Hjem » Klær & mote »  – Folk vil ha noe ekte & personlig

– Folk vil ha noe ekte & personlig

Stadig flere velger å investere i dyre klokker. En kvalitetsklokke rundt håndleddet symboliserer noe ekte.

– Folk vil ha noe med ekthet og sjel. Vi selger mer av mekaniske klokker, som er blitt et symbol på noe som varer, sier Wenche Lian, daglig leder ved Urmaker Håkon Lian i Trondheim. 

Aldri ferdig utlært

Lian er fjerde generasjon som driver urmakerforretningen i Nordre gate, og har vært vitne til de store endringene i urmakerbransjen siden hun begynte som urmakerlærling i 1995. Som på de fleste andre områder er også klokkekundene blitt mer opplyste og bevisste på hva de vil ha. De største entusiastene er kjappe med å snappe opp siste nytt innen klokker via ulike forum på nett, noen ganger før nyheten har nådd butikken.
– Det er enda viktigere i dag enn for 20 år siden å holde seg oppdatert. Det gjør vi gjennom mye kursing hos de ulike merkene. Det er mye som skjer i klokkeverdenen i dag når det gjelder kvalitet og funksjoner, og man er aldri ferdig utlært. Kundene er mye mer bevisst og søker informasjon, sier Lian.

Luksusmerker

Men tilbake til dette med kvalitetsklokker. Urmaker Håkon Lian er autorisert Rolex-verksted og har i over 40 år vært forhandler av det sveitsiske luksusmerket. Lian forteller at de har ventelister på enkelte av de mest etterspurte modellene, slik som Submariner og Daytona.
– Rolex er bestselgeren vår, og her er det kunder som er genuint interessert i klokker, sier hun. Av andre høyprofilmerker fører butikken Tudor, Breitling og Omega. Klokker med mekaniske urverk, uten noe elektronikk, og som krever jevnlig service dersom de skal holde gjennom generasjoner. Med kun to rene urmakerforretninger og ett verksted igjen i Midtbyen, medfører dette noe ventetid for kundene.

Mellomsjiktet

Hun understreker at de selger klokker i hele prissegmentet, og sier de fleste kundene velger klokker i prisklassen tre til seks tusen kroner. 
– Det er der folk flest legger seg for sin daglige klokke, men det blir også mer og mer av de som er i en høyere prisklasse. Det henger sammen med at man har en interesse i urverket til mekaniske klokker. I tiden fremover tror jeg det vil fortsette litt som nå. Den mekaniske delen blir større og større, og det vil komme flere mekaniske klokker fra urmerker som Certina og Seiko, som er en fin prisklasse, sier hun.

Yngre kunder

En annen trend ifølge Lian, er at man gjerne kjøper flere klokker. Armbåndsuret har samme funksjon som et smykke, og sier noe om hvem vi er. Mobilens inntog har heller ikke påvirket klokkesalget i særlig stor grad.
– Folk vil ha ekthet, noe med sjel, og noe som forteller hvilken personlighet man har. Og så er det jo mye finere å gå med ei klokke på armen enn å gå med en mobil, minner hun om. 
Man tenker gjerne at det er de godt voksne, pengesterke kundene som frekventerer butikken i Nordre gate, men Lian forteller at de har stadig flere yngre kjøpere på kvalitetsklokkene.
– Mange yngre har en veldig stor lidenskap for klokker, og vi har kunder fra noen og 20 år og oppover. Og så har vi jo de som kommer inn i butikken for og bare se og høre om når vi kommer med nyheter, sier hun.

Smartklokker

Uansett hva man skal bruke klokken til, understreker urmakeren at det er viktig å velge kvalitet.
– Det finnes mange forskjellige bruksområder. Noen vil dykke med klokken, noen vil ha den med på fjelltur, noen vil trene med den og noen vil pynte seg med den. En klokke er noe man skal ha i mange år, og derfor bør man investere i kvalitet, sier Lian. 
Akkurat nå er det smartklokkene som er det hete temaet på klokkemarkedet. En smartklokke er spekket med funksjoner, og lar deg blant annet koble deg opp mot mail, SMS og sosiale medier. Lian forteller at store klokkeprodusenter slik som Tag Heuer og Garmin nå har kommet på banen også her.
– Dette er klokker med lengre levetid, og man slipper å lade de hele tiden, opplyser hun.
Det var nok lite smartklokker på 1950- og 60-tallet, da byen hadde et trettitalls urmakerforretninger, og butikkene var fylt med lommeur og veggur. Men behovet for urmakere er fortsatt stort, ifølge Lian, som selv har fire ansatte urmakere i butikken.
– Jeg anbefaler urmakeryrket. Da er man i hvert fall sikret jobb. Klokkene forsvinner jo ikke, for hva skal man gjøre uten tiden, sier hun.

FAKTA: Urmaker Håkon Lian

• Adresse : Nordregt. 9, 7011 Trondheim
• Telefon: 73 52 04 11
• E-post: urmaker.lian@protid.no
• Webside: www.urmakerlian.no
• Facebook: www.facebook.com/UrmakerHakonLianAsProtid
• Åpningstider: Mandag – fredag: 09-17, torsdag: 09-18 & lørdag: 10-16    

Tekst & foto: Renate Brødreskift

Følg IN magasinet på Facebook