Hjem >  – Ta vare på dem rundt deg i en tøffere hverdag

– Ta vare på dem rundt deg i en tøffere hverdag

De ansatte hos Clarion Collection Hotel Havnekontoret mener det er viktig å gi gjestene det lille ekstra i dagens tøffe marked.

Det er enkelte gjester Hilde Berentsen, hotelldirektør ved Hotel Havnekontoret, tenker litt ekstra på i disse dager. Oljebransjen utfordres, mange har mistet jobben, og andre bekymrer seg for om de får beholde sin.
– Våre hotellgjester opplever nok et større press i arbeidshverdagen nå enn før, og da er det viktig at vi kan gjøre det lille ekstra for at våre gjester gleder seg til å reise og å gjøre en god jobb for bedriften de er ansatt i, sier hotelldirektøren.
Hun forteller at hotellet har et fantastisk personal som er flink til å ta vare på gjestene.
– Vi ser muligheter til å gjøre gjestenes opphold litt bedre enn forventet. Det handler om å se og lytte til gjesten slik at man forstår hva som betyr noe for den enkelte, sier Berentsen, og legger til at medarbeiderne hennes elsker å tilrettelegge for å skape små overraskelser og gode gjesteopplevelser. Medarbeiderne er hotellets viktigste ressurs.Og det er det som gjør Hotel Havnekontoret til Hotel Havnekontoret.

Stamgjester og ferieturister

– Vi er et hotell for dem som reiser og bor mye på hotell. Mange som ikke reiser mye i hverdagen tenker at det må være fantastisk å få bo på hotell hele tiden. De glemmer at de som reiser og bor mye på hotell må være borte fra familie, venner, fritidsaktiviteter og alt som de har kjært, sier Berentsen.
Hun påpeker hvor tøft det er for mange å være borte fra familien i hverdagen. Det ønsker hotellet å gjøre noe med. Derfor arrangerer hotellet gjestekvelder hvor alle gjestene inviteres til felles aktiviteter.
– Det kan være alt fra trimturer til øl- og vin-smaking. På denne måten blir våre gjester kjent med hverandre og vi blir kjent med dem, noe som igjen kan gi nye vennskap og et kjent ansikt å sette seg ned ved siden av under kveldsmaten eller frokostbordet på hotellet, sier hotelldirektøren.
Hotellet har mange stamgjester som besøker hotellet jevnt gjennom året, men også kjendiser og ferieturister som ønsker et hotellopphold som er tilrettelagt dem og deres behov.
– Dette gjør at hverdagen til vi som jobber i hotellet blir variert og spennende, sier Berentsen.

Kortreist kjærlighetsweekend

Berentsen syns det er viktig å ta vare på hverandre i en tøff hverdag. Men det kan være både tidkrevende og kostbart å dra på helgeturer til utlandet. Derfor anbefaler Berentsen å ta seg en tur i hjemlandet eller hjembyen.
– Det er mange par som har sett gleden av å ta turen til Bergen sentrum, være turist i egen by og å få tilbringe kvalitetstid sammen med den de er glad i. En ekte kortreist kjærlighetsweekend i romantiske og hyggelige omgivelser her på Hotel Havnekontoret, sier hotelldirektøren.

Strategien ble til pensum

Som IN magasinet fortalte i 2014 er hotellets strategi brukt som eksempel i en bok om hvordan bedrifter jobber for å nå sine grunnleggende, langsiktige mål. Professorene bak boken «Strategi» mener Hotel Havnekontoret er et eksempel på en veldrevet og vellykket bedrift.
– Det er klart det gjør oss stolt, sier hotelldirektøren om at hotellets strategi nå er pensum på BI.
Berentsen kan betryggende fortelle at strategien er en del av deres grunnpilar, og at hotellet ikke kommer til å rokke på kvalitet og nærhet til gjestene selv om tidene er tøffe.

Hotellet skal ikke fire på kvalitet eller service

Maten skal fortsatt være ren, økologisk og kortreist. Sengene skal være gode, og blomstene friske. Hotellet skal fortsatt drives etter miljøvennlige og bærekraftige prinsipper, og de ansatte skal være stolte over jobben sin. Det er viktig at gjestene trives og ønsker å komme tilbake. Derfor har hotelldirektøren ett mål for øye:
– Vi skal ikke bare innfri gjestenes forventninger. Vi skal overgå dem.

Tekst & foto: Emilie Gundersen

Følg IN magasinet på Facebook