme tempo når det kommer mer info om bilen fremover, sier markedssjef for Audi ved Møller Bil i Trondheim, Lars Spjøtvold. 
Han peker på at de gunstige avgiftsordningene for elbiler i Norge gjør Norge til et foregangsland når det gjelder elbil, noe som også er årsaken til at Audi har valgt å lansere en løsning for forhåndsreservering av bilen kun i Norge. 
– Bakgrunnen for dette er at det ikke selges like mye elbil i resten av Europa som i Norge. Det er en etterspørsel i markedet etter premium elbiler, og mange som ønsker et alternativ til Tesla, som har vært enerådende på dette markedet så langt, sier Spjøtvold.

OLED-skjermer og laserlys

Han trekker frem den utstrakte bruken av OLED-teknologi (organic light-emitting diode) i bilen som et element som fenger kundene. E-tron Quattro har OLED-skjermer med ulike visnings- og betjeningsfunksjoner, og har flere berøringsskjermer som blant annet betjener bilens selvkjøringsprogrammer, media og navigasjon. I tillegg er lyktene utstyrt med Matrix laserteknologi og Matrix OLED-lysteknologi, og sidespeilene er erstattet av kameraer som felles ut under kjøring for mindre luftmotstand. Bildene fra kameraene vises på skjermer som er integrert i dørene. 
– Elbilytelser er jo for så vidt kjent for folk, og folk fenges av det. Og så er det det nye. Og så fenges folk av nyheter. Den teknologiske utviklingen går jo videre. Den gamle, mekaniske delen av en bil er der, men det blir fylt på med mer elektronisk utstyr og muligheter, sier Spjøtvold.

En sporty SUV

Størrelsesmessig plasseres e-tron Quattro mellom Audi Q5 og Q7. Bilen kommer med tre elektriske motorer: en på forakselen og to som driver bakakselen, og kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for e-tron Quattro firehjulsdrift. 
– Målgruppen er i hovedsak de som i dag har biler av litt størrelse. Dette er jo en stor bil, og det som har vært etterspurt i dette markedet er biler som har litt rekkevidde slik at man kan komme seg på hytta. Bilen er for de som er aktive og som trenger firehjulstrekk for å komme seg på fjellet, sier Spjøtvold. 
Han regner med at forhandleren vil selge mellom tre og fire hundre biler i løpet av 2018. Prisen på e-tron Quattro er ikke kjent enda, men Spjøtvold sier det vil bli svært konkurransedyktige priser.

Ny elbil i 2019

I 2019 kommer Audis neste elbilmodell, e-tron Sportback, på norske veier. Bilen er en kompakt crossover med fire seter, og har i likhet med e-tron Quattro en batterikapasitet på 95 kWh og en rekkevidde på over 500 kilometer. Foreløpig er det kun mulig å melde sin interesse og ikke forhåndsreservere bilen.
Per dags dato har ikke Audi offentliggjort noe mer rundt elbilmodellene som kommer etter Sportbacken, men Spjøtvold sier dette vil dreie seg om alt fra små citybiler til store familiebiler. Han mener noe av årsaken til at de store produsentene har uteblitt fra elbilmarkedet frem til nå, er at markedet har vært størst for mindre elbiler slik som Nissan Leaf. For forhandleren er elbilsatsingen til Audi gunstig, ved at den trekker til seg kunder fra andre bilmerker.
– Det åpner seg et større marked for oss nå enn tidligere. Det er ingen tvil om det, sier Spjøtvold.

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & Audi
 

Følg IN magasinet på Facebook