Hjem » Trondheim »  Årets Bil-vinner lanseres som stasjonsvogn

Årets Bil-vinner lanseres som stasjonsvogn

Peugeot følger opp suksessen med nye Peugeot 308, og lanserer nå stasjonsvogn-utgaven. Romslig, innovativ og gjerrig er stikkordene for nye Peugeot 308 SW.

Stasjonsvognutgaven har fått en god mottakelse etter at den hadde premiere på bilmessa i Genève 4. mars i år. Motorjournalister gir den mye ros for god plass, vektreduksjon, gjerrige og spreke motorer og moderne interiør i sine omtaler av den nye modellen.
«En ny og rimelig plassmester» mener TV2-programmet Broom. «Moderne og sporty, uten det «kassete» preget slike biler lett kan få», skriver bilredaksjonen i Vi Menn.

Årets bil

308 SW har mange likhetstrekk med Årets Bil 2014-vinneren nye Peugeot 308. Sistnevnte modell ble lansert i november i fjor, og overrasket nok mange bransjefolk da den stakk av med den gjeve tittelen under bilmessa i Genève. En jury på 58 medlemmer fra 22 forskjellige land kåret kompaktbilmodellen til vinner, foran modeller som Tesla Model S og BMW i3.
 Det trygge og storselgende ble stemt frem fremfor det innovative og fremtidsrettede.

Prisgunstig og romslig

Daglig leder ved Prøven Bil på Selsbakk, Lars Hoff, har tro på gode salgstall nå når stasjonsvognmodellen kommer for salg i løpet av juni/juli.
– Den er lav på CO2-utslipp, og dermed blir også prisen gunstig. Den er romslig, med rette vegger i lasterommet, noe som gir mer bagasjeplass. Dette er gjerne noe man tenker på når man skal kjøpe stasjonsvogn, sier han. Hoff regner med å selge rundt 200 biler av modellen i løpet av året.
– Vi er jo et typisk stasjonsvognmerke. Forgjengeren 307SW var den mest solgte bilmodellen i Trondheim flere år på rad. Selvfølgelig er det bra at 308 er kåret til årets bil også. Kåringen har naturligvis ført til mye mer oppmerksomhet rundt bilen, og vi har kunder som refererer til kåringen, sier han.

Lavt utslipp

I likhet med 308 er også stasjonsvognmodellen bygget på den modulære EMP2-plattformen, noe som gjør den 140 kilo lettere enn forgjengeren. Det har også resultert i kompakte ytre mål, romslig kupé og bagasjerom. 308 SW lanseres med en rekke motorer, og samtlige diesel- og bensinmotorer tilfredsstiller Euro6-standard. Det betyr blant annet NOx-rensing på dieselmotorer, og gjerrige motorer der den mest drivstofføkonomiske varianten har et CO2-utslipp på 85 gram per kilometer.

Bagasjerom på 610 liter

Stasjonsvognen ruver godt på veien, og måler hele 4,58 meter i lengde. Høyden er på 1,47 meter. Bagasjerommet er på 610 liter. Peugeot har lagt vekt på stort volum og praktiske, fleksible løsninger for å gjøre bilen til en god familiebil. Interiøret er også det samme som i kombikupéen av 308, med den såkalte i-Cockpit, som er en samlebetegnelse på Peugeots nye interiør. Instrumentene er plassert over det lille, sportslige rattet, og berøringsskjermen er plassert høyt i midtkonsollen. Startpris på Peugeot 308 SW ligger på 249 900 kroner.

Bruker mer penger

Prøven Bil har siden 1938 solgt biler på Selsbakk, og har derfor vært med på de store endringene i folks forbruksvaner. Vi kjøper dyrere biler, og legger mer penger i tilleggsutstyr. Daglig leder Lars Hoff kan bekrefte at pengene sitter litt løsere når bilkjøpet er et faktum.
– Folk kjøper mer utstyrte biler enn før. Det kan være tilleggsutstyr som navigasjon, LED-lys og ryggekamera. Eller sikkerhetsutstyr som intelligent cruise control med automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling og blindsonevarsling, sier han.

For folk flest

De gunstige prisene betyr at Peugeot er en bil for «folk flest». I følge Hoff er det både gamle og unge, menn og kvinner, som er innom for å kjøpe bil. Til høsten flytter forhandleren inn i nye lokaler sammen med Motor-Trade på Østre Rosten, rett ved E6. Flere forhandlere vil holde til i samme område, og dermed sørge for at det blir en samling bilforhandlere også på denne kanten av byen, i tillegg til det eksisterende Tunga/Leangen-området.
– Vi håper det skal gi enda mer tilstrømming til butikken. Det blir bra å få en samling av bilforhandlere på to plasser i byen, mener Hoff.

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & Peugeot
 

Følg IN magasinet på Facebook